onsdag 7. august 2013

Bokanmeldelse - En mann ved navn Ove

Bokanmeldelse
En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

Foto: Cappelen Damm
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2013
Sider: 336
Kilde: Lånt på Biblioteket



...

Dette er den en av de beste bøkene jeg har lest i år!
Her kommer en liten anmeldelse av boken. 


Bokens handling:

Hovedpersonen er Ove. Han er 59 år og synes livet ikke er verd å leve lenger. Han har mistet stillingen som styreleder i borettslaget, jobben og kona. Men det viser seg å ikke være så enkelt å bare gå hen å dø. Ting og mennesker kommer i veien, hele tiden. Ove virker som en gretten gammel gubben for de rundt han, men egentlig er han veldig opptatt av å gjøre det rette. Og det rette må gjøres før han dør, og det må gjøres ordentlig, og dette utsetter jo det med å dø biten en del. Nye naboer flytter inn i hos Ove, de kommer kræsjende i postkassen hans. Slik blir de kjent med hverandre. Vennskapet utvikler seg og Ove begynner så smått å se lysere på livet.  

Min mening om boken:

Dette er som sagt en helt nydelig bok. Jeg har grått og grått til denne boken. Både fordi den er så ufattelig trist til tider, men også fordi den har vært så hysterisk morsom at tårene har trillet. Jeg greide ikke å legge vekk boken når jeg startet på den, og jeg satt å leste til tre på natten for å fullføre den. Kommer til å hoppe på alt denne forfatteren har å komme med i fremtiden for han er bare helt genial!

Over er en fantastisk karakter. Ove er en gretten mann, og han har også veldig sterke meninger om hvordan ting burde være. Som leser får du innblikk i Oves oppvekst og livet med kona. Disse tilbakeblikkene er med å forklare hvorfor Ove er slik han er, noe som gjør at du liker denne gretne mannen etterhvert veldig godt. Jeg er blitt en Ove, fan! Og mitt hjerte blør for denne mannen. Hjelper kanskje ikke at han minner meg litt om min bestefar, for jeg tenkte mye på han når jeg leste.  

Boken er enkel å lese og du bruker ikke lange tiden på å komme gjennom de 336 sidene. Jeg liker de andre karakterene vi får møte også i boken, som noen av de andre naboene, en gutt med sykkel, og tilogmed en katt møter vi på, og alle har en viktig rolle å spille i boken. 

Prøver å komme på noe som kunne gjort boken enda bedre, men jeg kommer ikke på noen ting jeg ville ha endret på denne boken, så derfor får boken 10 av 10 poeng hos meg. 

Andre som har skrevet anmeldelse av boken:


  • ebokhyllami - Hun har skrevet en litt mer omfangsrik omtale en min, anbefaler å lese. Kjempegodt skrevet. 
  • Betrakninger - Hun har også skrevet en fin omtale og sammenligner boken med hundreåringen som forsvant, noe jeg ikke kunne gjøre siden jeg ikke har lest den ennå. 
Kan jo være flere som har skrevet om boken, men det er disse jeg har lest. 






8 kommentarer:

  1. Vi er så enige! Jeg sammenlignet den vel ikke med Hundreåringen i blogginnlegget, men til mine foreldre (som lånte meg Hundreåringen og som nå skal låne Ove) sa jeg at Ove er nettopp det jeg hadde håpet Hundreåringen skulle være. Definitivt en av de beste bøkene på leeeenge.

    SvarSlett
  2. Kjekt å se at andre også blir glad i Ove! En herlig grinebiter av en surmaget fyr, som EGENTLIG er helskjønn - innerst inne :) Hyggelig du likte omtalen min og linker. Det må jeg blir flinkere til selv, for ofte leser jeg nye forfattere fordi jeg har lest omtaler om bøkene på andres blogger :)

    SvarSlett
  3. Så bra att du också gillade Ove :) Jag kommer definitivt att läsa mer av Backman.

    SvarSlett
  4. Flott anmeldelse! Har lest flere gode omtaler, og står på vent på biblioteket. Gleder meg til å lese den :)

    SvarSlett
  5. Nydelig bokomtale!! Jeg sier meg 100 % enig i alt du skriver, til og med det med bestefaren :)

    SvarSlett
  6. Har lest utrolig mange som er så berørt av denne boka. Ser frem til å lese den. men det blir på ferie i september.:)

    SvarSlett
  7. Er litt usikker på denne med tanke på at den har ofte blitt sammenlignet med Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant, som jeg ikke ar helt begeistret over ...

    SvarSlett
  8. Her er min omtale, jeg likte boka veldig godt:http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/08/srdeles-morsom-og-gripende-en-mann-ved.html#more

    SvarSlett