onsdag 2. oktober 2013

Oktoberønsker 2013

Oktoberønsker 2013

Kommer veldig mye bra ut denne oktober måneden. Kan jo nevne noen forfattere som ikke er med på listen som kommer med bøker: Knut Nærum kommer med Busemannen, Ari Behn kommer med Skyt meg, elsk meg, Kråkenes gilde av George R.R. Martin kommer med oversatt bok nummer 7, i serien En sang om is og ild og Belinda Bauer (Forfatteren av 
Blacklands) kommer med Som fortjent. Men boken jeg virkelig venter på er Støv og stjerneskinn av Laini Taylor!

Ikke at jeg har rom for flere bøker i hus, men det er jo ikke noe som er mer gledesfylt, som å få en ny bok, så her lages det rom. Har nesten vurdert å kjøpe meg denne trallen fra IKEA, bare for å få plass til litt ekstra bøker i stua.

Foto: IKEA
September ønskelisten har jeg ikke lest noen av bøkene ennå, men jeg har endelig fått tak i Victoria Hislops nyeste bok: Siste dans og andre fortellinger. Og jeg har allerede smuglest litt i den, enda jeg ikke egentlig får begynne med den før jeg har avsluttet noen av de bøkene jeg allerede lest. 

Denne månedens ønskeliste består av 5 bøker + en bonusbok. Bonusboken er med fordi det ikke er en roman/novelle, men en bakebok og jeg ville gjøre dere oppmerksomme på den. 



Her kommer noen av mine flotte ønsker:


Foto: Cappelen Damm
Britt Karin Larsen er en av mine favoritt forfattere etter jeg har forelsket meg i bøkene hennes om Finneskogen. Forrige boken Før snøen kommer av henne skuffet meg stort, men jeg har på følelsen jeg får et stort plaster på såret av å lese hennes nye bok: Det synger i lauvet. Boken kom ut den 1. Oktober, måneden begynner altså med ett pangstart. Dette er forfatteren 5. bok og handlingen foregår på slutten av 1800- tallet og begynnelsen av 1900- tallet. Synes da omslaget gir meg litt sånn krim følelse. 



Foto/Tekst: Bokelskere.no
Golem & Djinni av Helene Wecker hørtes bare så spennende ut at den måtte bare være med på listen. Boken kommer ut 9. Oktober og er fra Juritzen Forlag. Magi og virkelighet blandet sammen, kan jo ikke bli feil. Du må nesten få lese hva forlaget sier om boken, så vil du skjønne hvorfor denne måtte med: 

Forlaget sier om boken:

Frankenstein møter dagens fantasy. Chava er en golem, en magisk skapning laget av leire og pustet liv i av en polsk rabbiner som ønsket seg en kone og et nytt liv i Amerika. Men på båten over Atlanteren dør han, og Chava er dermed helt alene da hun ankommer New York i 1889. Mens hun prøver å skape en tilværelse i sitt nye hjemland, og skjule hva hun egentlig er, treffer hun et annet overnaturlig vesen. Ahmad, en jinni skapt av ild, som nettopp er sluppet løs fra den kobberflasken som har vært hans fengsel i tusen år. Gjennom dere øyne ser vi oss selv, menneskene, og alle våre merkelige egenskaper og fikse ideer. Dette er en bemerkelsesverdig og uforglemmelig forestilling som utspiller seg i grenselandet mellom virkelighet, eventyr og religiøs mystikk. En fabel om å være en fremmed, men også en historie om et usannsynlig vennskap mellom to rake motsetninger, som til slutt kanskje vil redde dem begge.




