søndag 8. april 2012

En smakebit på Søndag

En smakebit på Søndag

Koser meg veldig denne søndagen. Ute snør det og snør det, og jeg sitter inne og har akkurat kastet i meg en herlig frokost med hjemmebakt loff, druesalat og med gode kjøttpålegger og brie. Er mett, og nå skal jeg kose meg videre med bøkene mine og en kopp te. Liker ferie med samboeren. Mer avslappende kan det ikke bli. Latskapen lenge leve her i huset.

Har akkurat lest ferdig boken "Si at du lyver" av Silvia Hendriksdóttir, som var en tankevekkende bok. Kommer en anmeldelse av den om ikke så alt for lenge. Har denne søndagen tenkt og starte på to bøker. Den første er "The Moonstone" av Wilkie Collins og den jeg har tenkt å skrive et lite utdrag fra idag, "Ondskap", de henrettede i Norge 1815- 1876 av Torgrim Sørnes.

Ha en videre god påske alle sammen! Kos dere glugg (godt)!:)

Ondskap
Av Torgrim Sørnes

Boken tar for seg 39 kriminalsaker fra 1800 - tallet som endte med dødsdom og eksekusjon.

Gjennom disse historiene tegner Torgrim Sørnes et bilde av Norge som er lite kjent fra før. Det dreier seg oftest om mennesker fra de lave sosiale lag - husmenn, stimenn og løsarbeidere - fra miljøer preget av den dypeste fattigdom. Mange av ugjerningene har et bakteppe av sykdom og nød, knivslagsmål, pengebegjær, løsunger og fyll.

Forfatteren har studert rettsdokumenter og avisartikler og forteller om de rystende begivenhetene som førte til sammen 44 mennesker (fem kvinner og 39 menn) til retterstedet. Vi får et innblikk i motivene bak ugjerningene, detaljer om drapene, etterforskningen, rettsakene og vitnemålene. Og sist men ikke minst får vi følge de dømte til retterstedet og overvære halshuggingen. Her rapporteres det som delinkventenes siste ord så vel som skarpretterens og publikums reaksjoner (Fra bak boken).


Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet fra de første sidene og den første saken.


Andersen Christensen Flatebydalen (1791 - 1815)

Andersen Flatebydalen slo med alle de krefter en full bondegutt i sine beste år, vel vant med kroppsarbeid, kunne stille opp med. Gang på gang lot han gryten hamre ned på det nå helt forsvarløse offeret, og han sluttet ikke før det nylig reparerte kjøkkenredskapet igjen gikk i stykker (s 16).

Andre bøker av forfatteren:

  • Ondskap - De henrettede i Norge 1815-1876 (2009)
  • Uten nåde. De henrettede i Norge 1783 – 1814 (2011)
 
Søndagen smakebit - Hvordan delta?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.



21 kommentarer:

  1. En bra og uhyggelig smakebit:)

    SV;hehe,jeg også:) I påsken er man godeteri sjuk:D Ble litt påskelesing før jeg byttet om til bok nr 2 i "The Hunger Game Triology":)

    SvarSlett
  2. Heftig smakebit! Vi har en variert historie å se tilbake på...

    SvarSlett
  3. Disse bøkene er utrolig gode. Synes Sørnes levendegjør historien på en spennende måte.

    SvarSlett
  4. Snøør det virkelig, uff. Det er bra vi har bøker, for på tv har det vært dårlig med filmer og krim. Ha en fin påskedag.

    SvarSlett
  5. Heftig smakebit! Har ikke lest disse bøkene.. Kos deg videre Isabella og nyt de siste dagene av påsken:-) klem

    SvarSlett
  6. Bøkene til Sørnes har jeg også lest! Interessant og skummelt på en gang!

    SvarSlett
  7. Takk Nina C:) Litt uhyggelig, mannen med gryten ble nå dømt til halshugging da, så man kan vel si han fikk sin straff. Ikke bare bare:)Kos deg videre:)

    SigridfraEnget, det er veldig spennende å lese. utrolig hvor russisk rulett det var. Noen ble henrettet og noen slapp ganske lett unna. Kos deg videre:)

    Bokelskerinnen, veldig bra så langt:) Litt av en tid å leve i. Jeg liker boken så langt. Kos deg videre:)

    EliogBella blogg, hehe ja det snør en hel del. Vinter her nå, trudde det sku bli vår nå:) Heldigvis har vi gode bøker, har sett kjempelite på tv. Har vært lite spennende der. Heldigvis har man bunkret opp med filmer også:) Kos deg masse videre:)

    Beathesbokhylle, takk:) Anbefales hvis man er intresert i historie om henrettelser i Norge. Har lest litt idag, og har sett litt bilder av hvordan de spikret hode på påler for å skremme andre fra å gjøre kriminellle handlinger og hvordan de har utstilte likene til allmenn skue, grusomt egentlig. Sikkert ikke alle som vil synes om å lese om sånt, men det er intresant og høre om gjerningene de henrettete har gjort og prøve å forstå rettsystemet på den tiden. Tøff tid ihvertfall. Kos deg masse videre:)Klæm!

