lørdag 7. april 2012

Bokanmeldelse: Vinterstengt av Jørn Lier Horst

Vinterstengt 
Av Jørn Lier Horst



 Krimbokens handling:

Høsttåka ligger tett over kystlandskapet, og hyttene står med blinde vinduer mot den blygrå sjøen. Ove Bakkerrud skal ha en siste rolig helg på sommerstedet før vinterstengningen. Men han kommer frem til en hytte i kaos, herjet av innbruddstyver. Og på nabohytta: en mann mishandlet til døde.

Polititførstebetjent William Wisting har sett groteske drap før. Men desperasjonen han er vitne til I Stavern denne høsten, er ny for ham. Som om noen har alt å vinne, og veldig lite å tape. Derfor er det mot hans vilje at datteren line slår seg ned på en hytte ute i havgapet. uroen blir ikke mindre etter hvert som de finner flere ille tilredte lik i den forlatte skjærgården. Og fra himmelen faller det døde fugler (Fra bak boken).

Min mening om boken

Lånte boken nå til påske etter å ha lest veldig mange fine anmeldelser om boken. Siden dette var mitt første møte med forfatteren, så hadde jeg ikke så store forventninger. Jeg var mest spent på å se hva den hadde å tilby meg, og det ble ikke lite, for spennende var det. Leste boken veldig raskt. 

Jeg likte hovedpersonen  William Wisting. Han arbeider i politiet og er til daglig en vanlig mann med samboer og en voksen datter Line. Karakterene er troverdig og krimplottet i boken er også noe som kunne hendt i virkeligheten. Det liker jeg. 

 Selve krimplottet er også meget spennende og veldig underholdende og til tider litt morsom. Vi støtter på lik, dop, bankran, branner, mystiske døde fugler og vi besøker tyvenes marked i Litauen og møter en fuglekikker og programlederen og kjendisen Thomas Rønningen underveis.
Det er ikke mye dødpunkt i boken, men det er heller ikke slik at du blir overlesset med hendelser, så jeg synes forfatteren har greid å skape en god balanse i boken, og skapt en veldig spennende historie med ett godt plott, som det ikke er lett å løse selv. Jeg likte virkelig plottet, det var et herlig sammensurier av spennende hendelser, som skal flokes opp. Her er en smakebit fra boken:

Wisting svarte bekreftende. Han hadde aldri hørt om noe lignende , men så ikke noen annen forklaring. Det var åpenbart at de hadde med en sjeldent beregnende og farlig person å gjøre.
Det passet med det bildet lederen for etterretningsseksjonen ved Oslo politidistrikt hadde tegnet av Rudi Muller. Kynisk,kald og målrettet. Wisting kjente isingen fra nakken igjen. De måtte bruke tiden godt nå. De måtte ikke miste hodet. Ikke la frykten ta over (s123).

 Jeg liker alt i alt denne boken veldig godt. Boken er lettlest, men det er en del navn og holde rede på. Historien er også lett å følge, og jeg liker også historiene på privatfronten med Line. Line gjør det slutt med kjæresten og drar til familiens hytte for å skrive krimbok. Det er tydelig at William er glad i datteren og at de har ett tett far og datter forhold. 

Jeg gir boken 8 av 10 poeng. Hvorfor jeg ikke gir full pott er jeg faktisk litt usikker på, men jeg synes det er en veldig bra bok som er verd å bruke tiden på. Skal virkelig lese mer av denne forfatteren.

Litt om forfatteren:


Med sine spenningsromaner om politimannen William Wisting regnes nå Jørn Lier Horst som en av Norges fremste krimforfattere. Lier Horst arbeider som etterforskningsleder i Larvik, der han har vært siden 1995, og kjenner godt til både miljøet og metodene han skriver om. Handlingen i bøkene til Jørn Lier Horst er som hentet rett ut av en politimanns hverdag, både når det gjelder rutinene og dramatikken. Jørn Lier Horst er født 1970 i Bamble, og debuterte i 2004 med Nøkkelvitnet (Gyldendal).

Han fikk Bokhandlerprisen for Vinterstengt i 2011.

Andre bøker av forfatteren:

  • Nøkkelvitnet. Krim 2004
  • Felicia forsvant. Krim 2005
  • Når havet stilner. Krim 2006
  • Den eneste ene. Krim 2007
  • Nattmannen. Krim 2009
  • Bunnfall. Krim 2010
  • Vinterstengt. Krim 2011
  • (Gyldendal)


7 kommentarer:

  1. En fin omtale! Jeg liker krimbøkene til Jørn Lier Horst. Han har en fin og avslappende måte å skrive på.
    Ha en riktig fin helg :-)

    SvarSlett
  2. Kjekt du likte denne! Jeg synes også den var veldig bra :) Jeg har Dregs (Bunnfall) og Den Eneste Ene liggende på vent fra Horst. Jeg bare MÅ få tid til å lese litt mer av ham. Litt mange bøkerr "på vent" for tiden, her prioriteres det med hard hånd :D
    Imorgen blir det tur til hytta. Det er meldt mer snø i fjellet her som forhåpentligvis dekker over den leie skaren/islaget som ligger på toppen. Kunne vært deilig med et par dager på snowboard!
    Nyt fortsatt påske :)

    SvarSlett
  3. veldig fin omtale:-) Har enda tilgode å lese noe av Horst, men det må jeg få til en gang. Her går det i snopespising,lesing og titting på dvd-filmer, er nesten litt glad for at påsken nærmer seg slutten..nyt påskedagene:-)

    SvarSlett
  4. Takk astridterese:)Helt enig, han skriver veldig bra:) Håper de andre bøkene er like gode:) God påske videre:)

    KindelJoy, Skjønner jeg har kanskje funnet meg en favoritt krim forfatter, gleder meg til de neste bøkene:)Høres ut som du har herlige påskeplaner, kos deg med hyttetur, bøkene og snowboard:)Her går det i latskap, pizza, godis og Stephen King film:) Ha en videre god påske!:)

    Beathe, takk:) Ble en kort omtale den her gangen:) Mye film seeing, godis eting og lesning her også. Blir tøft etterpå, men det er nu godt å kose seg også:)Ha en fin påske videre:)Klæm!:)

    SvarSlett
  5. Bra anmeldelse! Jeg liker også Jørn Lier Horst sine bøker, og må få lest denne en dag også.

    Ønsker deg en fortsatt fin påske :-)

    SvarSlett
  6. SV: Vinterstengt har jeg lest tidligere :) Den likte jeg godt :D Fortsatt god påske til deg også, Isabella <3

    SvarSlett
  7. Jeg har bare lest førsteboka hans, Nøkkelvitnet, men den fristet til gjentakelse. Han skriver veldig fengende og spennende, synes jeg. Jeg leser alltid kronologisk, så det kommer til å ta en stund før jeg kommer til denne boken. Neste bok ut er Felicia forsvant.

    Ha en fin søndag! :-)

    SvarSlett