Foto/Tekst: Bokelskere.no

Sonja Holterman har tidligere skrevet boken Presteskapet, som har fått mye skryt. Og når jeg så denne forfatteren komme med en ny bok, ble jeg rett og slett litt nysgjerrig. Så av rein nysgjerrighet blir denne boken med på listen. Jeg liker veldig godt omslaget også liker jeg at det er en journalist i hovedrollen. Frostgraven  kommer ut 14. Oktober og er også fra Juritzen forlag. Da har jeg jo litt tid til å lese Presteskapet også. Her kommer litt mer om boken:

Forlaget sier om boken:

En barnehjemsgutt forsvinner sporløst i dagens Oslo. En mann blir bundet til et tre og henrettet med et skudd i brystet. En tenåringsjente blir dopet, voldtatt og blir liggende i koma. Alt henger sammen, og når journalist Ira Torgrimsson undersøker et narkotikabeslag, begynner hun uvitende å nøste opp gamle hemmeligheter som ender i en kamp på liv og død.



Foto/Tekst: Bazar Forlag
Nå har jeg hørt en masse skryt av denne forfatterens bøker i lange tider, og det er litt flaut å innrømme da at man enda ikke har lest en eneste bok av forfatteren  Nå kommer Ildefonso Falcones ut med sin nye bok Barfotdronningen den 21. Oktober, og da har jeg kanskje litt motivasjon til å begynne med de tidligere bøkene hans slik at jeg kan begynne på denne. Historiske romaner kan jo være veldig lærerike og spennende. Jeg har litt lyst til å dra til bake i tid med denne boken, derfor er den med. Her kommer litt mer om den:

Forlaget sier om boken:

lldefonso Falcones har med sine romaner Barfotdronningen, Havets katedral og Fatimas hånd inntatt plassen som Spanias mestselgende historiske forfatter noensinne. Barfotdronningen kom ut i Spania i mars 2013 og solgte nesten 300 000 eksemplarer på bare tre måneder. Romanen er satt i Spania på 1700-tallet. Slavinnen Carida er på vei over havet fra Cuba sammen med sin herre som dør under overfarten. I sitt testamente gir han Carida fribrev.Hun går i land i Càdiz – fri, men med ytterst få muligheter til å brødfø seg selv. Etter dramatiske hendelser ender hun i Sevilla hvor hun finner veien til sigøynerstrøket og med ukuelig pågangsmot får innpass og arbeid. Hun blir kjent med sigøynerkvinnen Milagros og de blir etter hvert uatskillelige venner.

Flamencoen vokser frem som noe mer enn sang og dans sigøynere imellom, men også som noe spanjoler er fascinert av. Dansen fører kvinnene til Madrid.


Falcones belyser de historiske og psykologiske prosessene som gjør det mulig for kvinnene – tross fordommer og ussel fattigdom – å tro på livet, forelske seg, tåle motgang og lidelser, og kjempe for det de mener er rettferdig.




Foto/Tekst: Aschehoug Forlag

Merethe Lindstrøm kommer snart ut med en novellesamlingen Arkitekt. Jeg er ikke storleser av noveller, men har så smått begynt å prøve meg på noen samlinger, og denne kunne jeg også ha ønsket å teste ut. Høres ihvertfall veldig fin ut. Novellesamlingen kommer den 28. Oktober, og jeg tror det er mange som vil ha kloa i denne. Selv har ikke jeg lest noe av henne, men har hatt lenge planer om å lese Dager i stillhetens historie. Her kommer litt mer om samlingen:

Forlaget sier om novellesamlingen:

Det er foruroligende og uforutsigelig å gå inn i Merethe Lindstrøms novelleunivers. Novellene virker i spennet mellom den distinkte, lavmælte uttrykksformen og den veldige kraften og uroen i underteksten. Det handler om forholdet mellom mor og barn, mellom ektepar og venner, det handler om møter mellom mennesker. Men du slutter ikke å lese uten også å ha møtt deg selv.

