onsdag 9. oktober 2013

Bokanmeldelse - På liv og død

Bokanmeldelse
På liv og død - En leges bekjennelser av Wasim Zahid

Foto: Kagge forlag
Forlag: Kagge forlag
Forfatter: Wasim Zahid
Utgitt: 2013
Sider: 223
Kilde: Biblioteket

...

Dette er en bok jeg fikk tips om av Beathesbokhylle, som hun var nysgjerrig på. Ble selv nysgjerrig og skaffet meg boken raskt på biblioteket. Jeg er veldig glad i dokumentar bøker, men det er ikke så ofte man får innblikk i ett bestemt yrke, og ett innblikk i et så spennende yrke som legeyrket kunne jeg jo ikke si nei til. 

Bokens handling:

Legen Wasim Zahid har arbeidet over 10 år som lege og har gjennom sin karriere gjort seg mange gode tanker om og erfaringer gjennom yrket sitt. Dette deler han med oss. Han forteller om hvordan hverdagen er for en lege. Han forteller om samhandlingen og kontakten han får med pasientene, som han er veldig opptatt av skal være god. Og vi får høre om hans forskjellige møter med pasienten og behandlingen av dem. Han forteller om vanskelige valg og beslutninger som han har må ta alene. Han snakker om døden og livet. Vi får høre både tøffe, triste og positive historier. 

Wasim Zahid forteller også om ting rundt, som påvirker yrket hans som han må ta hensyn til under sitt arbeid. Som økonomi og sparing, hvordan det vanskeliggjør arbeidet han, og litt tanker han gjør seg om samfunnets utvikling og menneskene i den. 

Gjennom hele boken får vi innblikk i Wasim Zahid engasjement med det å være lege, der han alltid har fokus på å bli bedre. Hans beretning om legelivet, er ærlig, lærerikt og engasjerende. 

Min mening om boken:

På liv og død er en veldig lettlest dokumentar bok, og du merker forfatteren er skikkelig engasjert i det han gjør, og skriver om gjennom hele boken, det smitter, og du blir engasjert til å høre på hva han har å fortelle. 

Boken starter veldig dramatisk, med en hjertestans der pasienten er på akuttmottaket. Og du blir revet med som leser av dramatikken og alt som skjer. Pulsen blir faktisk litt høyere. Her står det om liv. 

Slik er det gjennom hele boken får du presentert ulike hendelser i yrkes hverdagen til Wasim Zahid, og de er veldig interessant, tankevekkende og lærerikt lesning. Fortellingene fra virkeligheten gir god innblikk i legehverdagen, men får deg som leser til å reflektere også. Du får blant annet høre om noen som får vite at de har uhelbredelig kreft, og om familien deres. Hvordan de takler det på forskjellige måter, og hvor legen står opp i alt dette.  Man får høre at av og til er legeyrket også et detektiv arbeid, der det gjelder å prøve å finne ut hva som feiler pasienten ved vanskelige og sjeldne sykdommer. Du får også høre om ensomme mennesker, som kommer til sykehuset bare fordi de vil innlegges, for å få feire påske med noen. Men også noen etiske dilemmaer legen kan stå ovenfor, som når burde man slutte å prøve å redde et menneskeliv, og konsentrere seg heller på å gi en verdig død? Når går man for langt og når er nok, nok?

Som leser får vi altså veldig godt innblikk i en leges liv, gjennom å se på de mange oppgavene og valgene en lege står ovenfor. Det er ikke ett lett yrke. Virker som dagene kan inneholde både oppturer og nedturer. Et spennende yrke er det ihvertfall å lese om. Boken er delt i korte kapitler, og de 223 sidene merket jeg nesten ikke, kunne tenkt meg mange flere sider. Flere historier om menneskeskjebner. Selv ble det noen tårer underveis i boken, det er noen veldig sterke historier der i blant. 

Anbefaler boken virkelig! Boken gir ett lite vindu du kan titte i. Hvem liker ikke å kunne være en flue på veggen? Selv slukte jeg boken og synes boken var veldig godt skrevet. Jeg ble engasjert i det han var engasjert i, og jeg er glad jeg fikk se så mange sider av yrket og høre hvilken følelser og tanker som kan spinne i et hode til en lege. 

Selv hadde jeg aldri passet til å være lege, man må ha stå på vilje, være god med ulike mennesker, ha mye empati, men man må også tørre å stå alene på toppen og være den som tar alle de tøffe valgene. De tøffe valgene hadde jeg ikke likt å ta. Har virkelig mer respekt for yrket etter å ha lest boken. 




2 kommentarer:

  1. Dette høres ut som en nyttig dokumentar dersom man ønsker et lite innblikk inn i legenes hverdag, Isabella. Jeg er litt for pinglete til å lese akkurat denne typen bøker, men det er flott at de finnes allikevel :)

    Takk for den fine omtalen, det er alltid kjekt å lese selv om kanskje ikke boken er ment for meg. Ha en fortsatt flott onsdag.

    SvarSlett
  2. Fin omtale om en interessant bok. Kanskje vil jeg lese den med tid og stunder. Men den er kanskje ikke den første jeg vil begynne på.

    Jeg er derimot veldig nysgjerrig på hva du synes om "Dukkemesteren fra gettoen"?

    Ha en flott dag!

    SvarSlett