søndag 15. april 2012

En smakebit på Søndag: Broren min

En smakebit på Søndag
Idag har vi en flott søndag her i Trondheim. Det er strålende vær. Har idag koset meg med vaffelspising også har jeg sett på serien Big Love. Ikke verdens beste serie, men litt underholdende er den nå. Har denne søndagen hentet smakebiten fra boken "Broren min" av Eline Johnsen Helledal, som jeg nettopp har startet med.

Ønsker alle en fin fin søndag!:)


20 år gamle Eline har et stort håp: at Henrik, storebroren på 25, skal slutte med narkotika.

Henrik er opptatt av snowboard og Sopranos. Han kan være verdens beste og mest hjelpsomme storebror. Men han er også rusa på tiende året, uten bosted og uten jobb. Og kort tid etter at familien skaffer ham plass på et rusbehandlingssenter, stikker han av. Eline må prøve å innse at den eneste som kan redde Henrik, er Henrik selv.

Broren min handler om å ha en rusavhengig i familien. Den handler om julegaver som blir ryddet bort, flybilletter som aldri når så langt som til innsjekking, og om en hverdag som kan snu på to minutter. Og den handler om en lillesøsters kjærlighet til broren sin.

Eline Johnsen Helledal (f. 1991) vant A-magasinets reportasjekonkurranse i 2010 for artikkelen «Livet på pause», som handlet om å leve med en narkoman bror. Broren min forteller hele historien om Eline og Henrik. Vi får også innblikk i Henriks verden, gjennom hans egne sterke og velformulerte tekster (Fra bak boken).

Her er smakebiten:

Jeg heter Eline og er lillesøsteren til Henrik. Jeg har vært liten mens Henrik har brukt dop, jeg har vært ungdom mens Henrik har brukt dop, og jeg har vært "den voksne" mens Henrik har brukt dop. Jeg ble født inn i det jeg selv definerer som verdens beste familie. Et hjem med masse omtanke, glede og latter. En A4-familie, men ikke av den kjedelige sorten. Mamma og pappa hadde blå Volvo, hus med hage og en irsk setter, Hera, verdens fineste hund (s 13).

Hvordan delta på en smakebit på søndag?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.





24 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg veldig lyst til å lese selv om den nok sikkert er veldig sterk. Har en bror som døde nå i Januar og han slet med disse tingene i mange år. Tusen takk for smakebiten:-) ha en fortsatt fin Søndag:-)

    SvarSlett
  2. Denne hørtes sterk ut! Ser fram til omtalen din.

    SvarSlett
  3. HAHA... jeg ler høyt her! Ser du hva du har skrevet tro? ;-) En Smakebit på Søndag: Broren min !!! Jeg håper han er FLOTT, broren din altså ;) hehe... jeg flirer ennå her jeg sitter :D
    Fortsatt fiiiin søndag til deg!

    SvarSlett
  4. Ja, i dag er det herlig å bo i bartebyen. ;)

    Dette høres ut som en veldig viktig, interessant, sterk og sår bok. Jeg fikk lyst til å lese den jeg også. Takk for tipset.

    SvarSlett
  5. Etter smakebiten, har den gjort meg nysgjerrig, gleder meg til å lese anmeldelsen, =)

    SvarSlett
  6. Beathe, kjempetrist å høre om broren din.
    Grugleder meg til å lese boken, men det blir en anderledes bok siden det er en søster som har skrevet den. Ikke en vinkling jeg tror jeg har lest før om emnet. Skal skrive om den etterpå:) Ha en flott søndag:) Klæm!

    Anita kommer omtale. Tror også det er en sterk bok. har ikke kommet så langt i den enda :)

    Hehe, KindelJoy, har ikke tenkt over det, hehe fikk meg en latterkule her jeg også:D Takk og jeg ønsker deg også en herlig søndag:)Brødrene mine er forresten veldig fine:)

    SvarSlett
  7. Høres ut som en interessang bok. Uff narkotika og rus er noe dritt:(

    SvarSlett
  8. dette er en bok jeg har tenkt å lese. Et viktig tema og en viktig bok

    SvarSlett
  9. Høres ut som en bok jeg kunne tenke meg å lese

    SvarSlett
  10. Nydelig smakebit, dette tror jeg er en veldig sterk bok! SV: Vi har også vært på Geocaching, fant en veldig lett cache rett i nærheten av der vi bor. Utrolig morsomt og det ga virkelig mersmak :) Lykke til med letingen, klemklem :)

    SvarSlett
  11. Fin smakebit, det virker som en "tøff" bok å lese :-)

    SvarSlett
  12. Ei av bøkene som definitivt blir vurdert å lese her i huset og. Fin smakebit.

    SvarSlett
  13. Tone, værsegod:) Ha en fin søndag:)

    Sindre E, skal skrive anmeldelse:) Ønsker deg en fin søndag:)

    Elin, helt enig narkotika og rus er noe dritt:( Boken er jeg veldig spent på selv. Ha en fin søndag:)

    Lenes blogg, så bra:) Tror den er bra:) Ha en fin søndag:)

    Anette, takk:)Gratulerer med funn !:)Er heldigvis sta, så jeg skal finne den tilslutt:) Lykke til med videre leting du også, veldig morsomt ja:) Ha en god søndag:)Klæm!:)

    SvarSlett
  14. Groskro,takk:) Tror også det blir litt tøff lesning. Ønsker deg en koselig søndag:)

    Eva,takk:) Så bra å høre at du kanskje har tenkt å lese boken:) Tror den er veldig bra:)Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
  15. Denne leste jeg i påsken. Den er både sterk, vond og fin og den gjorde stort inntrykk på meg.

    Takk for smakebiten, Isabella!

    SvarSlett
  16. Takk for smakebiten! Høres ut som ei sterk bok, og så rører det så mye når det er lillesøsters perspektiv ...
    Tenker den kommer til å gjøre dypt inntrykk på deg!

    Ønkser deg ei glad uke som kommer :)
    Pia

    SvarSlett
  17. Dette er ikke en bok som jeg vanligvis ville vurdert å lese men jeg kjenner at jeg heller mot å forsøke meg på den faktisk. Silje skrøt jo sånn av boken i sin omtale og smakebiten din pirrer nysgjerrigheten min. Tusen takk for en fin smakebit.

    Ønsker deg en super uke :)

    SvarSlett
  18. Jeg har plukket ut smakebiten din som en av to jeg har delt videre på bloggens facebook side i kveld, Isabella :)

    SvarSlett
  19. Siljeblomt, har lest litt mer idag og jeg tror den kommer til å sette dype spor:) Flott skrevet bok hittil:)Ha en fin uke:)

    Pia, det tror jeg også. Liker den veldig foreløpig:) Ha en flott uke du også:)

    Så bra å høre Mari, flott bok foreløpig ihvertfall:) Så snilt at du har plukket ut smakbiten min, tusen takk:) Ønsker deg også en flott uke:)

    SvarSlett
  20. Detter er en bok jeg fikk lyst til å lese etter at jeg hørte et intervju med forfatteren i radioen, så takk for denne smakebiten :)

    SvarSlett
  21. Takk Nina C:)

    Melusine, værsegod:)Flott bok:)

    Mary-Anne, takk for det:)

    Ha en flott dag!:)

    SvarSlett
  22. Takk for en fin smakebit :) Høres ut som en veldig sterk bok, så kanskje jeg leser den en dag :)

    SvarSlett