søndag 1. april 2012

En smakebit på Søndag/Vinterstengt

En smakebit på Søndag
Vinterstengt

God palmesøndag og 1.April alle sammen!
Idag har jeg ikke fått tid til  å gjøre så mye spesielt idag, annet en å kose meg med krimboken "Mørkets ansikt" av Jaran Dammann og sovet lenge. Det er en veldig spennende bok, mystiske ting skjer. Siden jeg har hatt denne boken før på "En smakebit på søndag", tenkte jeg å legge ut en smakebit fra neste krimbok jeg skal kaste meg over denne gangen.

Vinterstengt 
Av Jørn Lier Horst

Høsttåka ligger tett over kystlandskapet, og hyttene står med blinde vinduer mot den blygrå sjøen. Ove Bakkerud skal ha en siste rolig helg på sommerstedet før vinterstengningen. Men han kommer frem til en hytte i kaos, herjet av innbruddstyver. Og på nabohytta: en mann mishandlet til døde.

Politiførstebetjent William Wisting har sett groteske drap før. Men desperasjonen han er vitne til i Stavern denne høsten, er ny for ham. Som om noen har alt å vinne, og veldig lite å tape. Derfor er det mot hans vilje at datteren Line slår seg ned i en hytte ute i havgapet. Uroen blir ikke mindre etter hvert som de finner flere ille tilredte lik i den forlatte skjærgården. Og fra himmelen faller det døde fugler (Fra bak boken).

Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet fra en av de første sidene i boken. 


Han satte bæreposene fra seg på skiferhellene foran hytta og fant fram nøklene. Lyset fra fyret traff hytteveggen og forsvant igjen. Ove Bakkerud frøs til og holdt pusten inne. Høyrehånden strammet grepet om nøkkelknippet. Han ble tørr i munnen og kjente gåsehuden bre seg nedover underarmen og i nakken (s 6).

Litt om forfatteren:


Med sine spenningsromaner om politimannen William Wisting regnes nå Jørn Lier Horst som en av Norges fremste krimforfattere. Lier Horst arbeider som etterforskningsleder i Larvik, der han har vært siden 1995, og kjenner godt til både miljøet og metodene han skriver om. Handlingen i bøkene til Jørn Lier Horst er som hentet rett ut av en politimanns hverdag, både når det gjelder rutinene og dramatikken. Jørn Lier Horst er født 1970 i Bamble, og debuterte i 2004 med Nøkkelvitnet (Gyldendal).

Han fikk Bokhandlerprisen for Vinterstengt i 2011.


Andre bøker av forfatteren:

  • Nøkkelvitnet. Krim 2004
  • Felicia forsvant. Krim 2005
  • Når havet stilner. Krim 2006
  • Den eneste ene. Krim 2007
  • Nattmannen. Krim 2009
  • Bunnfall. Krim 2010
  • Vinterstengt. Krim 2011
  • (Gyldendal)


    Hvordan være med på søndagens smakebit?:

    Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

    Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.



17 kommentarer:

  1. Tusen takk for spennende smakebit:-) Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren før, men jeg tror jeg bare MÅ, sånn er det med den saken. Ha en fin palmesøndag og kos deg med lesingen:-)) Klem

    SvarSlett
  2. Grøss og påskegru ;) Tusen takk for smakebiten, Isabella.

    Det hørtes deilig ut å få sove lenge, selv om jeg strengtatt fikk sove lenge i dag. Minstemor våknet ikke før litt før åtte, jeg skal egentlig ikke klage da. Ønsker deg en super påske!

    SvarSlett
  3. Denne boka er bra! Kos deg med den!

    Deilig å sove lenge i dag, selv er jeg på jobb og måtte pent opp klokka kvart på seks... Gjeeesp...

    SvarSlett
  4. Jeg har også sovet lenge og godt. Ønsker deg en fin søndag.

