Bokanmeldelse - Botticellis hemmelighet

Forlag: Vega Forlag
Original tittel: The Botticelli Secret
Oversetter: Anette Hjerde
Utgitt: 2011
Sider: 618
Kilde: Lånt på biblioteket

Jeg har vært i Italia i denne boken, herlig! Dette var en murstein av en bok, og jeg brukte god tid på den, men var det verdt det? Det var det, angrer ikke på at jeg har lest denne historiske romanen fra 1400- tallets Italia. Den er full av gåter og mysterier, og en dæsj kjærlighet hører med. Det er forfatterens tredje bok.

I boken møter vi den 16 år gamle horen Luciana Vetra som havner straks i vanskeligheter. Hun står en dag som modell for kunstneren Sandro Botticellis, for maleriet La primavera, der hun poserer som Flora i maleriet La Primavera . Hun går fra jobben ved å stjele en kopi av maleriet, og det er det flere som vil ha tak i. Det viser seg å inneholde ett hemmelig budskap. Luciana og novisen Guido som hun søker hjelp oss, må flykte fra Firenze for det står om livet. På turen prøver de å løse gåten i bildet. Noe som tar de på nye veier rundt i Italia.

Jeg likte denne boken godt. Jeg ble godt underholdt av den og den var både spennende, romantisk av seg og litt eventyrlig. Spennende var den for hele historien hadde en god framgang ved at en gåte måtte løses og nye veier ble banet frem hele tiden, så det var bare å heng med. Romantikken oppstår mellom Horen Luciana og novisen Guido, som er en guds mann og skal ikke ha noe med kvinner å gjøre. Dette oppstår det jo litt problemer av. Med eventyrlig, mener jeg at de drar hjemmefra på en reise, er borte og kommer trykt hjem igjen. Men også at det er det onde (de som prøver å drepe Luciana og Guido) mot det gode og at den er ganske urealistisk til tider.

Som historisk roman er den kanskje ikke så sterk for det er mer oppdiktet stoff enn fakta i denne, men det gjør ingen ting. Vil du vite eksempler på dette har bloggeren Pervoluto skrevet mange fine eksempler i sin anmeldelse av boken.

Det at boken tar utgangspunkt i ett maleri synes jeg var veldig spennende, liker at de analyserer maleriet underveis, og hele tiden ser nye ting. Er glad maleriet var representert på baksiden av boken, så vi kunne følge med å se på bildet også etterhvert som de fant ut ting. Hjalp nok også at jeg er litt interessert i kunst og malerier, synes det er fascinerende å tenke på hva bilder kan skjule av budskap. Litt Da vinci- coden der, for det om jeg ikke synes ellers de burde sammenlignes disse to bøkene, de er veldig forskjellige.

Likte veldig godt miljøskildringene, men jeg synes det kunne ha vært flere beskrivelser. Savnet litt og bli helt oppslukt av noen stedene de var på, men forfatteren fikk meg med noen ganger. Feks elsket jeg når de havnet i Roma, plassen jeg har feriert på. Godt å høre om kjente plasser. Andre personer som også dukker opp i boken er godt beskrevet og skildret. Noen av de blir du å like veldig godt og noen av de er bare helt ufyselige.

Forteller stemmen er en  jeg- forteller, men av og til henvender hovedpersonen direkte til oss lesere og det liker jeg, får meg til å føle meg en del av historien. Hovedpersonen er vittig og rask med replikkene. Jeg liker henne for det. Noen vil kanskje ikke like språkbruket i denne boken, men jeg synes det er passende siden hovedpersonen er en hore og har litt mindre hemninger enn andre i boken. Dette gjør også at hun sjokker litt til tider. Utseendemessing er hun veldig pen, og hun vet det og vet hvordan hun kan bruke det til sin fordel. Hun er ung og det merker man også etterhvert som man blir kjent med henne, hun savner moren i livet sitt og at noen elsker henne. Hun er veldig interessant. Guido er vel kanskje den rake motsetningen her. Han er from, kjekk, og innehar mye kunnskap. Det er han som kommer med mange av faktaene underveis i boken. Han er en trygg person og en Luciana kan støtte seg til under reisene. Sammen gjør de ett bra team.

Jeg likte boken som sagt veldig godt, men den har noen minuser. Historien kjeder meg til tider samtidig som den fenger meg til tider og da er jeg helt med. Historien holder ikke en jevn kvalitet. Det blir noen gjentagelser av historien underveis, som gjør at jeg kjeder meg og tenker her kunne historien vært kortet ned eller her er forfatteren gått litt i stå og vet ikke hvordan hun skal komme videre. Men sånn helhetlig har jeg kost meg mer med boken enn kjedet meg, så den får en 6 av 10 poeng av meg. Gleder meg til å prøve flere bøker av forfatteren som Sienas datter, Fruen av Saronno og glassblåseren fra Murano.

Ha en fin fin dag!