Bokanmeldelse - One Hundred names

Genre: Roman/Chick lit
Språk: Engelsk
Utgitt: 2012
Sider: 329
Kilde: Lånt på biblioteket

...

Oppdaget at Cecelia Ahern har kommet med ny bok i fjor. Den er visst ikke ennå oversatt til norsk, så jeg tok å leste den på engelsk. Dette er kanskje en av de mer alvorlige Ahern bøkene jeg har lest, men humoren er der også i beste Cecelia Ahern stil. Dette er en hjertevarm bok, som setter ulike mennesker i sentrum.

Journalisten Kitty har ikke det så bra for tiden. Hun har akkurat gjort en fryktelig feil i arbeidet sitt. Hun har anklaget en mann for grove ting, som ikke viste seg å være sanne. Hun ble rundlurt! Jobben hennes henger nå i en tynn tråd og Kitty har det ikke godt med seg selv. Mannen hun har anklaget har det også godt hardt utover. Hun vil be om unnskyldning, men får det liksom ikke til.

Ikke bare stormer det rundt Kitty, hun holder også å miste sin bestevenninne og kollega i kreft. Constance er en viktig del av Kittys liv, hun er hennes læremester og forbildet. Kitty har lært mye av sin venn. Kitty besøker Constance på sykehuset og de begynner å snakke om det er noen historier Constance angrer på at hun ikke har skrevet. Det viser seg at det er det, men Kitty får bare vite at svaret ligger i en konvolutt hjemme hos Constance. Hun får ingen forklaring, men må hente konvolutten til sykehuset får å en forklaring på den. Men Constance dør og Kitty får aldri vite noe mer om konvolutten.

I redaksjonen bestemmer de seg for å skrive en artikkel om Constance for å hedre hennes minne. Kitty nevner samtalen om konvolutten og får i oppdrag å skrive å finne ut av den siste historien som Constance ville skrive.

Det viser seg at inni konvolutten er det en liste med hundre navn. Jakten på Constances historie begynner. Det viser seg å bli en spennende vei, med ulike menneskemøter.

Jeg er veldig glad jeg snublet over boken på biblioteket for jeg koste meg veldig med denne boken. Den er veldig annerledes hvis jeg sammenligner med den forrige boken jeg leste av Ahern, En avtale med livet. I En avtale med livet er ispedd en masse humor, er denne boken mer down to earth og har noe mer alvor over seg. Det er selvfølgelig litt humor i denne også, for Aherns bøker har alltid ispedd bøkene sine med litt latter. Men de er ganske forskjellige av seg.

Boken starter trist, med dødsfall Kittys kjære venninne og det er kanskje ekstra tøft å miste en du er glad i og bruker å få råd og veiledning av. Særlig når Kitty trenger det ekstra mye i den perioden hun er i, med sin skandale og alt. For Kitty greier seg veldig dårlig å takle dette selv, hun takler ikke motgangen så bra. Hun er redd og kanskje litt feig av seg. Jeg liker da Kitty for hun utvikler seg gjennom historien og blir etterhvert et bedre menneske. Det er selvfølgelig litt kjærligheten involvert i denne boken også uten å røpe for mye. Men jeg liker alltid å få en kjærlighetshistorie. Vi møter også mange andre gode karakter underveis.  Selv ble jeg veldig glad i en gammel dame på ett eldrehjem. Det er kanskje møte med de andre karakterene som også gjør denne boken interessant og fargerik. For starten er som sagt litt alvorstynget og grå (i positiv forstand). Det blir mer liv over boken etter som du leser den.

Jeg liker også moralen i boken, men jeg skal ikke si så mye om den.

Som med mange av Aherns bøker er historien ganske så forutsigbar, du skjønner hvor det bærer underveis. Men veien dit er interessant og spennende å følge med på. Det er bare noen ganger jeg synes historien trekker litt for mye ut og jeg kjeder meg litt. Dette trekker noe ned. Jeg ble heller ikke like bergtatt av denne boken som av En avtale med livet, som jeg elsket. Derfor når den ikke til topps hos meg, men jeg liker fortsatt Cecelia Ahern for hun skriver så fine lettleste bøker, med litt dybde i.  Dette er en bok jeg kan anbefale hvis man trenger en lettlest bok med en fin historie. Jeg gir denne boken 6 av 10 poeng.

Ønsker en god mandag!