    SvarSlett
  5. Beathesbokhylle, er veldig spent på den. Tror jeg ikke har lest noe av forfatteren tidligere, så det blir spennende:) Høres lovende ut ihvertfall:) Kos deg med boken du også og ha en fin palmesøndag og 1. Aprils dag:)Klæm!

    Mari, god påske til deg også, og kos deg masse med minstemor:)

    Anita, gleder meg masse til å lese den:) Høres veldig spennende ut ihvertfall:)Kos deg på jobb, gode penger idag:)

    EliogBella, deilig og dra seg:) Ønsker deg også en fin påske og en fin søndag:)

    SvarSlett
  6. Har aldri lese noko av han før. Har lasta ned ei gratis e-bok frå bokklubben av han som eg tenker å begynne på i påska.

    SvarSlett
  7. En flott smakebit fra en spennende bok. Det er ikke så lenge siden jeg leste denne, jeg liker Jørn Lier Horst sine bøker så godt at jeg leser dem med en gang vi får dem på biblioteket. Håper du vil kose deg med boken!
    Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
  8. Flott smakebit:)

    SV;Takk!:) Fint å høre! Skal begynne å få litt mer gult inni i klesskapet mitt! det er jo en fin farge!

    SvarSlett
  9. Kjempespennende smakebit! Jeg har lest noen av bøkene til Jørn Lier Horst, og de har jeg likt veldig godt.

    Kos deg masse i påsken, Isabella :-)

    SvarSlett
  10. SV;Takk Isabella! Gleder meg til å ta fatt på den neste!

    Fikk lyst å prøve en annen layout og så at det var noe link på din blogg. :) Litt uvant med bloggmal på blogspot ifht wordpress osv

    Jeg bare lurte på noe, har du problemer å kommentere på blogspot blogger? jeg for opp av og til feil mld osv. men det går vekk hvis jeg prøver et par ganger.

    SvarSlett
  11. SV;Ja,huff.må ha vært det hvis det hadde skjedd i virkeligheten. I serien greier Andrew Lincoln å fange de øyeblikket som vist på bildene ovenfor bra:)

    // Hmm,ser ut som det går greit å komme inn og svare på blogspot.com. Enn for nå:) hehe

    SvarSlett
  12. Så spennende! :) Og så likte jeg veldig godt omslaget! Håper du får en fin påske!

    SvarSlett
  13. Ida, har heller ikke lest, så det blir spennende:) God påske!:)

    astridterese, skal storkose meg med boken:)God påske til deg også:)

    Nina C, takk:)Bra det går bra, håper det varer:)God påske!:)

    Siljeblomst, takk:) Skal lese mere av han viss jeg liker denne boken:)Kos deg masse i påsken du også!:)

    Kake, tror den er veldig spennende:) har veldig fin omslag, må si meg ening der, skikkelig krim omslag:)God påske:)

    SvarSlett
  14. Likte smakebiten :)

    God påske!

    Klem Tonje

    SvarSlett
  15. Herlig smakebit! Fikk kjempelyst til å lese boken etter å ha lest innlegget ditt. Blir helt sikkert god tid til lesing i påska, for godværet jeg ble så glad for var visst bare på snarvisitt! Påskeklem fra Anette :)

    SvarSlett
  16. Fikk gåsehud av å lese innlegget og smakebiten! Tror jeg blir nødt til å begynne å lese mer krim :)

    SvarSlett
  17. Takk dagdrømmeren. Godt den falt i smak:) Ha en fin påske videre, klæm:)

    Takk Anette:)Har kommet ett stykke i boken nå, og den er veldig spennende. Liker den godt:) Har blitt mye ruskevær her også, så sitter med god samvittighet inne å leser:)Påskeklæm tilbake fra Isabella:)

    Melusine, det er med god grunn denne karen får gåsehud. Han får seg en overraskelse for å si det sånn:)Vedlig spennende å lese krim. Koser meg godt nå i påsken:)Ønsker deg en videre fin påske, klæm:)

    SvarSlett