mandag 23. april 2012

Bokanmeldelse: Midtvintermørke av Anita Berglund

Krim:Midtvintermørke
Av Anita Berglund

Bildet hentet fra: HER

Denne boken lånte jeg etter å ha lest en bokanmeldelse hos en annen bokblogger. Som jeg har sagt tidligere er jeg veldig glad i krim. Jeg har ikke lest noe tidligere av forfatteren Anita Berglund. Jeg angrer ikke på lånet. Det var en spennende krim bok, men mye spennende ting som skjedde. Jeg har veldig lyst å prøve å lese den første boken av forfatteren etter dette.

Bokens handling:

Høygravide Rebekka Tangen blir overfalt og slått bevisstløs med en skiftnøkkel i sitt eget hjem i Svelvik. Det står om livet for både henne og det ufødte barnet. Nesten samtidig blir den fredelige småbyen rystet av et drap på åpen gate. Funn på åstedet knytter de to sakene sammen, og politiet retter blikket mot en østeuropeisk innbruddsliga.
Didrik Claussen, profilerer med hovedvirke i USA, tror forklaringen ligger et helt annet sted. Brutaliteten i overfallet på Rebekka antyder at det var personlig motivert. Samtidig er mannen hennes forsvunnet - det ser ut til at han har rømt til Brasil. Og Rebekka svoger holder på å omkomme i en påsatt brann. Familien Tangen omgis av truende skygger (Fra bak boken). 

Min mening om boken:

Boken har en god start og begynner veldig spennende med et brutalt overfall. Rebekka Tangen blir overfalt i sitt eget hjem. Her er en smakebit på hvordan åstedet så ut etter overfallet:

Didrik bråstoppet. Kontrasten til det flyktige møtet med Linda ble nesten for stor. Det første som slo ham ved åstedet, var tegnene på det raseriet gjerningspersonen måtte ha vært fylt av. Tatt i betraktning at det dreier seg om bare ett offer, og at offeret fortsatt var i live, var dette et av de blodigste åstedene han hadde sett. 
Vegger og møbler var tilsølt med mørkerøde striper og klatter av størknet blod, og på gulvet, litt innenfor døren, var det en stor blodpøl. Den søte lukten av blod føltes overveldende. Det gjorde ham et øyeblikk kvalm og svimmel, og fikk ham til å tenke på et slakteri (s 12).

Jeg liker hovedpersonen Didrik Claussen, som er profilerer. Jeg liker han prøver å analysere seg frem til gjerningspersonen ved å analysere åstedene. Åstedene sier mye om hvordan overfallsmannen/drapsmannens personlighet er, og slik kan de bruke den ferdige utarbeidet profilen til å komme fram til hvem som er drapsmannen/overfallsmannen. Jeg ønsker det var mye mer av det underveis i boken for det hadde vært spennende. Her er en smakebit:

"Og hva hvar det du kalte deg selv igjen? Profilør eller noe sånt?"
"Ja, profilerer".
"Jeg forstår ikke helt hvordan du kan være til hjelp i denne saken. Er det ikke bare ved seriedrapssaker at profilører kommer inn i bildet? For å finne ut av likhetene mellom sakene og den slags?"
"Nei. I flere land i verden blir profilerere nå brukt i andre typer saker også. Vi sitter med ekspertise innen åstedsgranskning og psykologi og burde være en del av ethvert etterforskningsteam. På lengere sikt blir vi nok det" (s 45).

Hovedpersonen Didrik er også troverdig. Han har ikke noen spesielle laster. Didrik har nettopp oppdaget at han er far til den 19 år gammel sønnen Torleif. De har kjent hverandre i syv måneder og skal denne vinteren feire jul for første gang ilag. Jeg tror første boken sier noe om hvordan de kom i kontakt med hverandre, men er ikke helt sikker. Det går helt fint å lese boken uten å ha leste den første.

