mandag 19. august 2013

Leseprofil: Isabella

Leseprofil: Isabella

Denne leseundersøkelsen har jeg vært å rappet hos Bokmerker.org, som igjen har lånt denne fra den svenske bloggeren Bokhora. De har da oversatt denne undersøkelsen til Norsk. Jeg fikk lyst å kaste meg på den jeg også. Er det andre som har lyst å vær med, må dere bare huske å linke til de opprinnelige som har laget denne leseundersøkelsen. 



1. Hvilken bok leste du sist?

Harens år av Arto Paasilinna, som var en veldig søt bok. Måtte se filmen om boken også rett etterpå, men siden den var fransk og ikke finsk, hadde jeg store problemer med å like den. Det er jo tross alt de finske skoger jeg ser for meg når jeg leser boken og ulike finske folk som hovedpersonen møter på veien. Så den filmen ble ikke fullført. Kan da anbefale boken. Den består av mange små fortellinger om Mannen og Haren i boken. Den er i skikkelig Paasilinna form, fylt med små morsomheter og rare øyeblikk. 

Foto: Aschehoug Forlag


2. Hvilken bok skal du begynne på nå?

Jeg tror neste bok jeg skal begynne på er Jane Eyre av Charlotte Brontë. Den er på listen over 1001 bøker du må lese for du dør. Og er med på en av mine utfordringer, der jeg har valgt selv noen klassikere å lese i tillegg til Lines Lesesirkel. Har hatt mange ganger lyst å lese denne, og jeg har allerede kjøpt den inn til fordøying. Håper den er like bra som jeg håper på. Gleder meg!

Foto: Pax Forlag

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?

Dette er jo ett veldig godt spørsmål, for det har jeg aldri prøvd å finne ut...skal gå å ta en titt. Ble litt overrasket, men hyllene mine er en god blanding av begge kjønnene. Ca 50/50 uten å ha godt så veldig dypt i sømmene. Leser jo både fra kvinnelige og mannlige forfattere, så burde ikke være så overrasket. Trodde faktisk jeg skulle ha flest kvinnelige forfattere i hyllen.

Har feks disse tre kvinnelige forfatterne i bokhyllen, og noen av de har jeg flere bøker av. Disse har jeg da ikke lest ennå:



Har feks disse tre mannelige forfatterene i bokhyllen, og noen av de har jeg flere bøker av. Disse har jeg da ikke lest ennå:





4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?

Jeg er nok en teller for det meste, men som regel begynner jeg ikke å telle for jeg nærmer meg slutten av boken. Begynner jeg før er det som regel for at boken er kjedelig og jeg vil bli ferdig med den. Men jeg bruker også å legge merke til at nå har jeg kommet halvveis, så man kan vel si jeg tenker og teller litt etter som. På lesebrettet mitt går det da både i prosent og tall. Men som oftest koser jeg meg med boken og bryr meg lite om hvor mye det er igjen av den. 


5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)

Jeg leser jo fryktelig mange bokblogger og får utrolig mange gode lesertips gjennom bokbloggene. Kan vel si at det er de jeg får mest tips fra, særlig velger jeg de bøkene som har fått god omtale, men også nye bøker som jeg akkurat har fått høre om på bokbloggene som høres ut som bøker jeg vil like. Men jeg får også tips av venner og bekjente, som ofte deler sine gode leseopplevelser med meg. Jeg velger noen ganger bøker etter hvor fint omslag de har uten å vite noe om boken. Feks denne boken har jeg lyst å lese bare på grunn av omslaget, ellers vet jeg svært lite om den:

Foto: Gyldendal Forlag
Men jeg velger også bøker etter at jeg har lest hva som står på baksiden av boken. Hvis det står noe som fenger meg veldig, som feks det gjør på denne boken:

Foto: Vigmostad og Bjørke
Forlaget sier om boken:

Isabellas løfte er historien om Isabella av Castilla som til tross for stor motstand blir det forente Spanias dronning.

Isabella er tre år første gang hun befinner seg i livsfare. I all hast må hun bringes i sikkerhet etter at hennes far, kong Juan II av Castilla, dør. Sammen med sin mor og lillebror vokser hun opp i en avsidesliggende del av kongeriket. Mens Isabella ennå er tenåring, tas hun og lillebroren fra moren for å leve under oppsyn av halvbroren, kong Enrique, og hans maktsyke dronning. Hoffet er gjennomkorrupt, konfliktfylt og fullt av fiender. Isabella anklages for forræderi og settes i husarrest. Hun gifter seg i hemmelighet og med stor fare for sitt eget liv, med prins Fernando av Aragón. Og så begynner hennes kamp for tronen. 


