lørdag 21. januar 2012

Bokanmeldelse: Tysteren Av Jan - Erik Fjell

Tysteren
Av Jan- Erik Fjell


Litt om forfatteren:
Dette er Jan - Erik Fjells (28 år) krimdebut. Han kommer fra Fredrikstad, der noe av handlingen i boken foregår.  I 2010 fikk han Bokandlerprisen for denne boken.  I tillegg til forfatter er arbeider han også som radiovert (wikipedia).

Bokens handling: 
Tysteren er en parallelhistorie som begynner i New York på 1960- tallet. Vincent Giordano taes opp i den beryktede mafiafamilien Locatelli og får sin ilddåp: å henrette en tyster. I nåtid i Fredrikstad drepes byens rikeste mann. Det er grunn til å tro at drapet er økonomisk motivert. 
Fra Kripos kommer overbetjent Anton Brekke for å lede etterforskningen. Frodig, freidig og frekk, med drag på damene og en hemmelig lidenskap: pokerspill. Med den ivrige politistudenten Magnus Torp i hælene begynner Brekke å rulle opp flere historier som på en overraskende måte flettes sammen til en snedig finale (Fra bak boken).

Min mening om boken:
På framsiden av boken står det: Flytt deg, Jo Nesbø. Imponerende krimdebut (Stavanger Aftenblad). Jeg kan med trygget si at Jo Nesbø står fortsatt trygt opp på pallen hos meg. Jan - Erik Fjell greier ikke å nå helt opp til topps med boken, men den er bra for det. Burde leses. Det er en bok med et godt plott og med en overraskende vri. Jeg liker særlig at han har tatt inn mafiaen i boken sin, mafiaen burde bli brukt i flere krimbøker. De er jo spennende men samtidig en veldig brutal gjeng vi møter på. Noen scener i boken er bare helt til å bli litt kvalm av. Her er en liten smakbit (Ikke for såre sjeler):

Skrikene (..?..) kom med da kroken ble presset inn i den feite ryggtavla, var ingenting mot hvordan han skrek da han ble heist opp. Vincent hadde aldri hørt noe lignende. Som tenåring var han vitne til at en dame fødte et barn i oppgangen hvor han bodde. Skrikene hennes var de mest groteske han noensinne hadde hørt. Hun skrek av smerte og glede. Mannen som hang foran ham nå, skrek også av smerte - men av frykt i tillegg (s91)

Karakterene i boken er også skrevet om slik at du får et godt bilde på hvem vi har med å gjøre. Selv er jeg blitt veldig glad i politistudenten Magnus Torp og synes pokerelskeren Anton Brekke er en interessant karakter og de sammen er et bra team.

Boken har blitt rost opp til skyene i media og andre lesere av boken, og det førte til at jeg hadde store forventinger til denne boken, og de innfridde ikke helt.  Det som trekker karakteren mest ned også er at jeg sliter med å bli helt revet med av historien, boken er skrevet i et rolig tempo og det synes jeg er greit, men den burde økt opp tempoet i de spennende partiene slik man ble litt mer revet med. Men jeg må si jeg gleder meg virkelig til neste bok av Jan - Erik Fjell for den skal jeg kaste meg over når den kommer. Jeg gir boken karakteren 7 av 10.

Andre utgitte bøker:
  • Pus (Underholdningsroman) (2009).

5 kommentarer:

  1. Flott omtale,jeg har ikke lest denne og ble nysgjerrig på forfatteren og boken. Tror jeg må legge den i listen min.

    SvarSlett
  2. Takk Beathe synes fortsatt det er litt skummelt å skrive bokomtaler siden jeg ikke er så godt vant med det enda, så det var koselig å høre den falt i smak:)Det er en bok som må leses for jeg tror denne forfatteren vil gjøre det enda mer stort etter hvert og komme med mange fantastiske bøker:)

    SvarSlett
  3. Flott Omtale:)
    SV;Så bra at du er med på utfordringen:) Er spent på den selv.

    SvarSlett
  4. Takk for det Nina C:)Må jo begynne å skjekke hvilke land bøkern jeg leser kommer fra. Leser sikkert mest fra Europa:)

    SvarSlett
  5. God omtale, Isabella! Jeg har ikke lest boka, men skal putte den på ønskelista :-)

    SvarSlett