onsdag 16. oktober 2013

Oppsummering September 2013

Oppsummering September 2013

September var en måned som også virkelig suste av sted. Jeg har vært utrolig opptatt i de siste månedene med skolearbeid, så at jeg greide å lese hele 6 bøker er jeg faktisk veldig fornøyd med. Det viser at jeg kan kose meg litt imellom strabasene også. 

Hadde som mål å lese Norske 2013 bøker denne måneden i forbindelse med bokbloggerprisen, og det synes jeg at jeg har greid ganske så bra. For 2 av de 6 bøkene jeg har lest har vært gitt ut av norske forfattere iløpet av 2013. Begge bøkene var også veldig gode. Skal nok ikke være vanskelig å nominere noen til en eventuell blogger pris. 

Tror jeg skal fortsette med denne utfordringen iløpet av Oktober, siden nomineringen nærmer seg med stormskritt. Har også planer å fullføre noen av de tykke bøkene jeg har kommet igang med: Jane Eyre, Det syvende barnet og biografien om Camilla Collett. 

Månedens leste bøker:

Dukkemesteren fra gettoen av Eva Weaver

Foto: Bokelskere.no
Boken handler om den gamle Mika, som forteller sitt barnebarn om tiden i den jødiske Warszawa-gettoen under 2. verdenskrig. Han forteller om sin bestefar og hans lange frakk. Han forteller om dukketeater dukkene han brukte å lage, og hvilken magi de hadde for han og de andre i gettoen i en vanskelig tid. De får menneskene for en liten stund til å glemme. Han forteller om de dårlige kårene og om den farefulle tiden for jødene. Han forteller om menneskene han møter, om tyskerne han må underholdet. Etterhvert oppstår det en trang til å handle å gjøre opprør. Han forteller om en liten gutt som blir voksen i gettoen.

Jeg likte denne boken ganske så godt, faktisk så overrasket den meg, positivt. Men samtidig skuffet den meg litt, men bare litt. For det er en liten del som er skrevet inne, som ikke er helt troverdig. Men jeg anbefaler boken for det, for du kommer enten til å like den like godt som meg, eller ikke like den i det hele tatt. Anbefaler å finne ut av det selv. Selv fikk jeg en ny vinkel på 2. verdenskrig historien om jødene. Det var mye magi og eventyr i boken, dukkene i den er helt spesielle og det er hovedpersonen Mika også . Boken er  godt skrevet. Mye skjer, og man får se mange av sidene ved 2.verdenskrig. Blant annet får vi bli kjent med tyskeren Max, som er bak fiendens linjer, som også viser seg å være et unikt menneske med følelser og familie etterhvert  Personlig tror jeg flere vil like denne fine boken, så les i vei! 

Easy av Tammara Webber

Foto: Cappelen Damm
Egentlig vil jeg ikke si så mye om denne boken, for den er veldig fin å lese uten å vite så mye om den på forhånd. Virket super for meg. Men her er litt om den. Liker du en kjærlighetshistorier, er nok denne boken for deg. Jaqueline og kjæresten slår opp og det blir starten på en tung tid. Ting forandrer seg da Lucas dukker opp uventet i livet hennes. Sammen knytter de ett sterkt bånd til hverandre. Men dette er ikke en klissete kjærlighets historie. Den har mye dybde og sterke følelser er involvert

Har du ikke lest denne boken, så anbefaler jeg deg å lese den. Karakterene er veldig fine. Boken tar også opp ett viktig tema, voldtekt, på en veldig fin måte. Boken er egentlig en ganske følelsesmessig av seg, så her får du gå fra tårer, stress, sinne, glede og forelskelse. Utrolig søt bok, som jeg enda ikke har greid å skrive anmeldelse om, men jeg håper det kommer en om ikke så alt for lenge. For den fortjener å bli skrevet om. 

Opprøret av Ally Condie

Foto: Mangschoug forlag
Dette er siste boken i Matched- trilogien. For Cassia har opprørets time kommet. Ky og Cassia har valgt hverandre, men blir skilt under opprøret. De arbeider fra hver sin kant. En pest oppstår og ingen vet hvem som står bak. Hvordan det går må du lese boken for å finne ut!