Plottet er veldig bra og realistisk. Det er mye som skjer. Overfallet av en gravid kvinne, en blir skutt, en hytte blir satt fyr på, flere kidnappinger, savnede og forsvunnede mynter og bibler. Didrik får hjelp av den tidligere kjæresten og teknikeren Linda Bremnes å finne ut av saken. Etterhvert blomstrer litt gammel romantikk opp igjen. 
Det viser seg etterhvert at saken har noe med familien Tangen å gjøre. De har mange familiehemmeligheter og familiens overhode Kåre Tangen er ikke akkurat en hjertevarm person. De tre tangen brødrene er også veldig forskjellige og med en familiebedrift som skal drives, kan det jo bli litt uenigheter.
Det er her forfatteren har lagt sin vekt. Historien er flott satt sammen. Den røde tråden følges, men jeg synes kanskje det skjer litt for mye. Jeg tar meg i å kjede meg litt til tider på noen av sidene. Jeg savner noe. Kanskje litt mer dybde i historien, mer detaljer og mer følelser, så jeg lettere blir grepet av det som skjer. Fikk ikke helt den gode følelsen. Det er en spennende bok, men ikke sidevender. Avslutningen er spennende og med en overraskende gjerningsmann.

Miljøskildringene av Svelvik er også veldig gode og åstedene er godt beskrevet, det liker jeg. Ellers vil jeg si at jeg liker tittelen på boken. Passer godt når handlingen foregår rundt juletidene, mørkt, kaldt og mye sne. Jeg vil gi boken 5 av 10 poeng. Jeg tror forfatteren Anita Berglund vil komme med en knakende god krimbok en gang i fremtiden, så jeg skal følge godt med henne.

Litt om forfatteren Anita Beglund:


Anita Berglund ble født 1963 på Fagernes. Hun er utdannet innen dataprogrammering, har en mastergrad i økonomi og har bl.a. arbeidet som finansanalytiker. Hun har flyttet 27 ganger i inn- og utland, og etter elleve år i USA har hun nå slått seg ned ved Bøkeskogen i Larvik, sammen med kjæresten og fire av sine fem barn. Hun debuterte i 2009 med I fritt fall, den første norske kriminalromanen med en profilerer i hovedrollen.

Bildet og tekst hentet fra: Gyldendal


Andre bøker av Anita Berglund:
  • I fritt fall. Kriminalroman 2009
  • Midtvintermørke. Kriminalroman 2011


Gratulerer med verdens bokdag!


Verdens Bokdag
Verdens Bokdag feires i over 100 land fra nord til sør. Bokdagen er en markering av bokens rolle i samfunnet, boken som utrykksform, for språklig og kulturelt mangfold, for utdannelse og for kommunikasjon.

Bøker kan vise vei bak fasader. Boken kan opplyse, provosere, inspirere og gi ny erkjennelse ved å rive fasader som fordommmer og uvitenhet.

Bokhandlere, bibliotek, skoler og foreninger over hele landet markerer Verdens Bokdag hvert år den 23. april. 


 Bilde og tekst hentet: HER 

I forbidenlse med verdens bokdag har noen av bloggerne en giveaway på bloggen sin. Har du lyst å vinne bøker er det bare å besøke disse bokbloggene:


4 kommentarer:

  1. hm, ny forfatter for meg
    , men jeg er alltid på jakt etter ny og spennende krim så jeg noterer navnet.
    Happy Bokdag!

    SvarSlett
  2. Alltid på jakt etter noe nytt her også, takk for tipset. Ha en fin aften.

    SvarSlett
  3. Dette var et kjempefint tips som jeg skal notere meg!

    SvarSlett
  4. Ingalill, Gratulerer med bokdagen:) Så bra du fant noe ny krim:)

    EliogBella,ha en fin verdens bokdag:)Kjekt at du likte det du så:)

    Bokofilia, værsegod:) Spennende bok:) Ha en fin verdens bokdag:)

    SvarSlett