søndag 11. august 2013

En smakebit på søndag - Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang

En smakebit på søndag
Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang av Tor Åge Bringsværd

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken over.

...

Nesten rart det er søndag alt igjen. Uke dagene har godt ganske så raskt unna. På lesefronten har det gått litt trått denne uken, men jeg har greid å avslutte Politi av Jo Nesbø nå på morgenen og Ondskapens hjerte av Chelsea Cain som jeg har holdt på med en stund. Begge bøkene var fryktelig spennende!. Har planer om å avslutte Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting av Arto Paasilinna på lydbok idag. Har bare 1 time igjen å høre på. Skal bruke den høretimen på å bake en ny kjeks oppskrift. Kjeks med bringebærsyltetøy i midten og de må jo bare være nydelige.  Har også lånt Harens år basert på bok av samme forfatter på dvd, men er litt usikker på om jeg kanskje må lese boken før jeg ser den. Greier ikke å bestemme meg hva som er lurest.   

Det at jeg avslutter noen leseverk betyr jo at jeg kan starte på noen nye bøker, og jeg har så mange gode å velge mellom at jeg nesten har hatt litt vanskeligheter med å bestemme meg for en bok denne morgenen. Ett luksusproblem!. Men jeg har planer å begynne å lese Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang av Tor Åge Bringsværd, som jeg er veldig nysgjerrig på. Har da ikke hørt så mye om den, så er det noen der ute som har noe å si om den, så er det bare å spøtte ut. Morsomt å starte på en bok jeg er ganske blank på også.

Foto/Tekst: Cappelen Damm

Forlaget sier om boken:

Tor Åge Bringsværd har skrevet en fabelaktig fortelling. Handlingen foregår i en ukjent verden og i et fremmed landskap. Det er en roman om kjærlighet og svik, tilgivelse og blindt hat. Om å gå seg vill når alle sier at du er på rett vei, om respekt for alt levende og om den store overveldende en-gang-i-livet kjærligheten som enkelte av oss er så heldige -- eller uheldige -- å møte i løpet av livet.

Ammer har en skitten jobb. Han rydder opp i rasket. Fjerner det myndighetene har bestemt at skal fjernes. Han setter aldri spørsmålstegn ved viktigheten og nødvendigheten av det han gjør. utfører bare oppdragene sine så raskt og smertefritt som mulig. Deretter går han hjem til Vala. Vala har bllå pels og lang hale. Selv om de er av ulik art elsker Ammer Vala og hun ham. Han er menneske og hun olin, de møter noen stygge blikk, men i det store og hele er forholdet godtatt av omgivelsene.

Men når krisen rammer slår hatet og mistroen mot alt som er annerledes rot. Plutselig kan ikke mennesker og olin leve i fredelig sameksistens lenger. Og Ammer må legge ut på sitt livs vanskeligste ferd for kjærligheten.

Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang er en spennende og nydelig historie som ikke slipper taket før siste side er lest. Ingen skriver om tiden vi lever i på en så presis og tankevekkende måte som Tor Åge Bringsværd.


Her kommer smakebiten:

Siden jeg akkurat har bare lest de første siden av boken, kommer smakebiten helt fra starten. Leser boken på ebokbib og er kommet til siden 8 av 265:

Du har lenge lovet oss å skrive livet ditt, Ammer.
Og nå er jeg endelig i gang.
Men er det noe spesiell grunn til at du begynner nettopp her?
Nei. Jeg kunne begynt hvor som helst. 
Og formen du har valgt?
Jeg vil at det skal ligne på en fortelling


...

Ønsker alle en fin søndag!




20 kommentarer:

  1. Nydelig smakebit, og for en tittel på boken!! Helt fantastisk :) Gleder meg til å lese bokomtalen din ;)

    SvarSlett
  2. Titeln var ju en handfull :) Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  4. Virker som en interessant bok dette, noterer meg bak øret og takker for smakebit og boktips. Jeg fikk veldig lyst på kjeks nå!