    Anita, helt enig:) Ganske brutale gjerninger og straffer. Godt vi ikke har det sånnt i 2012:) Kos deg videre i påsken:)

    SvarSlett
  8. Skummel smakebit! Og ekstra nifst er det jo fordi det faktisk har skjedd...

    Nyt de siste påskedagene :-)

    SvarSlett
  9. Wow! Litt av en smakebit og ikke minst, historie! Kos deg videre med snøvær og litteraturen:-)

    SvarSlett
  10. Skummel smakebit! Minner meg litt om dei barbariske scenene beskrevet i Ken Follett sine bøker "Stormenes tid 1&2" frå Middelalderen som eg lese for tida. Takk for smakebit og fortsatt god påske til deg :-)

    SvarSlett
  11. Har lenge vært nysgjerrig på denne boka. Takk for smakebit:) God påske:)

    SvarSlett
  12. Jeg har ikke lest denne, men jeg har lest Uten nåde (tidsperioden passer med researchen min), og det er ganske så spennende. Folk var mye hissigere i gamle dager ...Tror nok jeg må ha denne også, tenker jeg.

    SvarSlett
  13. Uff! Men likebel tror jeg at jeg må lese denne boka - har en forfar som ble henrettet ...
    Håper du leser noe koselog også!
    Happy day!
    Pia

    SvarSlett
  14. "Ondskap" høres ut som en interessant bok om en ukjent del av Norgeshistorien!
    Takk for kommentar hos meg, det ble jo ikke så mye lesing i påsken som jeg hadde tenkt, og The Moonstone synes å være litt vanskelig å åpne. Skjønt, når jeg først har dukket ned i historien har jeg vansker med å legge den fra meg...håper jeg klarer å bli ferdig med den i alle fall. Lykke til med lesingen av denne boken, blir spennende å høre hva du synes om den :)

    SvarSlett
  15. Siljeblomst, ønsker deg også en fin dag videre:)

    Takk Linda:) Kos deg masse videre:)

    Kristine, jeg skal få lest de Ken Follett bøkene. De høres så bra ute:)Kos deg videre du også:)

    Rufsetufsa, det er en veldig intresant bok. Anbefaler den:) Kos deg videre:)

    Natalie Normann, skal lese "Uten nåde" etter denne:) Kos deg videre med dagen:)

    SvarSlett
  16. Denne, og den andre boka hans, har stått på ønskelista lenge. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  17. Denne boken ble jeg så fascinert av at jeg bestilte både den og den andre boken; Uten nåde, fra fylkesbiblioteket. Tusen takk for flott tips!

    SvarSlett
  18. Pia, synd det gikk slik med din farfar. Har tenkt mens jeg har lest at det er jo mange som er i slekt med disse skjebnene, trist å tenke på. Leser på noe koselig også, kan ikke lese dette rett for man legger seg fant jeg ut:) Leser "The moonstone" av Wilkie Collins og er begynt på "Mørk engel" av Laini Taylor. Ønsker deg en fin uke, håper påsken har hvert super:)

    Melusine, er selv spent. Enda ikke kommer så langt på den, men virker lovende foreløpig:) Må få opp lesetempoet hvis jeg skal greie å bli ferdig i tide:) Ønsker deg en fin uke:)

    Julie:) Angrer ikke på at jeg har lånt de på biblioteket:) Anbefaler å lese de:)Ha en fin fin uke:)

    astridterese, værsegod:) Jeg gleder meg å lese hva du vil si om boken. Ganske grusom lesning til tider:) Frustrert blir man også av at ingen griper inn for å forhindre det som skjer. Grugled deg til å lese dem:)Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  19. SV;Boka var spennende,særlig med solstorm som bakteppe for historien.

    SvarSlett
  20. Det var en makaber smakebit, det blir liksom litt feil for meg å kalle det spennende siden dette faktisk har hendt. Når det er sagt så er jeg glad i historie og fryktelig nysgjerrig på begge bøkene du her nevner.

    Håper du hadde en flott påske, ikke noe i veien med late dager da :D

    SvarSlett
  21. Mari: Skal skrive om den jeg leser nå, når jeg er ferdig med den:) Hadde kjempekoselige og late dager i påsken:)Takk for bloggbesøket:) Ha en fin fin dag:)

    SvarSlett