søndag 22. april 2012

En smakebit på søndag - En skytsengels dagbok

En smakebit på søndag
En skytsengels dagbok

Denne søndagen har jeg ikke planer om å gjøre noen ting annet en å kose meg med bøkene mine og kanskje se på TV- serien "Lie to me". Elsker koselige søndager! Har denne søndagen tenkt å lese litt i "The moonstone" av Wilkie Collins. Jeg skal også begynne på boken "En skytsengels dagbok" av Carolyn Jess - Cooke, og det er derfra smakebiten kommer fra idag. 

Ønsker alle en herlig søndag!:)

Bildet hentet: Her

Noen skytsengler blir sendt tilbake for å våke over søsken, barn, mennesker de har hvert glade i. Jeg ble sendt tilbake til meg selv. Jeg får lyst til å gripe en himmelsk penn og skrive om alt sammen, skrive til denne kvinnen jeg var, og fortelle henne alt jeg vet. Og jeg vil si til henne: Margot.
Fortell hvordan du døde.

Da Margot Delacroix dør brått i en alder av førti, blir hun sendt tilbake til jorden som skytsengel - for seg selv. Omdøpt til Ruth, blir hun tvunget til å gå igjennom livet sitt på nytt for å observere sine største feilgrep. Hun blir fortalt at hun ikke må gjøre noe for å endre sine handlinger, hun skal bare lære av dem. Og hun skal beskytte og elske Margot, uten forbehold.

Men da hun innser at hun selv, som Margot, er skyld i tenåringssønnens alvorlige problemer, blir hun dypt rystet. Og da en mulighet til å endre fortiden åpenbarer seg, er hun villig til å ofre alt for å redde sin sønn... (Fra bak boken).


Her kommer smakebiten:

Da jeg døde, ble jeg en skytsengel.
Nandita overbrakte meg nyheten i livet etter døden. Hun brydde seg ikke om å bryte isen først eller komme med noen trøstende bemerkninger, du vet, slik tannlegen spør om du skal gjøre noe hyggelig i julen, rett før hun røsker ut en tann. Nei, hun pakket det ikke inn. Hun sa ganske enkelt:
Margot er død, barnet mitt. Margot er død. 
Aldri i livet, sa jeg. Jeg er ikke død.
Hun sa det igjen. Margot er død. Hun fortsatte å si det. Hun tok begge hendene mine i sine å sa: Jeg vet hvor vanskelig dette er. Jeg etterlot meg fem farløse barn o Pakistan. Alt kommer til å gå bra (s9). 

 Andre bøker av forfatteren:

 Bildet hentet: Her

Bøker:
  • 2011 The Guardian Angel's Journal/ En skytsengels dagbok  (Little, Brown/Piatkus)
  • 2012 The Boy Who Could See Demons (Little, Brown/Piatkus)
Dikt:

Hvordan delta på en smakebit på søndag?
Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.
 



22 kommentarer:

  1. Eg har og denne i bokhylla, men er usikker på om den blir lest. Får sjå kva du syns;-)

    Eg skal lese litt meir Dickens idag, og kanskje litt Collins. Har ikkje komt heilt innpå Collins-boka, men håper det endrer seg:-)

    Ha ein fin søndag!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg i bokhylla og gleder meg til å lese den:)

    SvarSlett
  3. Denne har jeg veldig lyst å lese

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg til å høre hva du syntes om boken, Isabella :) Ha en fin fin søndag!

    SvarSlett
  5. Fin smakebit, og jeg fikk assosiasjoner til Alice Sebolds "Alle mine kjære", har du lest den? Om Susie som blir voldtatt og drept og "flyr" opp til himmelen og ser familien sin gå i oppløsing i sorgen over at Susie døde. En fin og trist bok på samme tid.

    Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
  6. Spennende smakebit! Artig konsept for ei bok. :)

    SvarSlett
  7. Denne boka blir kanskje en påminnelse om at det er viktig å ta de riktige valgene mens man kan...
    Fin smakebit.

    SvarSlett
  8. Fint utdrag - litt sånn tankevekkende og gjør meg nysgjerrig på resten av bokas innhold.

    SvarSlett
  9. Denne boken er kjempegod og du kan bare glede deg til å lese den. Gleder meg også til å høre hva du syntes om den. Ha en fin Søndag Isabella:-)) klem

    SvarSlett
  10. Nydelig, men litt skremmande smakebit. Uansett verker det som ei kjempefin bok som eg bør få lest ein gong. =)

    SvarSlett
  11. Det var et nytt og utrolig spennende konsept! Så fin smakebit, denne havner rett på skal lese listen min! :-)

    SvarSlett
  12. Flott smakebit. Har sansen for ideen bak historien, det frister til lesing. :)

    SvarSlett
  13. Elida: Skal skrive om boken, så da skal du få vite om jeg liker den. Har nå blitt så oppslukt av den idag at jeg ikke har lest noe fra Collins boken. Begynner å se mørkt ut at jeg kommer til å bli ferdig med den i tide. Ender som regel å lese noe annet i stede. Ha en fin søndag:)

    Askeladden, ha en fin søndag:) Koser meg med boken:)Ha en god søndag:)

    Lenes blogg, ikke dum bok foreløpig ihvertfall:) Ha en fin søndag:)

    Mari, koselig du vil høre om den:) Ha en koselig søndag:)

    Groskro, nei den hadde jeg ikke lest:) Takk for nytt boktips, noterte den ned:)Ligner jo litt ja. Ganske trist denne også:)Ønsker deg også en fin søndag:)

    Elin, takk:) Ha en flott søndag:)

    SigridfraEnget, takk. Handler litt om det, men også at noe er ment å skje og kan ikke forandres:) Ha en fin søndag:)

    Eva Beate, det er starten på boken:)Ble slukt allerede der av boken jeg også:) Det var baksiden som gjorde meg nyskjerrig første gang, også har det jo et fint bokomslag:)

    Beathesbokhylle, liker den veldig godt foreløpig. Er litt slukt opp av den:) Gleder meg til å skrive om den:) Ha en fin søndag:)

    Mai Lene, er litt skremmende, ikke bare å finne ut man er død:) Ønsker deg en fin søndag:)

    astridterese, så bra:) Anbefaler å lese den:) Ha en flott søndag:)

    Ann Kristin, takk:) Det var historien som fenget meg også, en spesiell bok og flott bok kan jeg si foreløpig:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  14. Fin smakebit! den boka har jeg lyst å lese! Gleder meg til omtale om boken:)

    SV;Takker! Håper du får denne boka! Den er kjempe bra!

    SvarSlett
  15. Denne boken fikk jeg lyst til å lese,
    takk for smakebiten!
    Ellers har jeg sittet ute i dag og lest i The Moonstone, har ikke kommet så langt i den dessverre og nå er det bare en uke til bloggdatoen...

    SvarSlett
  16. Dette er ikke en bok jeg typisk ville valgt. Derfor, tusen takk for smakebiten :-) Gleder meg til du skriver anmeldelse på den. Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  17. Hmmmm...denne ble jeg nysgjerrig på! Fortsatt god lesning!

    SvarSlett
  18. Høres ut som en veldig fin roman!

    SvarSlett
  19. Denne boken er nydelig. Jeg likte den kjempegodt.

    SvarSlett
  20. SV;Takk:) Skal kose meg med boka:) Håper du hadde en fin søndag!

    SvarSlett
  21. Nydelig smakebit! Dette tror jeg virkelig er en bok for meg :)

    SvarSlett
  22. Tankevekkende smakebit! Virka som ei fin og spennande bok som eg må få i hylla mi. Takk for smakebit :-))

    SvarSlett