Bokanmeldelse - Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang

Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang av Tor Åge Bringsværd

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2013
Sider: 338
Kilde: Lånt på eBokBib

...

Tor Åge Bringsværds bok er faktisk veldig vanskelig å skrive om merker jeg her jeg sitter. Dette er en liten underfundig bok jeg greide å bli revet med av. Jeg skal prøve å gjøre dette enkelt for meg, så jeg begynner med begynnelsen.

I boken møter vi Ammer og Vala. Ammer er ett menneske og Vala er en olin, som er ett slags kattedyr med blå pels og lang hale. De elsker hverandre uendelig høyt. Det er ikke helt vanlig at ett menneske og en olin bor sammen, det blir ikke sett på som naturlig. Men omgivelsene godtar det til en viss grad.

Ammer og Vala skjuler ting for hverandre. Ammer arbeider som lærer, men yrket er ett cover på det virkelige arbeidet hans, som er å være en søppelmann. En søppelmann er en som dreper for styresmaktene i byen. Ammer er stolt over jobben sin og tror han gjør en god gjerning for samfunnet han bor i. Vala arbeider i avisen, hun arbeider med sensuren, og er også stolt over sitt arbeid, som er ett viktig arbeid.

Ting forandrer seg i den lille byen deres. Det begynner å herje en smitte og mange mennesker dør. Det blir påstått at det er olinene som har startet smitten, siden de ikke kan bli smittet av den selv. Det utbryter en krig, en krig mellom menneskene og Olinene og hvem som skal styre over hvem. Krigen fører til splittelse mellom Ammer og Vala. De står plutselig hver for seg. Ammer drar fra byen og Olin blir igjen for å kjempe for sin sak. Splittelsen fører til nye tanker og vi får se at kjærligheten er en sterk kraft.

Som sagt er ikke dette en lett bok å skrive om, noen av grunnen er at bokens handling består av så mye mer enn det jeg har nevnt over. Det er bare en liten smakebit. Men jeg holder meg på overflaten, så kan heller dere finne ut resten ved å lese boken for den har flere lag og går mer i dybden enn nevnt.

Dette var en fengende historie. Historien er fra starten fengende. Jeg endte opp med å lese boken ut på relativ kort tid, enda det ikke er en bok du haster deg igjennom. For du må stoppe opp å fordøye historien litt underveis.

Jeg liker Bringsværds skapte verden, den er ikke så ulik vår verden og man kan trekke likheter mellom konflikten som oppstår i boken med noen av våre egne konflikter/problemer her i verden. Synes det gjør boken veldig interessant. Språket i boken er også litt morsomt, forfatteren har lekt med språket. Først trodde jeg det var en skrive feil i boken, men så viste det seg at det faktisk skulle være slik. For eksempel heter "gater" i boken "gatter".  Det er flere ord også som er forandret på, men jeg skal la det være til dere og finne ut hvilke det er, det er tross alt litt morsomt å finne dem selv.

Som forlaget sier handler boken om:

Det er en roman om kjærlighet og svik, tilgivelse og blindt hat. Om å gå seg vill når alle sier at du er på rett vei, om respekt for alt levende og om den store overveldende en-gang-i-livet kjærligheten som enkelte av oss er så heldige -- eller uheldige -- å møte i løpet av livet (Kilde: Cappelen Damm)

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, så derfor bruker jeg sitatet. Hovedpersonene i boken er spennende. Jeg liker de tross forskjellighetene,  man kan lett se hvorfor de tror så sterkt på sin sak og holder seg til den. Men det jeg liker aller best med de er det sterke kjærlighetsbåndet de har imellom seg, det er vakkert. Vi får også møte på noen andre karakterer underveis, så boken handler ikke bare om hovedpersonene.

Men boken får ikke helt full score hos meg, det var tider jeg kjedet meg og jeg synes historien kunne vært litt kortet ned. Kanskje boken også ville fortelle litt for mye, noe som gjorde den litt tunglest til tider, for jeg fikk mye informasjon å holde styr på. Jeg ble ikke fullstendig bergtatt av boken hele veien, men den er ikke dårlig og jeg anbefaler virkelig å lese den. Men den mangler noe for å nå helt til topps hos meg. Så derfor får den hele 6 av 10 poeng av meg.

Andre som har anmeldt boken: