søndag 29. april 2012

En smakebit på søndag - Krystallslottet

En smakebit på søndag
Krystallslottet

Her i Trondheim er det sol og blå himmel. Skal denne søndagen ut i fin været og drive med litt geocaching og kanskje ta oss turen til bakklande og spise en soft is med med mini marshmallows. Har også denne søndagen tenkt å starte  med boken "Leo og Mei" av Synne Lea
,som jeg skal lese i forbidelse med bokbloggerturneen og som jeg skal anmelde om noen få dager. Jeg skal også lese ut boken "Krystallslottet" av Jeannette Walls idag og det er der jeg har hentet dagens smakebit.

Ønsker dere alle en riktig så fin søndag!:)


Et familieportrett utenom det vanlige - en selvbiografisk roman av Jeannette Walls.

I Krystallslottet skriver Walls om sin oppvekst i hendene på eksentriske og nomadiske foreldre.  Faren Rex er alkoholiker og moren, Rose Mary, er kunstner og lettere gal. Rose Mary prioriterer maling og litteratur fremfor morskap: ”Hvorfor tilbringe en hel ettermiddag med å tilberede et måltid som forsvinner i løpet av en time, når man på samme tid kan male et bilde som varer for evig?” spør hun barna. Dermed er det duket for blant annet kattemat, meloner og popkorn til middag. Faren Rex er varm og kjærlig, men når han blir full blir han destruktiv, upålitelig og til tider voldelig.

Walls foreldre så på hjemløshet som et spennende eventyr. Slikt blir det en trøblete og uvanlig barndom av. Og siden foreldrene i stor grad var motivert av innfall og paranoia var barna; Jeanette, hennes bror og to søstre, i stor grad overlatt til seg selv.

Walls beskriver i fascinerende detalj om hvordan det var å være barn og vokse opp i denne familien som stadig er på flyttefot og ute etter nye eventyr. Eventyr som oftest var en flukt fra pengeinnkrevere og enhver form for ansvar. Gjennom Walls fantastiske historiefortellende håndlag, blir vi kjent med uforglemmelige karakterer i en uvanlig bok, og Walls kjærlighet til foreldrene – til tross for deres overveldende selvopptatthet – lyser fra alle sidene i boken.

En bok om fattigdom, galskap og kjærlighet som beviser at virkelighet lett overgår fantasien.

Krystallslottet har ligget på New York Times’ bestselgerliste i fire år og er blitt oversatt til 22 språk (Teksten er hentet fra Pantagruel Forlag).


Her kommer smakebiten:

Familien Walls har flyttet til ett hus i Little Hobart Street, som ikke har bad, vann og isolasjon. Livet der er ikke bare enkelt. Her er en smakebit:

Alt i huset var fuktig. Et tynt lag med mugg la seg over bøkene og papirene og maleriene som tårnet seg opp både høyt og lavt slik at man nesten ikke kom seg fram. bitte små sopp spratt opp i krokene. Fukten spiste opp tretrappa som førte opp til huset, og å gå i den var blitt et daglig vågestykke. Mamma falt gjennom et råtten trinn og slo kollbøtte nedover bakken. Hun hadde blåmerker på bein og armer i ukesvis etterpå. "Mannen min slår meg ikke," sa hun når noen stirret på henne. "Han nekter bare å reparere trappa" (s 194). 

Vil du vite mer hvordan det går med familien Walls er det bare å lese boka. Anbefaler den på det varmeste.

Andre bøker av forfatteren:


Jeannette Walls (f. 1960) er tidligere journalist i New York, og hun har jobbet for flere store amerikanske blader, aviser og TV-selskaper, hovedsaklig med sladder og kjendisstoff. Hun er nå bosatt i Culpeper, Virginia, med sin ektemann John J. Taylor. Det var ektemannen Taylor som inspirerte Walls til å skrive sine memoarer og han var den første Walls betrodde sin brokete fortid og familiehistorie til (Teksten er fra Pantagruel Forlag).

  • Ville hester (2012)
  • Krystallslottet (2011)

Hvordan delta på en smakebit på søndag?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.






20 kommentarer:

  1. Spent på din omtale av denne boken, jeg har lest den selv, men synes det er gøy å lese andres omtaler :-)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Gleder meg også til å lese omtalen din av denne boken. Ha en fin dag Isabella og kos deg i finværet.

    SvarSlett
  3. Har hørt mye bra om Krystallslottet og ser fram til omtalen din. :)

    SvarSlett
  4. Denne boka likte eg også veldig godt! Gler meg også til å lese "Ville hester" av samme forfatter. Takk for smakebit og ha en solrik søndag :-))

    SvarSlett
  5. Krystallslottet er en bok som til stadighet fanger min oppmerksomhet, uten at jeg har fått gjort noe med det foreløpig...

