Bokanmeldelse - Politi

Politi av Jo Nesbø

Forlag: Aschehoug Forlag
Utgitt: 2013
Sider: 528
Kilde: Kjøpt selv

...

Endelig fikk jeg lest Politi av Jo Nesbø. Jeg har gledet meg veldig lenge til å lese denne boken, og ikke mindre nysgjerrig ble jeg på den etter jeg har lest så mange gode omtaler av den i avisene. Terningkastene har rullet den helt opp til en 6`er. Så forventningene var store når jeg startet. Også etter den dramatiske avslutningen i Gjenferd måtte jeg jo finne ut hva som skjedde videre med Harry Hole. For jeg er jo en skikkelig Harry Hole fan!  Kan ihvertfall røpe at det er mye som skjer i denne boken. Ikke les videre hvis du ikke har lest denne boken eller Gjenferd! Spoiler!

Handlingen foregår i Oslo. Det skjer en rekke drap, og denne gangen er det en seriemorder som skal jaktes på. En seriemorder som dreper politimenn på tidligere åsteder. Det dannes ett eget lite etterforskningsteam, men etterforskningen viser seg å ikke være noe enkel sak å løse. Etterforskningen stopper opp, de kommer ikke noen vei.

På et sykehus begynner Harry Hole å  våkne en lang opphold i koma. Endelig blir det fart på sakene igjen. Etterforskningen startet på fullt, nye spor dukker opp som må følges. Politiet får denne gangen virkelig kjenne hvordan det er å ha en seriemorder pustende i nakken. Der kollegenes liv er i fare!

Jeg har lest utrolig mange anmeldelser av denne boken, så  anmeldelsen er kanskje litt rar og rotete idag siden det er faktisk litt vanskelig å skrive om den. Sliter med å sette  fingeren på hva jeg akkurat likte og ikke likte med denne boken, men jeg skal prøve meg allikevel.

Jeg har hatt denne boken liggende ganske lenge på vent, fordi jeg ville finne det riktige tidspunktet og fordype meg i Harry Holes univers igjen. Jeg visste av tidligere erfaring at jeg kom til å skanse meg fra omverden når jeg skulle lese denne.

Men jeg ble ikke altoppslukt av boken som jeg tidligere har blitt  av Nesbø`s bøker. Ikke slik jeg ble av Gjenferd, Panserhjerte eller Snømannen. Dette var en utrolig rolig bok iforhold til de andre, en tenke seg til morderen bok, ikke en bok med mye tempo og heseblesende spenning som feks Panserhjerte var fylt med.  Panserhjerte er en av mine favoritter fordi jeg liker fart og spenning i krim bøkene mine. Jeg ble faktisk litt skuffet over denne boken. Jeg og den kom liksom ikke helt overens, som vi ellers bruker å gjøre. Den skiller seg veldig ut fra de andre Nesbø bøkene og jeg vet ikke om jeg liker det helt. Det er jo viktig å bli sugd inn i boken når man leser, og det ble jeg ikke. Kjedet meg tilogmed litt til tider.

Jeg var jo kanskje litt dum å hørte på Ondskapens hjerte av Chelsea Cain samtidig som jeg leste Politi for den var veldig mer altoppslukende. Mer spennende. Jeg kosete meg mer med den en med Politi, og den gledet jeg meg til å høre på igjen. Politi måtte jeg i starten slite meg litt igjennom.

Men jeg skjønner hvorfor så mange liker Politi også. Den er godt skrevet og plottet er veldig bra. Den er dramatisk og spennende på sin måte også. Mange av ofrene i denne boken er kjente for oss, og det gjør at vi som leser blir mer engasjert i det som skjer. Du er også litt redd/nervøs/føler ubehag når du leser denne boken, for vi har jo med en politimorder å gjøre, det setter jo vår alle kjære Harry Hole også i skuddlinjen, og han er vi redd for. Plotter var som sagt bra, det var godt kamuflert hvem som sto bak drapene, og kommer som en overraskelse på meg som leser ihvertfall.

Starten av boken var litt sirup, det er mange navn og personer som skal huskes igjen, og jeg er ikke helt med på historien før Harry Hole kommer inn i bildet igjen. Savner han litt før han kommer på banen, rett og slett. Tenk hvis dette var en bok uten Harry Hole hele veien, hadde jo bare ikke virket for meg. Jeg likte heller ikke slutten av boken. Jeg synes det var litt hast over den, nå er saken løst og nå pakker vi raskt sammen. Kunne vært gjort litt annerledes  også synes jeg boken er litt for lang. Kunne ha vært kuttet ned litt. Samtidig liker jeg slutten litt også, kan ikke røpe hvorfor, så helt slakt får den ikke.

Harry Hole er jo en helt ny mann i denne boken. Ting går rett og slett hans vei. Han er blitt edru. Det liker jeg!

Alt i alt vil jeg gi Politi hele 7 av 10 Poeng,siden det ikke ble en favoritt hos meg personlig. Må da minne dere på at dette er min oppriktige og egen mening om boken. Litt rart å si så mye negativt om en bok som har fått så mye positiv oppmerksomhet. Føler jeg ikke ser noe som andre ser. Men jeg anbefaler selvfølgelig å lese boken! Anbefaler også å ha lest Gjenferd før du starter på denne, for det er mye der ifra som trekkes fram i denne boken. Håper da sterkt å få møte en edru Harry Hole igjen! Jeg er fortsatt fan!

Ha en herlig dag!