søndag 13. oktober 2013

En smakebit på søndag - Siste dans og andre fortellinger

En smakebit på søndag
Siste dans og andre fortellinger av Victoria Hislop

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Har hatt en super helg, og det er nesten trist at den snart er over. Har den her helgen greid å kose meg nokså mye med bøkene mine, og til og med fått kjøpt meg noen nye på loppemarkedet, jeg var på lørdagen. Loppemarkedet holdes av dyrebeskyttelsen denne helgen. Åpent idag også, for dere som ikke har vært der! På fredag kjøpte jeg meg en turkis IKEA tralle, som jeg kan ha bøkene i, så det ble plass til noen flere bøker i hus i stua. Fungerer som bare det, kanskje jeg skal gi dere en titt i tralla mi etterhvert. Skolearbeidet har jeg hatt litt pause fra, og det har vært deilig. God mat har det også vært denne helgen, vi har laget hjemmelagede ostesnitzler. Det er utrolig godt det! Anbefales! Har fått blogget litt og skrevet noen innlegg, det er jeg fryktelig glad for. Med andre ord en positiv og fin helg! Sånne må vi ønske oss mange flere av!

Men til dagens smakebit bok, Siste dans og andre fortellinger av Victoria Hislop. Skal lese denne mellom studiene idag, for det er venteliste på den hos biblioteket, så jeg må lese den før den skal leveres. Jeg har allerede lest den første novellen og jeg gleder meg til resten av den. Virker som en søt og fin liten bok. 

Foto/tekst: Schibsted forlag
Forlaget sier om boken:

Fra forfatteren bak bestselgerne Øya,Hjemkomsten og Tråden.
I åtte vakre noveller tar Victoria Hislop oss med til Athens gater og greske landsbytorg, og lar oss møte levende, uforglemmelige karakterer. Prester og brødre, fremmede og stallgutter – alle skildret med Hislops varme og medrivende engasjement.

Her kommer smakebiten:

Smakebiten er fra den første novellen av forfatteren: Presten og papegøyen. 

Mot slutten av det første året som prest felte enkene i landsbyen dommen: Denne unge mannen hadde bemerkelsesverdige evner.
   De hadde tillit til det som inspirerte prekenene hans og lot seg løfte av renheten i messingen hans, men det var virkningen av den enkle, hjemmelagde "medisinen" som virkelig styrket dem i troen. Ryktet om de helbredende evnene hans spredte seg blant kvinnene, og kirken var alltid opplyst av flere hundre stearinlys. Nå var det blitt slik at den store trekassen med en smal sprekk til mynter måtte tømmes hver uke, og forsyningene med mørke, okerfargede lys måtte fornyes hele tiden. De så på Stavros som en mirakelmann (Side 13). 





21 kommentarer:

  1. Tycker mig känna igen namnet, men har aldrig läst något av henne. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Så fint at du har hatt en super helg og at du fikk deg noen nye bøker på loppemarkedet! Jeg håper å finne noen også når jeg drar på et loppemarked om noen timer. "Hjemkomsten" av Hislop likte jeg så jeg kommer nok til å lese mer av denne forfatteren. Takk for smakebiten, ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  3. For en flott smakebit! Jeg venter på boken, og ser frem til å lese noveller til en forandring.
    Høres ut som du har hatt en fortreffelig helg, håper søndagen blir like fin :)

    SvarSlett
  4. Høres ut som du har hatt en fin helg og den boktrallen din vil jeg gjerne se. Jeg må ha flere bokhyller for den jeg kjøpte tidligere i høst er stappfull allerede Holder på denne novellesamlingen jeg også som månedens novellesamling men kunne ikke dy meg så begynte på en annen i dag. Kos deg med resten av helgen,Isabella:-)

    SvarSlett
  5. Hun har skrevet bøker som mange liker. Får håpe at også novellesamlingen faller i smak. Jeg har bare lest 'Øya' og synes det var en OK bok. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  6. Loppemarkeder er så fint! :-) Jeg dras rett til bokbordene ved sånne anledninger, men mest går jeg og kikker på bøker i vår lokale gjenbruksbutikk. De kjenner meg så godt nå at de også lar meg gå inn på lageret :-) Jeg funnet mange virkelig billig bøker av typen jeg leter etter.
    Hislops noveller skal jeg også lese. Jeg elsket Øya men likte ikke Hjemkomsten. Men jeg må prøve meg på novellene :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Har lite svårt för noveller, är lite korta... Men tack för smakebiten.

    SvarSlett
  8. Den här boken lockar mig! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Omslaget fick mig att längta tillbaka till Greklandssemestern... Ha en fortsatt fin söndag, och tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Noveller blir allt mer populärt att läsa. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Boka skal jeg sikkert lese en dag.. Hard en andre samlingen henns og lest to av romanene.. Den tralla di likte jeg.:) God helg.

    SvarSlett
  12. Har tänkt läsa Hislop, men har The Island högst på listan. Tack för smakbiten. Låter som du haft en bra helg.

    SvarSlett
  13. Vad roligt med noveller. Ny bekantskap för mig. Jag läser noveller av och till, är ganska lagom läsning emellanåt. Omslaget är väldigt fint. Tack för tipset och smakbiten. :)

    SvarSlett
  14. Har hørt om forfatteren, men har aldri lest noe av henne.
    Takk for smakebit og kos deg videre med lesingen:)

    SvarSlett
  15. Takk for smakebiten! den har jeg lyst å lese!
    sv;Takker Isabella! Skulle ønske jeg hadde et par timer ekstra hver dag til bare lese "vanlig" litteratur. Men når man er studenter må man (værtfall)prøve å priortere riktig:)hehe. Håper det går bedre skole nå for deg siden du la igjen kommentaren på bloggen min. Leser ekko av og på, ettersom jeg har det med å skifte mellom flere bøker på en gang(en uvane jeg har.hehe). Lykke til videre med skole og alt annet!

    SvarSlett
  16. Denne har jeg også lyst til å lese, men det var det med å få tida til å strekke til, da....
    Uansett: takk for smakebiten ;o)

    SvarSlett
  17. Denne har jeg hørt om, men har ikke lest den :) Høres fin ut:)

    SvarSlett
  18. Hislop ahr i grunnen aldri fristet meg, men denne boka var så lekker å se på at jeg rett og slett ble fristet :) takk for fin smakebit!

    SvarSlett
  19. Okänd författare för mig, men eftersom jag brukar gillar noveller kanske det vore något. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  20. Jag älskar Hislop, men tyvärr så verkar det inte finnas några böcker av henne i Sverige längre.

    SvarSlett
  21. Vilket mysigt omslag :)

    SvarSlett