torsdag 15. august 2013

Oppsummering Juli 2013

Oppsummering Juli 2013

Juli har for meg vært en skikkelig feriemåned, så jeg hadde planer om å lese veldig mange bøker denne her måneden. Ble da ikke like mange som jeg hadde regnet med, men så leste jeg jo noen tykke bøker som tok litt tid. Endte opp med til sammen 8 bøker/lydbøker og det er jeg faktisk veldig fornøyd med. Ferien går jo ut på andre ting også. Hadde 10 bøker på min todelte sommerliste (Del 1, Del 2), men endte opp med og ikke følge den sommer listen til punkt å prikke, så har lest 5 av 10 bøker på listen (Vannmelonen av Marian Keyes, Botticellis hemmelighet av Marina Fiorato, Hver dag av David Levithan, Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh og Politi av Jo Nesbø). Resten skal jeg lese iløpet av høsten. Endte opp med å skrive tilsammen 4 bokanmeldelser denne måneden. 

Ferien har vært utrolig herlig. Jeg har truffet både slekt og venner. Dratt til nye plasser i landet vår, og kost meg masse i sola hjemme. Det har vært en avslappende og koselig sommer. Slik jeg liker det! Jeg nevnte også i forrige oppsummering at jeg skulle begynne med en ny hobby, nemlig å sy på symaskin. Det har vært ett himla liv, men også utrolig gøy når man har fått ting til. Har greid å sy en enkel veske med masse ugler på. Skikkelig fornøyd, enda den ikke er helt perfekt. 

Gleder meg fortsatt voldsomt til bokbloggertreffet den 14. September! Noe som minner meg på at jeg må huske å bestille flybillett! Hotell er alt ordnet. 

Boken jeg hadde planer om å lese denne måneden Det uimotståelige blåbærbakeriet av Mary Simses, ble dessverre nedprioritert iforhold til de andre bøkene. Fikk litt mer lyst å lese krim. Men har planer om kanskje å prøve meg på denne måneden i stede. Men jeg setter opp ny bok som skal leses opp på leselisten min.  

Fra denne måneden og ut vil jeg konsentrere meg om å prøve å fullføre noen av mine utfordringer, særlig på å lese klassikere både min personlige liste, men også den som gjelder i Lines lesesirkel. Har allerede begynt å lese Harens år Arto Paasilinna, som står på min personlige valgte klassiker liste. Jeg har også begynt å lese Camilla Collett - Ungdom og ekteskap av Torill Steinfeld, som jeg har hatt planer om å lese i forbindelse med 200 års jubileum hennes i år. Men nok om det, her kommer litt om bøkene jeg har lest/hørt denne måneden. Det har vært en varierende leseopplevelser denne måneden, noen bøker har jeg likt veldig godt, mens noen har ikke falt helt i smak. 

Foto: Lydbokforlaget.no
Søsknene Tilte, Peter og Hans Finø er sammen på å jakter på sine foreldre. En dag så bare forsvant de. De var borte vekk. Dette er ikke en helt vanlig familie vi har med å gjøre. Faren er prest, men foreldrene er også små kriminelle av seg. Hva som er skjedd, og grunnen til deres forsvinning kommer frem litt etter litt. Det blir litt av en eventyr for de tre søsknene. Greier de å finne foreldrene igjen?  

Dette er en veldig morsom lydbok, den har fått mye skryt av mange. Men jeg og den kom liksom ikke helt overrens. Men det har mest med at jeg ikke er en så veldig god lytter ennå, det ble rett og slett vanskelig å heng på. Så det er ikke boken sin feil. For det går raskt unna her og det er mange navn å holde orden på. Jeg vil faktisk anbefal den, du får møtt mange morsomme karakterer og boken er veldig surrealistisk. Kunne nesten tenkt meg å hørt den igjen ved en senere anledning. Kommer ikke til å skrive anmeldelse om denne, siden jeg og den ikke passet for hverandre her å nå. Kanskje en annen dag!

...

Foto: Font Forlag
Libby Day opplever at familien hennes blir drept som 7 - åring. Broren hennes som sies å ha vært med i en satanistisk sekt, blir dømt for drapene og får 25- års fengselstraff. 

Mange år senere tar The Kill Club, kontakt med Libby. de mener broren hennes er uskyldig. De vil arbeide med å bevise han uskyld. Libby bestemmer seg får å disse menneskene i møte, fordi hun trenger penger. Og de betaler får å få henne med. Libby må grave i fortiden, og prøve å finne sannheten. Det kan være en overraskende opplevelse og Libby begynner å se at ting ikke er som hun trodde. 

Jeg likte boken veldig godt i starten. Jeg ble oppslukt av historien, men så begynte den å ta litt vel av synes jeg. Ble litt for mye prat om djeveldyrkelse og jeg synes historien mistet litt fotfeste. Men jeg angrer ikke på at jeg leste den, for jeg slukte faktisk boken allikevel. Gleder meg til å lese mer av denne forfatteren, tror hun kan komme til å skrive bedre og bedre. Liker hvor god hun var på å få meg sugd inn i historien. 

...


Foto: Cappelen Damm
Over er en 59 år gammel grinebiter og ordensmann. Han patruljerer hver dag i nabolaget for å se at alt er i orden. Han er ikke så glad i livet lenger. Han har mistet jobben og kona hans har dødd fra han. Ove bestemmer seg for å ta livet sitt, men det viser seg ikke bare å være en enkel oppgave. Det kommer alltid noe i veien. Det viser seg at Ove må lære seg å leve igjen. 

Denne boken er bare helt ubeskrivelig nydelig! Boken høres kanskje trasig ut når det er en grinebiter i den, men det skal ikke du være redd for. For boken er spekket med humor, men ikke aller minst dybde. Du lærer etterhvert Ove å kjenne og du blir glad i denne mannen. Forfatteren av boken skriver bare helt fantastisk og man føler dette er en bok som det er arbeidet ordentlig med. Rett og slett en av mine favoritt bøker dette året. Anbefales på det varmeste! Ikke vent med å lese den, bare les og elsk! Tror ikke du vil bli skuffet. Love, love og love!

Kan lese omtalen: HER

...

Foto: Schibsted Forlag
Claire Danverse er 16 år og har akkurat flyttet til Morganville i Texas for å studere. Oppholdet på den nye plassen blir absolutt ikke som forventet. På studenthjemmet kommer Claire i klammeri med Monica, som er en du ikke vil komme på gal siden med. Hun er ond og hevngjerrig. Claire må flytte. Hun flytter til Glasshuset, men ting viser seg og ikke være som det skal der heller. Hele byen er litt merkelig. 

Jeg likte denne boken kjempegodt. Siden det var første boken i serien, så gikk det mye ut på å bli kjent med karakterene og plassen. Karakterene er spennende og miljøskildringene veldig gode. Du er der i samme by med Claire. Jeg tror denne serien kan utvikle seg og bli skikkelig bra. Heldigvis har jeg bok nummer 2, De dødes dans alt klar. Deilig å lese litt vampyrbøker igjen. 

Kan lese omtale: HER

...


Foto: Cappelen Damm
Claire blir dumpet av ektemannen rett etter fødselen av deres felles datter. Livet går i grus for Claire for hun så virkelig ikke dette komme. Hun flytter hjem til sine foreldre i Dublin. Med familiens hjelp kommer Claire seg på bena igjen. Vil hun finne tilbake til sin kjære ektemann James eller vil livet hennes ta en ny retning? Bare tiden vil vise.

Denne slukte jeg! Dette er en tykk bok, men jeg bare gapte over den som den var en liten tynn flis. Historien fenget meg, den er seriøs, morsom og går faktisk i dybden på hvordan det føles og bli sviktet av mannen sin på dette viset. Jeg liker denne familien. Jeg liker sutrete Claire og jeg liker familien hennes. Anbefaler virkelig å lese den. Dette er første boken om Walsh søstrene på en serie av fem. Den neste boken, Engler i LA handler om den nest eldste søsteren, Maggie. Gleder meg til å bli bedre kjent med søstrene. Morsomt måte å lage serie på.  

...

Foto: Lydbokforlaget
Snåsamannen er godt kjent for veldig mange. Jeg ble rett å slett så nysgjerrig på denne mannen som jeg har hørt så mye om, at jeg måtte finne ut mer om Joralf Gjerstad og hans evner. Derfor lånte jeg denne. I starten får jeg høre om gamle dager og oppveksten til Joralf, det er veldig koselig, særlig når jeg elsker å høre om gamle dager. Lærer mye om Snåsa. Han forteller om hvordan han oppdaget kraften og hvordan han begynte å arbeide med å heale andre mennesker, ved å holde sine varme hender over de og si noen ord. Han har helbredet mange. Fra de får vi også høre noen ord fra, og hvor viktig Joralf har vært for dem iløpet av livet. 

