fredag 27. april 2012

Bokanmeldelse: Mørk engel av Laini Taylor

Mørk engel
Av Laini Taylor



Entertainment Weekly skriver om boken: "Avlys alle planer når du begynner å lese; du vil ikke greie å legge boken fra deg". Må si meg dypt enig med dette utsagnet. Dette er en bok du ikke vil legge fra deg. Så les denne når du har rom for det eller så vil alle andre planer gå i vasken. Dette er første bok i en trilogien ønskemesterens datter.

  
Bokens handling:

Rundt om kring i verden dukker det opp håndavtrykk som er brent inn i helt vanlige dører. Det er fremmede vesner med vinger som har satt dem der. 

I en mørk og støvete butikk har en djevels beholdning av mennesketenner blitt faretruende liten. 


Og i de trange smugene i Praha er en ung kunstnerstudent i ferd med å bli fanget i en brutal krig med vesner fra en parallel verden. 


Møt Karou. Hun fyller skissebøkene med monstre som muligens er virkelige, muligens ikke. Hun har en tendens til å forsvinne på mystiske "ærend"; hun snakker mange språk - og ikke alle er menneskespråk. Dessuten har hun naturlig blått hår. Hvem er hun?Det er et spørsmål som opptar henne, og hun har satt seg fore å finne det ut. 


Da en av de fremmede - vakre, forfulgte Akiva - setter øynene i henne i en bakgate i Marrakesh, befinner hun seg snart i en krig mellom engler og demoner, hemmeligheter kommer for dagen og en kjærlighetshistorie med røtter i en brutal fortid oppstår. Men kommer Karou til å angre på at hun søkte sannheten om seg selv?


Min mening om boken:

Oj jeg var ikke klar for dette. Jeg trodde boken skulle være bra, men så bra. Kan nesten ikke vente til neste bok kommer ut. Vil ha mer!


Karou er en helt spesiell hovedperson, hun er 17 år gammel og hun holder til i Praha og er kunstnerstudent. Hun har vokst opp med Issa, Twiga, Yasri og Brennstein. Vanlige mennesker ville ha kalt dem udyr, demoner eller djevler, men selv kaller de seg Kimærer og de lever ikke med menneskene. Brennstein er Karous adoptivfar og arbeidsgiver. Arbeidet hennes går ut på å samle inn tenner både dyretenner og mennesketenner i andre land som hun kommer til ved å gå gjennom ulike dører. Brennstein bruker tennene til magi. Her er en smakebit fra en av oppdragene til Karous:

Toget kom, og hun halte med seg tennene inn i en av vognene mens hun prøvde å skyve fra seg tanken på hva det var hun dro med seg, og hvilken imponerende skapning som hadde måtte bøte med livet et sted i Afrika, selv om det sikkert ikke hadde skjedd nylig. Dette var massive støttenner, og Karou viste tilfeldig at det var sjelden støttenner fikk vokse seg så store i disse dager - krypskyttere sørget for det. Ved å drepe alle de største hanndyrene hadde de endret på elefantenes gener. Det var kvalmende, og her var hun, en del av denne blodige handelen, smuglende av og drassende på utrydningstruede arter på metroen i Paris (s51).


Karou har en følelse av at noe mangler i livet hennes, hun føler seg ikke hel og hun forklarer det slik: 


Hun viste ikke hva det betydde, men fornemmelsen hadde fulgt henne hele livet, en plagende følelse av å ha glemt noe. Hun hadde prøvd å beskrive den for Issa en gang hun var liten. "Det er som å stoppe opp inne på kjøkkenet og vite at det var en grunn til at en gikk inn dit, men så kommer man ikke på det, uansett hvor hardt en prøver" (s52).

Det er krig i den parallele verden.  Krig mellom Kimærer og Sirafer. Krigeren, og engelen Akiva kommer til Praha. Han oppdager Karou og det er noe som trekker han mot henne, og han må finne mer ut om henne. Karou og Akiva møter hverandre og begynner og snakke sammen. Karou begynner og føler en tiltrekning mot han også. Her er en smakebit:


Han var ikke et menneske. Han kom ikke engang fra hennes verden. Han var en soldat med drapmerker på fingrene, og han var hennes families fiende. Men likevel, det var noe som knyttet dem sammen, noe som var sterkere enn alt dette andre, noe som hadde dirigert blodet og pusten hennes i en symfoni, slik at alle forsøk på å bekjempe det føltes som falskhet, som å være i utakt med seg selv (s230). 


Karou og Akiva havner i midten av krigen. Korou lærer seg selv å kjenne og finner mer ut om Brennstein og den andre verdenen utenfor. Anbefaler å lese boken.

Karakteren Karou liker jeg veldig godt. Jeg gleder meg til å lese mer hun i de neste bøkene. Hun har mange sider og er spennende. Er misunnelig på det fine blåe håret hennes og forsvar egenskapene hennes. Hun er menneskelig men har samtidig noe overnaturlig over seg. 

Historien i boken er veldig spennende, humoristisk og vakker. Historien går sakte framover, så man må ha litt tålmodighet før man får svar på ting. Særlig ble det nesten uutholdelig drygt å vente på å finne ut hvem Karou egentlig er. En skikkelig side vender der, endte vel å lese boken ut alt for raskt så må nok lese denne flere ganger for det er sikkert noe jeg har gått glipp av pga min utålmodighet etter å få svar. Men man blir hektet av boken ganske så raskt og man vet ikke hvor historien vil ta deg. 

Miljøskildringene er veldig gode, du ser virkelig Praha godt der noen ganger. Boken var lett å lese og teksten hadde god flyt og språket var godt. Må skryte til oversetteren Silje Beite Løken, hun har gjort en strålende jobb.

Jeg storkoste meg med boken og jeg gir den 8.5 av 10 poeng. Den får ikke full pott pga min utålmodighet, så det er vel ikke helt god grunn, men men:)

Takk til Bazar Forlag som sendte meg dette leseeksemplaret:)
 

Litt om forfatterern Laini Taylor:



Laini Taylor har skrevet bøkene Blackbringer og Silksinger i serien Dreamdark. I tilegg til Lips Touch: Three Times, som var finalist i National Book Award. Hun bor i Portland i Oregon sammen med ektemannen Jim Di Bartolo, som er illustratør og datteren deres, Clemetine (Fra boken).

Besøk Laini Taylors blogg: HER


Andre bøker skrevet av forfatteren:

  • Days of blood and starlight (2012)
  • Daugther of Smoke and Bone/Mørk engel (2011)
  • Lips Touch: Three Times (2011)
  • Dreamdark: Silksinger (Faeries of Dreamdark) (2009)
  • Faeries of Dreamdark: Blackbringer (2007)


Andre fine anmeldelser av boken:



11 kommentarer:

  1. Høres spennende ut. Da har jeg nok en bok på lista over bøker som bør leses,
    God helg!

    SvarSlett
  2. Høres spennende ut, jeg har den på ønskelista mi:)

    SvarSlett
  3. Flott omtale, Isabella! Denne boka er helt fantastisk, og jeg er helt enig med deg; oversetteren har gjort en strålende jobb. Jeg koste meg med romanen på engelsk i høst og på norsk nå i vinter - Mørk Engel er min store bokkjærlighet :-)

    Ønsker deg en fin helg :-)

    SvarSlett
  4. Kjempe flott omtale! Supert at du like boka! Jeg gleder meg til bok nr 2 i serien:) Greier nesten ikke å vente!

    SvarSlett
  5. Lenes blogg, hehe så bra:) Anbefaler den på det varmeste:)Ha en fin helg:)

    Elin, er veldig spennende. Bruker som regel å lese bøker sakte for det om de er spennende, men denne boken gjorde det umulig, hehe så slukte den:)Ha en flott helg:)

    siljeblomst, takk:) Var litt vanskelig å skrive om den, man ville ha med så mye også måtte man jo passe å ikke røpe for mye samtidig:) Så fint å høre du likte den også, og det blir så spennende å lese neste bok serien. Håper den er like bra:) Og kan nesten ikke vente:) Ha en fin helg:)

    Nina C., takk:) Samme her, vil ha den boken nå, hehe!:)Ha en flott helg:)

    SvarSlett
  6. Den høres spesiell ut. Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
  7. Veldig fin anmeldelse, og ærlig, =)

    SvarSlett
  8. EliogBella blogg, den er veldig spesiell, fin og spennende bok:) Ønsker deg også en riktig fin lørdag:)

    Sindre E, takk det var koselig å høre:) Ha en god lørdag:)

    SvarSlett
  9. Jeg er helt enig i at jeg vil ha mer. Dette var en bok jeg ikke kunne legge fra meg og jeg vil vite hva som skjer! :-)
    Gleder meg til neste bok!

    SvarSlett
  10. astridterese,gleder meg også veldig til neste bok. Håper bare den er like god:) Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  11. veldig fin omtale Isabella:-)Jeg likte denne boken veldig godt til tross for at slike bøker ikke egentlig er helt "i min gate" men jeg skal selvfølgelig få med meg de andre bøkene i serien etterhvert, uten tvil.

    SvarSlett