Selv ble jeg utrolig skuffet at jeg ikke har gidder å skrive noen bokanmeldelse på denne ennå. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller, tiden får vise. Dette var ikke en verdig avslutning på en strålende serie. Den rett og slett stupte i grus for denne boken. Nesten så jeg krever å få den omskrevet (Jeg gråter innvendig!). Men jeg er veldig glad jeg fikk en endelig avslutning på serien, enda ikke det var den jeg hadde håpet på.  Men har du lest de to første bøkene, anbefaler jeg jo å få med den siste boken også, tross det dårlige omdømmet. Bare ha lave forventninger! Herved advart! 

Døtre av Norge av Gunhild M. Haugnes

Foto: Bokelskere.no
Døtre av Norge møter vi flere kvinner gjennom flere generasjoner. Historien starter i Finnmark i 1650, der en heks blir brent på bålet. Heksen blir svidd av med et jern med slangemønster. Det som skjer etter dette, er at i hvert slektledd vil det nå fødes en jente med dette merket. Dette er jenter som vil være sterke og få spesielle evner. Gjennom historien får vi høre om disse kvinnene. Hver av de kvinnene gjør noe for at den neste generasjon kvinne skal få det bedre. 

Dette er interessant lesning. Jeg liker å høre om alle de ulike slektleddene og den tiden de levde i, og hvordan ting har forandret seg for kvinnene opp igjennom årene. Noen vil kanskje tro dette er en litt tørr bok, men det er den absolutt ikke. Anbefales absolutt! Har skrevet anmeldelse om denne  som finnes nederst på siden. Var så heldig å få boken i posten etter jeg hadde skrevet anmeldelsen, det ble jeg super glad for. Også var den veldig fint signert, kommer nok kanskje til å lese den en gang til nå som den er i min besittelse. 


Forestillingen om et hjem av Linn Rottem

Foto: Aschehoug forlag
Linn Rottem har skrevet en bok som overrasket meg. Den handler om familien på tre Sara, Hallvard og Agnes, som får livet snudd på hodet når Sara havner i en tragisk bilulykke. I boken følger vi de gjennom ett tøft år. Der både Hallvard og Agnes må finne seg til rette med å være en familie sammen på en helt annen måte en tidligere. Vi får kjenne på savnet deres etter Sara før ulykken og vi får innblikk i hva de sliter med som enkeltpersoner i deres nye tilværelse. 

Dette er en debut bok som er virkelig verd å lese. Det er en sår og virkelighetsnær bok , som det er lett å sette seg inni. Boken er også skrevet på en helt spesiell måte, som overrasker meg veldig, og som virker veldig bra sammensatt.Historien veksler mellom Hallvar og Agnes på 15, som takler det nye livet på forskjellige måter. Hallvard vil at alt skal være som før, og Agnes savner den friske mammaen sin, og plages med mye innestengt sinne. Dette er en overraskende debut, og forfatteren har virkelig jobbet med denne boken. Kanskje dette blir en nominerings bok til bokbloggerprisen, hvem vet?


Gregor i underlandet av Suzanne Collins

Gregor faller sammen med lillesøsteren ned til underlandet. I underlandet bor det mange rare å skrekkelige skapninger. Skapninger som edderkopper, rotter, kakerlakker, flaggermus og veldig bleke mennesker. Det viser seg at Gregor har vært ventet på, det er en krig i anmarsj og Gregor er pekt ut å være den som skal reddet dem alle. Det blir en farefull ferd nede i underlandet. 
Trodde jeg hadde skrevet bokanmeldelse om denne, men det hadde jeg ikke. Det må jeg gjøre, for boken var veldig underholdende. Her møter vi på litt av hvert av farer og spennende skapninger. Historien er veldig fint flettet sammen og boken passer godt til aldersgruppen den er på tenkt på. Anbefales å leses! Særlig hvis du er en Suzanne Collins fan!