Novellene i "Arkitekt" sirkler inn det innerste, det såreste, ja, smertepunktene i enkeltmenneskets tilværelse. Personene vi møter, er i utgangspunktet utsatte, ensomme individer, men i møtet med andre, blir ensomheten akutt. De må bære seg selv alene, de strever med å finne feste, de har ikke noen å lene seg mot, det de har, er det konkrete rommet de beveger seg i og huset de går inn og ut av. I disse novellene skaper bygninger og rom rammer om tilværelsen, de kan avgrense, åpne opp eller sperre inne. På samme måte får tittelen Arkitekt både en eksistensiell og metafysisk betydning - ideen om en plan og en planlegger, på flere nivåer.
Det foruroligende i novellene kan ligge i det uvisse, det som trykker på innunder. Som i novellen «Sult» der mor, far og to barn må ta inn på en øde campingplass, samtidig som en gruppe mennesker dukker opp i campinghytta ved siden av - mennesker hovedpersonen opplever som urovekkende og farlige. Men er det ikke hovedpersonens tanker om disse andre som utgjør den egentlige trusselen? Og det er her det uforutsigelige i Lindstrøms noveller ligger, vi vet ingenting sikkert, i det gåtefulle ligger mulighetene, svarene må vi utlede selv, og som leser aner vi noe gjenkjennbart eller noe som potensielt kan få betydning for vårt eget liv.




Bonus boken min er:

Foto/tekst: Bokelskere.no
Bonusboken min er en Magiske Jul av Manuela Kjeilen. Synes det er litt tidlig å snakke om jul, men jeg elsker Manuelas bakebøker, og jeg kunne tenkt meg denne boken veldig. Hun disker opp de lekreste ting. Denne boken kommer nok til å stå på min ønskeliste til jul. Boken kommer ut den 15. Oktober. fra forlaget Exlibriz.

Forlaget sier om boken:

Denne boken er en fristende samling av Manuelas julefavoritter - søtsaker, kaker, cupcakes og cookies. Spiselige gaver er spesielt hyggelig i julen, og i boken finner du mange kreative og lekre måter å pakke bakverkene på. Her finner du mer enn 70 oppskrifter illustrert med trinn-for-trinn-bilder og inspirerende fargebilder.


Håper dere fant dere noe fint på listen dere også? Prøver å lage den litt variert ihvertfall. Kanskje dere har planer om å lese andre bøker som kommer denne måneden som ikke er på listen. Hvilke bøker da?


Ønsker dere en herlig Oktober!



6 kommentarer:

  1. Veldig flott innlegg,Isabella! Ser at vi har flere av de samme bøkene, det viser at vi har ganske så lik smak. Helene Wecker sin bok var jeg tenkt å ha med, men så glemte jeg det i farten, tror jeg må notere meg den. Manuelas magiske jul kunne jeg tenkt meg også. Ønsker deg en fin oktober og måtte alle de ønsker bli virkelighet.

    SvarSlett
  2. Mange fine bøker her jeg har lyst å lese, spesielt Frostgraven :) Og Manuelas kaker kan man jo aldri få nok av ;)

    SvarSlett
  3. kjempefin ønskeliste :) britt karin larsen sin nye bok ble eg veldig nysjerrig på. herlig omslag :)

    SvarSlett
  4. Boka fra vår felles favoritt Britt Karin Larsen kommer ikke før om ei uke trur jeg, men den som venter på noe godt osv... Det er bestandig litt "gru-herlig" når det kommer ei ny bok fra den kanten, forventningene og forhåpningene er skyhøye, og fallhøyden blir dermed skremmende stor!
    Jeg tenkte aldri noe annet enn at bok nummer fire i serien var den siste; den var på en måte en naturlig avslutning. Ikke desto minde gleder jeg meg stort til å lese den femte boka! Det blir som å få julekvelden på nytt, etter at jula er avskaffa ;o)
    Flere av de andre bøkene ser også fristende ut, Barfotdronningen og Frostgraven aller mest, kanskje? Jeg får se hva jeg snubler over på min vei..
    Ønsker deg en fabelaktig fin høst!

    SvarSlett
  5. Den trallen så helt genial ut!

    SvarSlett
  6. Så fine deokrasjoner du har med i innlegget ditt :)

    SvarSlett