...

Synes boken høres veldig spennende ut også liker jeg at den er skrevet fra en annen tid en vår. Må da si også at den har ett vakkert omslag, men her falt jeg ikke for omslaget, men det som sto bakom boken. Men jeg arbeider noen dager på biblioteket og jeg er også stor forbruker av biblioteket, så mange av bøkene finner jeg der selv også. Jeg finner også ofte bøker i magasinene jeg får sendt på mail og i posten fra bokklubbene mine. 

6. Når er en bok for lang?

Oi! Det var ett vanskelig spørsmål! Jeg begynner jo å kvie meg når bøkene ligger på 600 hundre sier og opp, men jeg kan finne på å lese dem fordet. Men jeg har en bok på over 900 sider, den sliter jeg veldig med å starte på. Boken jeg snakker om er denne:

Foto: Press Forlag


Hadde planer om å lese den nå i sommer, men greide rett og slett ikke å ta fatt på den. Men jeg vet den er god bok, så det vil nok etterhvert ikke greie å holde fingrene av fatet. Nysgjerrigheten vil ta overhånd til slutt!

7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?

Jeg leser aller helst på norsk, fordi jeg bruker så lang tid på en bok på engelsk. Også må jeg konsentrere meg sånn at jeg ikke slapper like godt av som når jeg leser på norsk, derfor foretrekker jeg norsk. Men jeg har som utfordring å lese flere engelske bøker, så hører jeg noen bøker som er dårlig oversatt fra engelsk til norsk, prøver jeg meg nok på den engelske. 

8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?




En mann ved navn Ove av Fredrik Backman leste jeg ikke for så lenge siden, men jeg har allerede rukket å anbefale den til mange. Det er en utrolig fin bok, fylt med humor, men også sorg. Jeg elsker denne boken! Den er utrolig godt skrevet og er en av mine favoritter fra i år! Anbefaler ALLE å lese den! Tror det er en bok som passer også for de fleste. 

9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?

Ofte er det ikke boken sin feil at jeg gir opp, men at jeg ikke vil lese en slik bok akkurat der og da. Ellers er det sjelden jeg gir opp en bok, som oftest tvinger jeg meg igjennom. Men er den skikkelig dårlig etter 150 sider, begynner jeg så smått å vurdere det, men som oftest er jeg da så godt igang at jeg fortsetter. Ofte plukker jeg opp bøkene igjen av de jeg legger vekk, når tiden passer bedre for å lese de. Husker faktisk ikke hvilken bok jeg sist la vekk. 

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?

Krim dominerer hyllene mine ganske kraftig, jeg har også ganske mange barne-og ungdomsbøker, chick lit, noen klassikere, formingsbøker (strikke, hekle, lage kort osv) og ulike romaner av forskjellige forfattere som jeg har fått som leseeksemplar, både norske og oversatte utenlandske bøker. Har også noen dokumentar/biografi bøker om andre verdenskrig. Det du ikke finner i hyllene mine er science fiction, det som er, er samboeren min sin. Har heller ikke så veldig mye Fantasy. Ikke det at jeg ikke liker Fantasy, det er bare ikke det jeg leser mest, også kjøper jeg det sjelden. Det er ofte bøker jeg låner på biblioteket. 


Ønsker alle en strålende dag!





8 kommentarer:

  1. Moro!! Koselig å bli bedre kjent med deg :)

    SvarSlett
  2. Denne utfordringen virker veldig artig så mulig jeg må slenge meg med jeg også,artig å lese og jeg følte jeg ble enda litt mer kjent med deg nå. Ønsker deg en fin dag:)

    SvarSlett
  3. Morsomt å lese hvordan andre for eksempel velger bøkene de leser!
    Jeg har lest noen av de du nevner her, bla Harens År- Den er virkelig en klassiker!!

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese avarene dine. Det er en fin måte å bli bedre kjent på :-)

    SvarSlett
  5. Så kjekt å lese om lesevanene dine :) ser at vi er både litt like og litt ulike ;) Men bøkene har vi felles, og det er jo det viktigste i verden ;-)
    Ønsker deg en glad lesehøst :)
    Pia

    SvarSlett