Månedens favoritt bok er denne:

Foto: Cappelen Damm

Jeg liker en god kjærlighetshistorie og det tilbyr denne! Derfor ble det månedens bok. Var ikke lett å velge denne måneden siden jeg har vært så heldig å få lese så mange gode bøker. Liker karakterene i denne boken, og at boken tar opp et veldig tøft tema på en veldig fin måte. Anbefales!



Månedens neste bok å lese:

Foto: Gyldendal forlag
Hadde ikke månedens bok forrige måned, siden forrige oppsummeringsinnlegg ble lagt ut så seint. Men denne måneden håper jeg å få lest denne novellesamlingen av Alice Munro: Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovede, ekteskap. Synes det høres ut som en veldig fin samling av små historier, også skal det jo bli ekstra stas å lese noe fra vinneren av nobels litteraturpris for 2013. Alltid morsomt når en god forfatter vinner! Vell fortjent! Nå må jeg selv bare se å bli litt bedre kjent med hennes forfatterskap. 

Månedens bokanmeldelser:


Ønsker en herlig dag videre!





4 kommentarer:

  1. 6 bøker er jo veldig bra tatt i betraktning at du har så mye annet å gjøre, og det ser ut som fine bøker også :)

    SvarSlett
  2. Ojj.. 6 bøker er jo kjempe bra.. Når du har travlt med studie også :)

    Likte selv Easy kjempe godt også..
    Må se om jeg ikke kan få lånt eller skaffet meg Suzanne Collins bøker også.. Er skikkelig nysgjerrig på de :)

    SvarSlett
  3. Oj, ser at vi har en nokså lik boksmak faktisk. Har lenge tenkt på å lese Easy og har begynt på første boken, Matched. Har hørt at den siste boken skal være ganske så dårlig, så det var ikke noe sjokk at du mente det samme :)

    Ellers synes jeg Dukkemesteren fra gettoen og Døtre av Norge virket veeeldig lovende! De er skrevet opp på leselisten :)

    - Siri

    SvarSlett
  4. Birthe: takk for at du synes det:) var veldig fin lesemåned, koste meg virkelig med mange av bøkene!:) Ha en videre fin oktober måned!:)

    Moon,Star, takk, er veldig fornøyd. Leser stort sett på kveldene, og det tror jeg ikke er så dumt, skikkelig avslappende er det også etter en hektisk hverdag. Trodde jeg skulle miste leselysten litt nå når jeg leser så mye pensum, men jeg gleder meg jo til kveldene der jeg bare kan hygge lese:) Easy var kjempe bra, den tror jeg mange kommer til å like og Suzanne Collins bøkene hadde jeg likt kjempegodt hvis jeg hadde fått lest de når jeg var 12. Den har litt likheter med Alice in Wonderland ved at de faller gjennom et hull og kommer til en annen verden. Anbefales!Likte de da som voksen også, det er ikke det, hehe:) Kos deg med resten av dagene i Oktober:)

    Siri, så koselig å få kommentar av deg! Du var veldig flink å snakke for deg i går på debatten, kom med masse fine blogger poeng:) Modig av deg å stille opp!:) Ja ser også vi liker mange av de samme bøkene, var å tittet på siden din her om dagen. Du har fin blogg! Liker å lese ungdomsbøker imellom, det finnes jo så mange gode ungdomsbøker. Easy må du lese, kjempefin bok. Mange elsker første Matched boken, også liker de ikke like godt den andre, men den likte jeg, og den tredje var bare helt utrolig dårlig. Men Anbefaler å lese de alle for det! Dukkemesteren tror jeg er en bok som noen vil like og noen ikke vil like, jeg likte den veldig godt. Liker å lese historier om 2.verdenskrig. Anbefaler å lese bakerst i boken før du starter, der skriver forfatteren hva som er virkelig fakta og ikke av det som er med i boken. Døtre av Norge må du også bare les:) Ønske deg en videre fin oktober lese måned!:)

    SvarSlett