søndag 25. august 2013

En smakebit på søndag - det syvende barnet

En smakebit på søndag
Det syvende barnet av Erik Valeur

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken over.

...

Deilige søndag! Idag skinner solen her i Trondheim og det skal nytes imellom all pensum lesningen! 

Igår leste jeg ganske mye i biografien om Camilla Collett. Hun er nå på besøk i vakre Paris med faren sin. Hun er blitt 21 år og jeg er spent på hvilke livserfaringer hun gjør nå fremover. Jeg fikk kanskje litt stor dose Collett i går for idag vil jeg konsentrere meg om krimboken Det syvende barnet av Erik Valeur. Har liksom ikke helt kommet igang med den ennå, siden jeg har måtte levert den noen ganger tilbake til biblioteket. Men nå er den her igjen og skal fordøyes. Dagens smakebit er hentet der i fra. Har da hatt denne boken tidligere på "En smakebit på søndag", men siden den er på 860 sider, kommer det sikkert flere søndager før jeg får denne utlest. Gleder da meg å komme ordentlig inn i historien, for foreløpig henger ikke noe sammen. 

Foto: Schibsted Forlag

Fra baksiden av boken:

Hva har de syv barn til felles? De kommer til verden på Rigshospitalets fødesal B, og de skal adopteres bort. I månedene som følger finner frøknene på det berømte spedbarnshjemmet Kongslund nye familier til dem over hele Danmark, og de vokser opp uten å ane noe om sin egen fortid.

Ett av barna bærer på en hemmelighet som for enhver pris må holdes skjult. Da en eldre kvinne mange år senere blir funnet død på en strand like ved barnehjemmet, blir det opptakten til en sak som vil hjemsøke hele nasjonen: Har det ærerike barnehjemmet gjennom et halvt århundre skjult skandaler på høyeste samfunnsnivå?

Det syvende barnet er en fortelling om hvordan de bortsendte barnas liv knyttes sammen fra de fødes på begynnelsen av sekstitallet og opp igjennom tiårene da velferden kommer til Danmark. Fra første dag involverer skandalen landets største tv - stasjon, en idealistisk dagsavis og de mest innflytelsesrike politikerne i landet...

Her kommer smakebiten:

Så brukte han den fint buende papirkniven fra Havana, som hadde vært hans bryllupsgave fra Lucilla da de endelig giftet seg i 2001 - nølende, men bare et sekund - før han ristet innholdet ut på skrivebordet. Han hadde ingen idé om hvem som hadde sendt brevet, eller hvilke fingre som omhyggelig hadde brettet sammen de to papirstykkene rundt det han først syntes lignet to små, hvite tøybiter. Han myste forvirret, som om han satt i skarp sollys, og så løftet han den ene tøyrullen opp å kikket nysgjerrig på den gjennom brillene. 
"Hva ... i alle dager er det?" (Side 45 i boken). 

...


Ønsker alle en fortreffelig søndag!



17 kommentarer:

  1. 860 sidor i en krim? Det måste vara ett väldigt besvärligt brott. Hoppas den är bra.

    SvarSlett
  2. Denne boken er jeg veldig nysgjerrig på og jeg ser frem til omtalen din av den selv om det sikkert kan drøye en stund. Solen skinner her også, så det er nesten ille å sitte her å lese smakebiter men satser på en liten tur ut litt senere. Ha en fin søndag,Isabella:)

    SvarSlett
  3. Takk for smakebiten, dette høres ut som en spennende bok, og jeg gleder meg til å lese omtalen av den etter hvert :)

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten:) Har sett boken på biblioteket og den er en massiv bok :) hehe

    SV;Takker Isabella:) Håper det gikk bra med nytt kurs:D Har dessverre ikke fått lest noe mer til zombie utfordringen,men skal se å få lest noe. Har jo "Warm Bodies" av Isaac Marion. Begynte å smålese den for et par mnd,men jeg har det med å hoppe litt frem og tilbake med bøker. :) hehe

    SvarSlett
  5. Jeg har stått på vent på biblioteket en evighet på denne boken. For en spennende smakebit vi fikk av deg, håper det snart er min tur :)

    SvarSlett
  6. Jeg har denne boken stående i hyllen og det er bare tykkelsen som har gjort at jeg har utsatt den. Den høres så bra ut, men nesten 900 sider? Sukk, en dag må jeg jo ta fatt! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Tack för smakebiten! Jag tycker om krimböcker, så jag ska kolla upp den här. Ha en fortsatt fin söndag!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Haha, det är besvärligt att biblioteket vill ha tillbaka böckerna med jämna mellanrum.

    Låter som en spännande historia.

    SvarSlett
  10. Det lät som en intressant bok, men 860 sidor var mastigt!

    SvarSlett
  11. Takk for boktips og spennende smakebit! Denne må jeg ta en nærmere titt på..
    God søndagskveld!

    SvarSlett
  12. Denne startet jeg på, men fikk slettes ikke taket på den, så jeg avsluttet etter hvert... håper du holder ut lengre enn meg sånn at du får med slutten også ;)

    SvarSlett
  13. Verkar vara en spännande historia i tegelstensformat. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  14. Låter ju onekeligen spännande.

    SvarSlett
  15. Denne ser jeg virkleig frem til å lese selv, men aner ikke når det blir- det er jo en murstein , en skikkelig en.. Litt tung å ta med i kofferten på reise, men hvem vet..

    SvarSlett
  16. Spennende å lese om Camilla Collett, men godt å veksle med noe annet innimellom og Det syvende barnet virker som et godt valg. Jeg ble ihvertfall nysgjerrig på den nå :)

    SvarSlett
  17. Det låter som en spännande, men 860 sidor är väldigt långt. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett