tirsdag 29. oktober 2013

Boken på vent # 44

Boken på vent # 44
Stiklingen av Audur Ava Olafsdottir

Foto: Beathesbokhylle
Det er den herlige Beathe med bloggen "Beathesbokhylle" som har laget denne flotte utfordringen. Hun lurer på hvilken bok du går å venter på å få lest, og som det har vært meningen du skulle ha lest på en stund. Det kan være en gammel bok eller en helt nye en som du har på vent i bokhyllen. Bare å kaste seg med, ved å trykke på linken under bildet over!

...

Idag sitter jeg igjen på hovedbiblioteket å "studerer", det vil si jeg er på Facebook og blogger litt imellom oppgaveskrivingen. Henger litt etter med oppgavene, så må vel egentlig skjerpe meg litt her nå, hehe. 

Men nok om det! Har for ikke så lenge siden hentet min dagens bok på vent på biblioteket, og jeg gleder meg veldig til å lese den, siden den har fått så mange gode anmeldelser. Boken jeg snakker om er Stiklingen av Audur Ava Olafsdottir. 

Foto/Tekst: Pax forlag
Forlaget sier om boken:

22 år gamle Lobbi vet ikke helt hva han vil i livet. Det eneste som er sikkert, er at han ikke vil studere, slik faren ønsker. Lobbi drømmer om å bli gartner og jobbe med roser – en lidenskap han delte med moren, som mot alle odds dyrket fram de mest fantastiske blomster i det karrige islandske klimaet. Med tre sjeldne rosestikling fra morens samling i bagasjen, setter han kursen mot et søreuropeisk kloster med en berømt, men forfallen rosehage. Etter en tid i klosterlandsbyen dukker plutselig Anna opp med lille Flóra Sól, datteren de fikk ved et uhell ni måneder tidligere, og Lobbi må brått forholde seg til sin nye rolle som far – og kanskje kjæreste.

Stiklingen er en fengslende roman om en ung manns reise mot større innsikt, mot seg selv og verden rundt ham. En medrivende, klok og sjarmerende road trip av en bok, med likhetspunkter både til Marie-Sabine Rogers Å telle duer og Jan Wieses Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede – men med en ekte islandsk vri.

...

Har planer om å starte å lese "Alt må vike for natten" idag av Delphine de Vigan og jeg skal lese Å telle duer før jeg starter med denne boken. Så den må stå litt på vent enda en liten stund. 

Ønsker alle en fin dag!

 

10 kommentarer:

  1. Den hørtes fin ut! Og jeg skulle lest flere islendinger, så denne må noteres.

    SvarSlett
  2. Takk for spennende boktips! :) Denne hadde jeg ikke hørt om, men den må på listen :) Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Dette var en stille bok husker jeg, likte den. Blir spennende å høre hva du syntes om den når du har fått lest den. Kos deg med dagens gjøremål,Isabella:-)

    SvarSlett
  4. Har hørt fine ting om denne boken før, så jeg tror jeg må få satt klørne mine i den. Jeg har jo hatt en reise mot større innsikt i det siste, så dette passer bra :)

    SvarSlett
  5. Godt gjort at du får lest romaner i tillegg til at du studerer. Boken på vent har jeg lest om mange ganger, men ikke lest selv.

    SvarSlett
  6. Denne fristet meg også, men akkurat nå har det hopet seg opp litt med andre bøker, så den får vente litt. Håper du skriver en omtale da du har fått lest den, så blirdet en påminning for meg- og med litt flaks og timing, er jeg kanskje litt mer a´jour med bøker på vent da ;o)

    SvarSlett
  7. Helt ukjent, men høres ut som en fin bok

    SvarSlett
  8. Denne har jeg faktisk ikke hørt om, men ut i fra dette kunne jeg godt tenkt meg å lese den :) Den er notert, hehe ;)

    SvarSlett
  9. Har lest flere islandske bøker i det siste, så denne kunne friste. Får se hva jeg rekker over!

    SvarSlett
  10. åååå, den boka hadde jeg helt glemt ut fantes! og den noteres straks på ønskelista mi!!! Takktakktakk for tips! Og lykke til med studiene :)

    SvarSlett