mandag 28. oktober 2013

Bokanmeldelse - Trines Mat

Bokanmeldelse 
Trines mat - Favoritter og ukemenyer av Trine Sandberg

Foto: Cappelen Damm
Forlag: Cappelen Damm
Forfatter: Trine Sandberg
Utgitt: 2013
Sider: 280
Kilde: Leseeksemplar

...

Jeg elsker å bla i kokebøker, også elsker jeg å følge med på de forskjellige matbloggere der ute. Jeg er da ikke så veldig glad i å lage mat, men jeg elsker å spise god mat. Derfor trenger jeg litt inspirasjon fra andre i hverdagen til å sette igang matlagingen. Spesielt siden jeg ikke er så kreativ på kjøkkenet. Trine er en av bloggerne som inspirerer meg, og får meg på kjøkkenet. Spesielt siden jeg vet resultatet ofte blir godt. Jeg synes hverdagsmaten er like viktig som helgematen, og på bloggen hennes får man gode tips på begge deler. Jeg liker spesielt at Trine lager alt fra bunnen av, for det er slik jeg vil lære å lage mat. Toro produktene vil jeg helst la ligge igjen på butikken. 

...

Litt om kokeboken:

Trine Sandberg er en av Norges største matbloggere, og har dermed kommet ut med en kokebok med de lekreste oppskrifter. Oppskriftene er fra de mest populære rettene hennes. 

Bloggen hennes heter Trines Matblogg, og er av og til besøkt av meg her i huset til inspirasjon. Så da jeg hørte hun skulle kom ute med en kokebok, måtte jeg bare ha den, for denne damen ville jeg ha i min kokeboksamling. 

I følge Trines forord begynte hun å blogge for å lage sin egen lille oppskriftbase til hjelp for datteren hennes. Det viste seg etterhvert å bli en meget populær blogg for andre også å besøke. 

Trine har lært å lage mat gjennom sin mor, mormor og farmor. Hun er ikke redd for å prøve nye ting og eksperimentere med maten, det har hun gjort siden hun slapp til på kjøkkenet, i studielivet og i hverdagslivet ellers. Hun er også veldig opptatt av at maten skal lages fra bunnen av, og sier at det ikke er noe som trenger å ta lang tid. Maten smaker mye bedre, og du vet hva du spiser. Det trenges bare litt planlegging til. Hun mener også at man ikke trenger å være proff for å lage god mat. Det liker jeg!

I 2011 fikk hun "Årets matgleder" prisen for sin blogg. De 120 oppskriftene i boken hennes er ment til inspirasjon, man kan sette din egen preg på rettene og variere tilbehøret. Det er viktig at man eksperimenter og ha det gøy på kjøkkenet, sier hun. Jeg skal prøve!

Min mening om boken:

Førsteinntrykket av boken er veldig positivt. Boken er full av fine, fargerike bilder, de inspirerer veldig. Man blir faktisk veldig sulten av å ha sett på de en stund, og man finner utrolig mange gode oppskrifter man vil prøve seg på. Men det beste er at oppskriftene er godt forklart og mange av de virker veldig enkle å følge for en lite kjøkkenvant person som meg. Oppskriftene er også veldig sunne av seg. 

Jeg liker spesielt at boken inneholder ukesmenyer, som man kan følge eller mikse og matche som man vil. Ukesmenyene inneholder ofte 2-3 fiske eller sjømatretter, kan inneholde vegetariske retter eller ha retter med lite kjøtt i, suppe, pastaretter og noe godt i helgene, som for eksempel oppskrift på en dessert i slutten av uken. 

Ukesmeny 1

Jeg lot meg inspirere å prøve ut noen av oppskriftene i fra ukesmeny 1. Jeg valgte å prøve Tirsdags retten: Fiskepakke med spinat, fennikel, tomat, løk og dillsaus ,også er jeg veldig svak for dessert etter en fiskemiddag, så jeg måtte prøve ut ukens dessert: Rustikk terte med vaniljekrem og jordbær. Slik ble rettene mine seende ut:

Venstre: Trines bilde            Høyre: Isabellas bilde
  • Ble kanskje litt forskjellige, men maten smakte veldig godt. Vi fulgte ikke oppskriften til punkt å prikke, vi brukte mange av de grønnsakene vi hadde fra før i kjøleskapet. Vi brukte også bare en type fisk, ikke flere som Trine bruker her. Vi lagde ikke dillsaus, men persillesaus. Var veldig godt det også. Veldig enkelt, sunt og godt. 


Venstre: Trines bilde           Høyre: Isabellas bilde


  • Dette var en kjempe enkel og god dessert å lage. Laget deigen før middagen, for den måtte stå ca en time i kjøleskapet, så etter middagen var det bare å kjevle ut og legge på deilig fyll. Her brukte jeg bringebær i stede for jordbær, også brukte jeg ferdigkjøpt vaniljekrem for å gjøre desserten enda enklere å lage. Ble en frisk, søt og god dessert. Kommer nok til å prøve meg flere ganger på den. 

Boken inneholder ikke bare ukesmenyer men også oppskrifter utenom, som småretter/supper/forretter, frokoster, venninne mat,  sommerlige matgleder, favoritter fra havet, vennelag med høstens grøde, når mafiaen kommer på besøk, altså familiemiddager, pizzafavoritter og romantiske lørdager og til slutt noen kakefavoritter. Med andre ord det er mange oppskrifter å velge fra. Boken er også veldig oversiktlig å lett å finne i fram i. Mange av oppskriftene er satt opp til å være til en familie på fire, men det er lett for meg, der vi bare er to å halvere oppskriftene. 

Liker denne kokeboken kjempegodt! Anbefaler den veldig. Kommer nok til å prøve ut mange flere av oppskriftene i denne boken. Itillegg som jeg vil fortsette å følge med bloggen til Trine, og kanskje bli litt inspirert der også. Håper det kommer flere kokebøker av henne etterhvert, for da skal jeg sørge for at de også kommer i hus. 

Bon appetit!
God middag!



5 kommentarer:

  1. Du ga en fin titt inn i den kokeboken..fine bilder også. Alltid morsomt å bla i kokebøker ja.....

    SvarSlett
  2. Så fin omtale! Jeg likte spesielt godt at du har prøvd ut noen av oppskriftene :) Jeg er også veldig glad i kokebøker og har mange hjemme. De fleste er kun "for øyet", men jeg har noen favoritter som jeg bruker ofte (a la typen "Middager på under 30 minutter"). Jeg er ofte innom Trines Matblogg for inspirasjon, selv om mine ukesmenyer ikke er så fullt så spennende som hennes...

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig et smakfullt innlegg. Jeg elsker kokebøker, men så er jeg veldig glad i å kokkelere også da :) Siden vi ikke spiser kjøtt, så begrenser det seg ofte hvilke kokebøker jeg gidder å kjøpe, men denne høres det ut som vi kunne fått litt utbytte av. Tusen takk for kjempefint lesetips!

    SvarSlett
  4. Flott innlegg,Isabella:-) Nå fikk jeg vann i munnen av all den gode maten du har bilder av. Har faktisk ikke vært inne på den bloggen så tusen takk for bloggtips også. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  5. Trines blogg er jeg ofte innom og har laget en del av oppskriftene, den siste var Beef Bourguignon for ikke så lenge siden. Helt enig med deg i at oppskriftene er enkle å følge og resultatet blir bra. Ja, denne kunne jeg tenke meg å ha!

    SvarSlett