    Gled deg til Leo og Mei, det blir en helt spesiell leseopplevelse ;)

    SvarSlett
  6. Takk for smakebiten:) Har "ville hester" av samme forfatter i bokhyllen min. Hun virker som en bra forfatter:)
    SV;Ja, de var sinnsykt dyre. Men som noen under sier at det blir vel noen klesbutikker som hermer etter trenden(f.eks h&m eller gina tricot). Så kanskje den vil koste mindre da:) hehe.Jeg hadde ikke helt visst hvilken bok jeg ville valgt,men mørk engel av Laini Taylor er jo en bra kandidat:)

    SvarSlett
  7. Groskro, har ikke bestemt meg om jeg skal skrive omtale om den enda, får se om tiden strekker til:) Ha en flott søndag:)

    Beathesbokhylle, takk Beathe:)Har gått inn ny skoan, og det ble gnagsår, hehe:) Softisen var god, men sjokoladestrø er fortsatt favoritten: Det ble lite geocaching. Glemte rett å slett å lete etter posten, var så mye annet spennende å titte på:) Kos deg masse du også:)

    Ann Kristin, lover ingen omtale, men ser jo at det er mange som har ønsket en:) Skal se hva jeg får til iløpet av uken:) Ha en strålede fin søndag:)

    Takk Kristine, skal også få tak i "Ville hester". Har jo hørt så mye bra om den. Gleder meg også til å lese den:) Ha en koselig søndag:)

    Anja, tok litt tid for jeg også tok tak i den, men angrer ikke:) Anbefales:) Gleder meg veldig til "Leo og Mei", hører det er mange som liker den godt:) Ha en flott søndag:)

    Nina C, værsegod:) Hun skriver godt, og med en dæsj humor i alt det rare som skjer:)Liker henne:) Er veldig spent på om "Ville hester" er like god som denne. Håper det:) Skal ihvertfall leses:)

    SV: Kommer til å kjøpe billig utgaven da ihvertfall:) Må jo lønne de som har brukt bøker til inspirasjon, hehe:)Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
  8. Trist smakebit, =) Jeg liker den veldig godt. Har hatt lyst til å lese den boken en stund nå.

    SvarSlett
  9. Denne boken likte jeg utrolig godt. Jeg har den helt på toppen av min favorittliste for i fjor. Håper du liker den og!

    Ha en riktig fin søndag :-)

    SvarSlett
  10. SV: Ja, jeg er også spent på det. Jeg liker den veldig godt så langt. Men jeg holder på med forklaringen/historien til Betteredge og vet ikke om jeg vil være like begeistret for de andres fortelling.

    SvarSlett
  11. flott smakebit ! nå er eg iallefall overbevist om at eg skal lese denne etter å ha kikket på den noen ganger på norli :)

    SvarSlett
  12. Huff, det var en litt tragikomisk smakebit. Jeg har Krystallslottet i hylla, og jeg skal få lest den. Det høres ut som en veldig sterk historie.

    God søndag, Isabella :-)

    SvarSlett
  13. Nå har jeg hørt om denne boken så ofte at jeg nok bør sette den opp på huskelisten ;) Smakebiten var iallfall interessant og, som Siljeblomst allerede nevnte, tragikomisk.

    SvarSlett
  14. Denne boken har jeg hørt mye om og har veldig lyst til å lese den, takk for smakebiten og beskrivelsen :)

    SvarSlett
  15. SV;Bare hyggelig! Anbefaler bokserien!

    SvarSlett
  16. Las denne for ei stund sidan. Den er kjempegod. Tusen takk for smakebiten.

    SvarSlett
  17. Tittelen på boken er ikke så spennende, men utdraget gjorde den mer interesant, så kanskje den ikke burde overses likevel ^^ Typisk eksempel på at man ikke bør være forhåndsdømmende...

    SvarSlett
  18. Sindre E, veldig dårlige kår de bor under, synes det er rart de greier å bo der i det hele tatt. Avsluttet boken igår og jeg likte den kjempegodt, så anbefaler den:)Ha en fin uke:)

    astridterese, har storkost meg med boken. Veldig lett å lese og veldig oppslukende. Kommer nok høyt på lista hos meg også:) Ha en fin uke:)

    Mary-Anne, anbefaler å ta den med seg:) Ha en fin uke:)

    siljeblomst, helt enig det er mye tragiskkomisk i boken. Flott bok da:) Ha en fin uke:)

    Ithil, ikke en dum bok å sette på ønskelisten. Hadde den også der:) Er glad for at jeg leste den. Ha en fin uke:)

    melusine, værsego:) Det er en veldig fin bok:) Ha en fin uke!:)

    Eva @Utsikt frå Lia, værsegod:) ha en fin uke:)

    Annelin Kristiane, anbefaler den på det varmeste:) Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  19. Spennende smakebit! Litt utenfor min "vanlige" lesesirkel, kanskje det er på tide med noe litt annet?

    SvarSlett
  20. Takk for tipset! Dette er en bok helt i min gate : )

    SvarSlett