tirsdag 15. oktober 2013

Boken på vent # 42

Boken på vent # 42
Alt må vike for natten av Delphine De Vigan

Foto: Beathesbokhylle
Det er den herlige Beathe med bloggen "Beathesbokhylle" som har laget denne flotte utfordringen. Hun lurer på hvilken bok du går å venter på å få lest, og som det har vært meningen du skulle ha lest på en stund. Det kan være en gammel bok eller en helt nye en som du har på vent i bokhyllen. Bare å kaste seg med, ved å trykke på linken under bildet over!

...

Sitter i dag å studerer igjen, håper jeg er ekstra flink idag. Skal bare lure i meg litt fruktsalat før jeg begynner for fullt alvor, også kanskje lese noens andres Boken på vent innlegg. Min dagens Boken på vent har jeg snappet som tips hos en av dere medbloggere. Jeg måtte ta å legge den av på biblioteket, rett etter jeg hadde lest en omtale om den, og nå er den på vent på biblioteket. Har bare å hente den, og få den lest.Boken har også fått mye skryt fra andre hold og er vist solgt i stort antall. Blir spennende å se om jeg liker den.


Foto: Cappelen Damm
Forlaget sier om boken:

Lucile var bare en tenåring da Delphine ble født, og oppdrog to døtre langt på vei alene. Hun var en tidligere barnemodell som hadde vokst opp i en bohemfamilie: Alltid med leppestift på leppene, egensindig og vidunderlig. Men etter hvert som Delphine vokste opp, vek Luciles sporadiske vemod vei for en overveldende fortvilelse og skuffelse. Hun ble overbevist om at hun hadde telepatiske evner, og at hun kontrollerte det parisiske metrosystemet; hun ga bort alle pengene sine; hun ble innlagt på sykehus, medisinert, og utskrevet i en slags transe. Unge Delphine satt igjen med mange spørsmål: Hva var det som endret moren, eller hva var det som formet henne helt fra start?

I denne gnistrende undersøkelsen i egen familiehistorie forsøker Delphine de Vigan å ”skrive sin mor”, og jakter på noe essensielt mens hun intervjuer aldrende slektninger, lytter til opptak og leser Luciles egne skriverier. Det er en fortelling preget av lysende skjønnhet og uregjerlig livsglede, mørke hemmeligheter og taushet. Den rommer altfor tidlige dødsfall, og hull i hukommelsen. Den rommer åpenbaringer, og ting som i siste instans er umulig å trenge inn i. Og det er i møtet med det ugjennomtrengelig at en personlig historie forvandles til fiksjon: De Vigan må velge mellom motstridende beretninger, fylle ut store hull, og bruke sin forfatterfantasi til å rekonstruere et liv. De Vigan har skrevet sin mest åpenhjertige roman så langt, med intens selvinnsikt og vidunderlig medfølelse. Alt må vike for natteten er et bemerkelsesverdig, universelt gjenkjennelig og unikt hjerteskjærende verk.



Ha en flott dag!



9 kommentarer:

  1. Husker at det hastet veldig for meg å få denne i hus, men så ble den bare liggende,jeg kjøpte en annen bok som forfatteren har skrevet før denne og dermed skulle jeg lese den først. Som så ofte ble de stående der begge to uten at jeg har lest et ord. Men det er en interessant historie dette så nå venter jeg spent på hva du syntes om den. Ha en fin dag og kos deg med studiene og annet. I dag skal jeg innvilge meg en "fridag" og lese en del tenkte jeg.

    SvarSlett
  2. Denne høres spennende og annerledes ut, gleder meg til å lese omtalen din etter hvert
    Ha en fin tirsdag :)

    SvarSlett
  3. Dette hørtes ut som en fin bok. Jeg har faktisk ikke fått den med meg før nå! :-) Jeg tenker også at jeg gjerne vil lese omtalen din, når du får tid. Ønsker deg en fin tirsdag og lykke til med studiene!

    SvarSlett
  4. Oi! Denne fristet! Får sjekke om de har den på biblioteket her, ellr så kan jeg jo bestille den fra et annet...
    Takk for tipset- håper lesinga går som en lek ;o)

    SvarSlett
  5. Håper det ble mest studier og minst koselesing i dag da :) Takk for tipset!

    SvarSlett
  6. Jeg liker omslaget så godt. Og når jeg gjør det kjenner jeg lettere igjen bøkene. Virker som en interessant bok. Håper du liker den.

    SvarSlett
  7. Ah, denne ønsket jeg å lese før da jeg leste om den.. takk for påminnelsen.:)

    SvarSlett
  8. Spennende bok å ha på vent! Og tusen takk for titten hos meg her om dagen, kjempekoselig å høre fra deg. Det er ikke alltid ting blir som man planlegger, men ikkeno stress. Nå har du jo "De usynlige" å glede deg til enda en stund ;) Ser frem til innlegget ditt på neste "lesesirkelmøte", klem fra Anette :)

    SvarSlett