    SvarSlett
  5. Känns som en bok som verkar handla om något, men egentligen handlar om något helt annat. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Speciell titel och handlingen verkar ju ganska udda. Jag har inte läst något av Bringsværd än, men har ju hört en del positivt om honom. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Jeg kjøpte Historien om Pi for noen måneder siden, men så så jeg filmen for å slå ihjel litt tid på en alt for lang flytur over atlanteren rett etterpå, så jeg har ikke klart lese den enda, jeg vet jo hva som skjer :( Og kjenner godt til luksusproblemet å ha alt for mange bøker å velge i, det kan være så vanskelig noen ganger, men det ser ut som valget falt på en bra bok da :)

    SvarSlett
  8. Å jeg digger Bringsværd! Han har vært med meg siden tenårene, da skrev han norsk sci-fi sammen med Jon Bing. Lest lite fra Bringsværd de siste årene, utenom "Slipp håndtaket når du vrir" som jeg leste ifjor. Ser veldig fram til omtalen din på denne, og hvordan du vil reagere på Bringsværd's noe alternative univers :-)

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten! Tyckte också Polis var otroligt spännande!

    SvarSlett
  10. Verkar intressant! Kul titel och omslag också.

    SvarSlett
  11. Fin smakebit, av en av våre beste eldste norske sci-fi -forfattere.
    Bringsværd bruker å reise til Lanzarote for å skrive, så jeg på et program om ham nylig.
    Å se film før du leser boka, er ikke det lureste er min erfaring. Nettopp fordi som deg har jeg så mange bøker på vent, og når man vet hvordan en bok ender, er det lett å la den ligge.. Jeg har også Haresn år på vent, i lyd og papir, ikke film da..

    SvarSlett
  12. Jeg har ikke lest denne. Leste halve "Slipp håndtaket når du vrir", det ble liksom litt i overkant for meg. Han skrev en del i Moss Avis for en del tid tilbake; han bør i Hølen. Kjempekoselig å lese innleggene hans. Synd, det ser ut som om han har sluttet med det. Jeg er imponert over at du har så mange bøker på "gang". Jeg klarer max 2 stk. Ha ei fin lese-uke.

    SvarSlett
  13. Interessant cover, var min første tanke, men når jeg ser at boken er litt "utenfor boksen" så skjønner jeg jo hvorfor. Kos deg med den, du er tøffere enn meg :)

    SvarSlett
  14. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig!

    SvarSlett
  15. Det var en fin smakebit, flott tittel og. Takk for titten. :)

    SvarSlett
  16. Tittelen er fantastisk, men jeg blir ikke spesielt nysgjerrig på resten, desverre... Håper du liker den, og hvis det kommer en velbegrunnet og positiv omtale, skal jeg ta den opp til vurdering ;o)
    Man må jo sile ganske mye, for uansett hvor mye man leser, er det alltid nye bøker som frister!

    SvarSlett
  17. Vakkert omslag i alle fall, men jeg kan dessverre ikke si jeg har lest boka.. Men Bringsværd skal være dyktig da!

    SvarSlett
  18. Chelsea Cain har jeg blitt svært så nysgjerrig på etter å ha lest om forfatteren hos Marianne så der har jeg noe til høsten tenker jeg. Perfekt med bringebærkjeks og en bok! Boken av Tor Åge Bringsværd har jeg ikke lest, men det virker som en fin fortelling :)

    SvarSlett
  19. Bringsværd er en forfatter jeg har veldig lyst til å lese mer av, jeg kjenner bare til Ruffen og trollet Tambar. Ingen av voksenbøkene hans har blitt lest av meg enda med andre ord.

    De kjeksene hørtes jo helt vidunderlige ut, nam!

    SvarSlett
  20. Heeelt ukjent bok for meg. God lesning da :D

    SvarSlett