mandag 30. januar 2012

En smakebit på Søndag

En smakebit på søndag

Ble ikke noe smakebit på søndagen igår, så derfor tar jeg idag og melder meg opp i stede. Har jo lyst å dele litt av det jeg leser på for tiden. Leser nå en klassiker som går under 1001 bøker du må lese før du dør, finner oversikt over bøkene hos Lines bibliotek. Hun har forresten en flott lesesirkel jeg anbefaler alle å melde seg opp på:Kan gjøres HER: Leser nå klassikeren Fornuft og følelse av Jane Austen. Er foreløpig veldig fornøyd med boken, koser meg skikkelig med den.


Her kommer smakebiten:

Søstrene Margaret og Marianne er ute å går tur i det fine været. Været skifter og de setter igang å løpe hjem. Marianne vrikker foten. Det kommer en redningsmann, en mystisk herre med gevær som løfter henne opp og bærer henne hjem. Her er smakebiten:

Ellinor og moren reiste seg forbløffet idet de kom inn, og mens begge hadde blikket festet på ham med åpenlys undring og skjult beundring, noe som like meget skyldtes hans utseende som noe annet, bad han om unnskyldning for at han buste inn slik og forklarte dem årsaken til det, så åpenhjertelig og dannet at stemme og ansiktsuttrykk bidrog til å  gjøre ham enda penere og kjekkere. Om han hadde vært gammel, stygg og simpel, hadde han likevel vært sikret mrs. Dashwoods takknemlighet og velvilje for å ha hjulpet hennes datter, men hans ungdom, skjønnhet og eleganse gjorde at hans gode gjerning gikk rett til hjertet på henne (s61).

Hvordan være med på å legge ut en smakebit?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer en smakebit på søndag. Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes). Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.



4 kommentarer:

  1. Så rart å lese sitat man kan nesten utenat på engelsk på norsk! Morsomt.

    SvarSlett
  2. Synes det er så arti at det er så mange høfflighetsregler ute å går i denne boken, koser meg veldig med den da:)Takk for kommentaren og besøket Lattermild, koselig:)

    SvarSlett
  3. Jeg har lyttet til denne på engelsk :) En veldig fin bok :)

    SvarSlett
  4. Flott smakebit:)

    SV;Takk :)Det jeg har lest er bra:)

    SvarSlett