torsdag 26. januar 2012

Boktema hos Anette - Favorittforfatter på bokstaven C

Boktema hos Anette
Favorittforfatter på bokstaven C

Ny Torsdag, ny boktema hos Anette. Like spennende hver Torsdag! Idag er temaet og skrive om en favorittforfatter som begynner på bokstaven C enten i fornavnet eller etternavnet sitt. har du lyst også å være med, er det bare å melde seg opp her: Anettes bokboble. Alt du må gjøre er å skrive et innlegg på bloggen din og legge en link til siden hennes på bloggen din også legge en link om innlegget ditt på bloggen hennes. Hiv deg med! 

Jeg greide som vanlig ikke å bare velge en favoritt forfatter og valgte derfor hele 3. To av dem har C til etternavn og en har C i fornavnet. Her er de:

1. Lars Saaby Christensen


Jeg har likt denne Norske forfatteren fra jeg var ganske ung. Jeg skrev en oppgave om han på Videregående og i den forbindelse leste jeg også flere av hans bøker. Beatles var den første boken og jeg ble helt bergtatt av hans humor, skrivestil og karakterskildringer. Har Beatles som favorittbok. Har også lest Bly, Halvbroren og Maskeblomstfamilien som jeg likte godt. Bly var kanskje litt tunglest og var ikke like bra som Beatles, men verd å lese. Har igjen og lese en del bøker av han som feks siste bok om Beatles gutta, Bisettelsen og hans første roman Amatøren.


2. Paulo Coelho


Paulo Coelho er en flott forfatter og bare måtte være med på listen min. Det er ikke så mange år siden jeg begynte å lese bøkene hans og jeg startet med Alkymisten. Alkymisten er nå en av mine favorittbøker. Jeg har lest flere av bøkene hans blant annet Pilgrimsreisen og jeg gleder meg veldig til å lese hans nye bok Aleph. Jeg liker hans bøker fordi de får deg til å tenke og reflektere over deg selv og livet. I Alkymisten lærte han oss til å lytte til hjertet og følge våres drømmer. Det er lett og glemme det i en travel hverdag. Paulo Coelho får oss til å stoppe opp for en stund å smake på livet.

3. Charles Dickens


Jeg har faktisk ikke lest noen av Charles Dickens bøker før nå nylig, noe jeg skammer meg litt å innrømme. Jeg leser nå Store forventinger, og er veldig fornøyd så langt. Har han med fordi han kan muligens bli en favoritt forfatter i framtiden. Han skriver helt fantastisk, man blir helt oppslukt av historien. Skal lese mer av hans bøker i år som, Oliver Twist og David Copperfield og det gleder jeg meg veldig til. Det er slik jeg skal ære hans 200 års dag i år og rett og slett lære mer om han som forfatter.




9 kommentarer:

  1. Det er sikkert en skam men jeg har ikke lest noe av noen av disse forfatterne. Har Coelho sin siste bok Alef, men ikke lest enda.

    SvarSlett
  2. Tre flotte forfattere!
    Dickens er en av mine topp 5 forfattere og Paulo Coehlo har jeg lest det meste av. (Ser frem til å lese den siste boken og). Saaby Christensen har jeg ikke lest så mye av, men litt har det jo blitt :-)

    Jeg måtte også velge 3 denne gangen, det er så mange gode forfattere at det av og til blir vanskelig å velge!

    SvarSlett
  3. Jeg har også med Christensen, han er god! Dickens har jeg lest noe av, mens Cohelo har jeg ikke lest i det hele tatt :-)

    Amatøren er forresten kjempemorsomt!

    SvarSlett
  4. Hei Beathesbokhylle ikke dumt å begynne med den nyeste boka da av Cohelo. Håper den er bra:)

    astridterese tror også Dickens vil havne favoritt liste etter hvert, men må nok prøve meg på litt flere bøker av han først før jeg kan kalle han favoritt:)

    Siljeblomst arti å høre at det er flere som liker Christensen:)

    Kom på en til forfatter som burde være med Agatha Mary Clarissa Christie:)

    SvarSlett
  5. Christensen tenkte jeg ikke en gang på da jeg skrev innlegget. Han er jo kjempe flink, lest ett par bøker av han:)

    SvarSlett
  6. Flott liste! Christensen er vi jo helt tydelig enige om, ellers har jeg bare lest Alkymisten av de andre to... Likte den godt da jeg leste den, og tenkte at den burde leses av og til for å 'repetere', etterhvert virker det litt som at det er politisk ukorrekt å mene det! Dickens bør kanskje få en sjanse i jubileumsåret?! Takk for tips;o)

    SvarSlett
  7. Kjempeflott innlegg! Her er det bare Saabye Christensen jeg har lest bøker av, moro med nye tips :)

    SvarSlett
  8. Vakker, vakker blogg du har:)
    Har kun lest noe av Christensen av disse (Halvbroren). Og jeg skjemmes over at jeg ikke har lest noe av Charles Dickens ennå:(

    SvarSlett
  9. Lars Saaby Christensen er virkelig flott forfatter, artig at flere har lest hans bøker da:)

    Takk Rufsetufsa:) Jeg har heller ikke lest Dickens før nå nylig heller, lett å gjør no med heldigvis:)

    SvarSlett