søndag 27. oktober 2013

En smakebit på søndag - Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap

En smakebit på søndag
Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap av Alice Munro

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Uken har virkelig sust av sted, og det har vært lite tid til å skrive å legge ut bokanmeldelser. Noe som er litt dumt, siden de virkelig har hopet seg opp leste bøker, som jeg hat lyst å skrive om. Har litt dårlig samvittighet der, men kommer nok sterkt til bake. Jeg er bare i en travel periode for tiden. 

Skulle på lørdag skrive ett innlegg om bokblogger debatten som var på Torsdag. Men det ble ikke noe av. Siden jeg ikke tok notater eller bilder, kan jeg jo henvise dere til å lese reading Randi sitt innlegg om kvelden. Det var en fin debatt, der mange fine poenger kom frem. Bloggeren Siri Isaksen (Sarai94), imponerte meg, hun sa veldig mye fint om det å være bokblogger, og kom med mange gode innspill på hva som var forskjellen på en kritiker og en bokblogger. Blant annet at vi gjør dette av fri vilje og gratis, mens han får betalt for det. Mange av det som ble diskutert har vært diskutert tidligere mellom oss bokbloggere, så jeg synes slikt sett det ikke kom opp noe vi ikke har tenkt over selv. Men det var veldig koselig å være med på arrangementet og høre på en veldig interessant debatt. Håper det kommer flere av de i fremtiden!

Har hatt ganske rolig helg! Har vært mye god lesning og mat denne helgen. Har spist lamme frikassé, pizza, og idag skal jeg gomle i meg en favoritt, pinnekjøtt. Har lest ut Truet av John Katzenbach og Siste dans og andre fortellinger av Victoria Hislop. Skal snart begynne på boken Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap av Alice Munro. Dagens smakebit vil komme fra denne boken. 

Foto: Gyldendal
Vaskeseddelen sier:

I disse ni novellene forteller Alice Munro historier om uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse og ekteskap - om nære, gjenkjennelige ansikter som kunne tilhøre en tante, søster, datter, svigersønn eller oss selv. Håndbevegelser vi syns vi har sett før; noe i en samtale som forblir gåtefullt; de underlig sammenvevde passiarene ektefeller imellom, voksnes betraktninger av foreldre som eldes. Men kanskje viktigere enn det historiene sier, er hva de ikke sier. 

Her kommer smakebiten:

Siden jeg ikke har startet på novellesamlingen enda er smakebiten fra de første linjene i boken:

For mange år siden, den gangen da det fremdeles gikk tog på så mange små lokale jernbanespor, kom en kvinne til stasjonen og ville sende noen møbler med toget. Pannen hennes var høy og fregnete, og hun hadde rødlig, krusete hår.
   Stasjonsmesteren pleide gjerne å småflørte med kvinnene, særlig med kvinner som ikke var spesielt pene og lot til å sette pris på å bli ertet litt. 
   "Møbler?" sa han, som om ingen noensinne hadde kommet til ham med en sånn idé. "Du store. Vel vel. Hva slags møbler er det vi snakker om her, da?" (Side 7).

Ha en fin søndag!


11 kommentarer:

  1. Fint med at du tok med litt om debatten du overvar. Pinnekjøtt, nam. Her blir det lammestek i dag. Og sjokoladekake senere. Vi gleder oss også til Broen som vi ser på svensk TV. Alice Munro har jeg ikke leste noe av. Mener jeg leste at hun skriver om ordinære hendelser. Og det liker jeg godt å lese om. Det er hva livet stort sett er: ordinært. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  2. Denne ligger klar på Kindle'n, gler meg:-)

    Fine søndag!

    SvarSlett
  3. Munro igen :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Håller också på med Munro, en annan av hennes novellsamlingar. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Munro ligger och väntar på mig. Det är ju noveller, så jag kan nog sticka emellan med en här och var.

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Jag har beställt en bok av Munro, så det blir kanske läsning av henne snart. :)

    SvarSlett
  7. Klart vi må lese Munro, jeg står på vent på biblioteket. Travle uker er bra, da kjennes det at vi lever. Gleder meg til omtalene dine :)

    SvarSlett
  8. Det blir nog en Munro förr eller senare, även om noveller inte är min favoritläsning

    SvarSlett
  9. Takk for smakebit :) Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  10. Har precis läst Munro innan av började kommentera här :-) Väldigt bra, tycker jag!

    SvarSlett
  11. Oj, tusen takk skal du ha for så fine ord :p Gruvde meg ekstremt til debatten for å være ærlig, for jeg har aldri vært med på noe lignende. Så utrolig glad for at du skriver såpass fine ord, selv om jeg følte meg ganske så noldus under debatten, hehe :)

    Ja, en novellesamling er det sannelig lenge siden jeg har lest. Husker at jeg ofte brukte å lese det for å øve meg til nynorsktentamen på videregående osv. De var ofte enkle i språket og "nynorskmoduset" kom da lett :)

    SvarSlett