Oppleseren likte jeg Arne O. Reitan var ett godt valg. Jeg synes det var veldig interessant i starten, men på slutten ble det litt mange brev og fortellinger av de som har fått healet seg, det ble litt ensformig prat. Virket som de gikk litt tom på slutten med ting og fortelle og begynte å ramse opp bare brev. Men lydboken er veldig kort og man bruker egentlig ikke lange tiden og komme igjennom den, så jeg angrer ikke på at jeg hørte historien til Joralf Gjerstad. Det var spesielt å høre historien om han selv, fra han selv. Anbefales! Måtte da låne neste De gode gjerninger å høre på også. Tror de varte begge bare sånn 2-3 timer. 

...

Foto: Bokelskere.no
Ikke les, hvis du skal lese boken!
Dette er 2 boken i serien The Mortal Instuments. I denne boken slåss de gode mot de onde. Skyggejegerne er de gode og Valentine er den onde. Clary må sloss mot sin far, moren ligg fortsatt  i koma og hun sliter med følelsene hun har for sin bror. Dette er en utrolig spennende bok med mye full rulle. 

Jeg likte denne boken veldig godt. I iforhold til den første boken blir du nå bedre kjent med de andre karakterene i boken og ikke bare Clary. Hva er det forresten med alle de bøkene jeg har lest denne måneden, alle jente heter noe med bokstaven C, ser til og med to av hovedrollefigurene i to forskjellige bøker har samme navn. Er visst i vinden! Anbefaler ihvertfall serien på det varmeste! Gleder meg ihvertfall til å fortsette på den. 

...


Horen og modellen Luciana Vetra stjeler en kopi av maleriet La Primavera som maleren Sandro Botticelli har malt. Det viser seg at maleriet skjuler en gåte. Men det er andre som vil ha bildet i sin besettelse, så det blir en farefull reise for Luciana rundt om kring i Italia. Historien handler ikke bare om å finne svar på gåten, men den handler også om kjærligheten til en munk. 

Dette er en murstein av en bok, som jeg kosete meg med. Det er en ikke en bok som havner på toppen av listen, men jeg likte den veldig godt og angrer ikke at jeg har lest den. Her får man være med på å tolke ett bilde og samtidig får man en litt søt kjærlighetshistorie  Men aller best er at du får reise rundt i vakre Italia. Koste meg max med bare det! Anbefales!

Kan lese omtale av den: HER


Månedens favoritt bok, er denne:

Foto: Cappelen Damm
Jeg trengte ikke noe betenkningstid for å finne ut hvilken bok som er månedens bok for det var ett utrolig enkelt valg. Jeg gav denne boken toppscore på anmeldelsen og forelsket meg rett og slett i denne boken. Den er så sår å vakker, samtidig som den er hysterisk morsom. Jeg liker Ove som karakter og jeg liker de andre karakterene vi møter også. Historien er godt snekret sammen og det er tydelig at forfatteren har arbeidet godt med denne boken, den er tenkt ut i minste detalj. Love it!


Bok jeg håper å få lest ut i August:

Foto: Bokelskere.no

Har akkurat kjøpt denne boken etter anbefaling fra bokbloggeren Katytastic på youtube.com. Hun holdt på å lette av begeistring for denne boken, så da ble jeg jo så overbevist at man må prøve den ut. Det er første bok i Lux serien. Blir spennende å se om jeg letter av begeistring etterpå. Tiden vil vise. 



Ønsker alle en herlig August måned!




6 kommentarer:

  1. Fin oppsummering.:) Har lest en del av disse selv- og ser frem til Botticellis hemmelighet. Ha en fin dag.:)

    SvarSlett
  2. Du har sannelig fått lest mye selv om du også har fått gjort mye annet. Dette er en oppsummering du kan være fornøyd med, ja!

    Håper du får en herlig august du også :)

    SvarSlett
  3. Effektiv juli må jeg si :) Nå er jeg veldig nysgjerrig på hva du syntes om Hver dag av David Levithan?

    SvarSlett
  4. Låter som en ganska bra månad då! Längtar efter min semester nu.. men bara 2 arbetspass kvar ;)

    SvarSlett
  5. Det er flott du har hatt en fin ferie. Misunner deg symaskinen, jeg er ikke flink med sånt(10 tommeltotter), men liker alt som blir sydd.

    SvarSlett
  6. Herlig oppsummering!! Ja, hvem kan vel unngå å bli glad i Ove - årets beste bok så langt!!! God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett