fredag 25. mai 2012

Oppsummering April

Oppsummering April

Her kommer en oppsummering for April, henger visst litt etter på oppdateringene av månedene, men sånn går det bare til noen ganger. 

Det har vært en flott lese måned der jeg har lest veldig mye forskjellig litteratur. Både krim, debutanter, biografier og barne og ungdomsbøker. Det har vært utrolig mye gode bøker også denne måneden, så å velge en favoritt bok denne måneden blir vanskelig. Jeg har også fått skrevet om min første bok i bokbloggturnéen og jeg må si jeg er glad jeg meldte meg opp der, for det er veldig spennende å se hva slags bøker man skal lese og skrive om. Jeg har også meldt meg opp på sommerlesningen av norsk fantasy bøker hos bokbloggeren "Bokstavelig talt". Bare å hiv seg med dere også hvis det høres interessant ut. Jeg synes det var en god idé, og jeg skal være med på det jeg rekker og være med på av samelesningen. 

Jeg har også deltatt i litt konkurranser denne måneden og vært så heldig å vunnet mange flott bøker. Snakk om å ha vinnerflaks denne måneden. Hos bloggeren "Maryannes verden" vant jeg "Honningtunger" av Helene Uri. Har ikke lest boken, men liker forfatteren så ble kjempeglad når jeg vant denne. Har tidligere lest "Kjerringer" av Uri. Jeg vant også Stephen King boken "Under the Dome" hos bloggeren "Vestlandets leirgjøk". Men jeg fikk en flott overraskelse med itillegg, to av hennes egne skrevne serie bøker "Skjebnesøstre", med en liten hilsen inni. Ble kjempeglad for alle bøkene. Gleder meg veldig til å lese de alle.  I "SecretPrivilege" sin flotte giveaway og vant to herlige bøker på engelsk. Jeg valgte da bøkene "Across the Universe" av Beth Revis og "When the sea is rising red" av Cat Hellisen. Gleder meg veldig til å lese de begge to. Kanskje det blir en av bøkene jeg tar meg med på ferie. Med andre en flott vinner måned. 

Jeg har også hatt en flott måned på privaten også. Jeg har gått på avklaringskurs der jeg har fått hjelp til å finne ut hva som skal gjøre videre i livet mitt på jobbfronten. Jeg vurderer å begynne på en ny utdanning (kanskje en bibliotekar utdanning), men første pri er å finne en jobb som jeg trives i. Veiledningene jeg fikk på kurset var veldig hjelpsom for meg, så er det noen andre der ute som sliter vil jeg anbefale og kontakte NAV og be om ett slikt kurs. Litt gode ord om Nav, noen ganger gjør de en strålende jobb også. Utrolig hva en god saksfører kan gjøre for deg. 


Bøker jeg har lest og anmeldt:

Jeg har lest hele 10 bøker denne måneden og har som mål å lese 8 bøker i måneden, så her havnet jeg på pluss siden. Men jeg har da lest noen tynne og lettleste bøker og biografier som jeg er litt usikker om skal telles med. Hva gjør dere medbloggere, telles de? 

Av anmeldelser tror jeg at jeg har satt ny rekord. Skrev hele 9 anmeldelse og krever ellers at det skal skrives 4, så er storfornøyd der. Har likt veldig godt å skrive anmeldelser i det siste. Takk for alle gode tilbakemeldinger og gode ord, settes utrolig stor pris på. 

  1. Synne Lea:                                 Leo og Mei
  2. Jeanette Walls:                          Krystallslottet
  3. Carolyn Jess - Cooke:                  En skytsengels dagbok
  4. Anita Berglund:                          Midvintermørke
  5. Laini Taylor:                              Mørk engel
  6. Eline Johnsen Helledal:               Broren min
  7. Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbu:  Purriot
  8. Silvia Henriksdóttir:                    Si at du lyver
  9. Jørn Lier Horst:                          Vinterstengt
  10. Jaran Dammann:                        Mørkets ansikt


Anbefaler veldig alle dokumentar/biografi bøkene "Si at du lyver", "Broren min" og "Krystallslottet", de var utrolig godt skrevet og gode. Noen tårer ble felt, men også latteren kom fram underveis. Jeg ble denne måneden kjent med debutanten innen krim Jaran Dammanns bok "Mørkets ansikt", som var veldig spennende bygde krim. Skal følge videre med denne nye krim forfatteren. tror det kan komme mye spennende der fra i fremtiden. Leste også min første Horst bok og jeg skal virkelig lese flere av denne flotte forfatteren. Liker måten han skriver på og at bøkene hans er veldig realistiske. Bare å trykke på forfatterens navn, så kommer du til anmeldelsene av bøkene. 


Månedens bok:

Og velge bare en bok denne måneden er så å si vanskelig. Nesten alle kunne ha havnet her, men jeg har valgt denne måneden hele to favoritter. De er favoritter fordi jeg tenker på de mye nå i etterkant og den ene boken greier jeg nesten ikke vente til oppfølgeren kommer. Det ble disse to bøkene: 


En skytsengels dagbok
Av Carolyn Jess - Cooke


Mørk engel
AV Laini Taylor



Månedens kjøp:

Har dessverre kjøpt mer en fem bøker denne måneden, men jeg trøster meg med at jeg ikke kjøpte så mange i forrige måned og at ihvertfall en av disse var gratis (Den eneste ene). Men tilsammen ble det hele 8 bøker. 

Morgengry Bok 2 - Rømlingen 
Av Rune Angell - Jacobsen


Søstrene GabaldóN
Av Lorraine López


Fruen av Saronno
Av Marina Fiorato


E - bøker kjøp:


Halflings
Av Heather Burch 


All that Mullarkey
Av Sue Moorcroft


Jenny Pox 
Av JL Bryan


Hush, hush
Av Becca Fitzpatrick


Den eneste ene
Av Jørn Lier Horst



Les for en god sak:

Jeg har lest 10 bøker, det gir en avkasting på hele 50 kr til Trondheims dyrebeskyttelse. 

Har du lyst å lese for en god sak er det bare å melde seg :HER. Man velger selv hvilken sak man vil lese for.



Bøker jeg gleder meg til å lese:


Forrige måned fikk jeg lest "Mørk engel" og "Mørkets ansikt" som jeg gledet meg til å lese. Denne måneden gleder jeg meg til å lese disse to bøkene:


Indias datter
Av Shilpi Somaya Gowda


Jotnens hjemkomst
Av Andreas Bull - Hansen




Oppsummering:


Jeg ligger godt an iforhold til mine mål i år. Jeg henger litt etter i Lines lesesirkel, men prøver å heng på best mulig. Skal ta igjen det fortapte etter som tiden går. Ble ikke ferdig med månedens bok "The moonstone" av Wilkie Collins denne gangen heller.  


Balansere mellom bloggene mine er jeg heller ikke blitt noe særlig bedre på, men jeg har bestemt at den får sture å gå litt sånn i rykk å napp. 




Neste måneds mål:



  • Lese 8 bøker.
  • Skrive 4 anmeldelser.
  • Lese måneds lesesirkel bok i Lines lesesirkel: "Trainspotting" av Irvine Welsh .
  • Lese norsk fantasy bok "Jotnens hjemkomst" av  Andreas Bull - Hansen.
  • Lese "Indias datter"






18 kommentarer:

  1. så flott oppsummering :D
    indias datter er en bok eg har hørt mye fint om så eg må nok lese den snart eg også ;)
    bibliotekar ? hvordan går man frem der egentlig ? så flott at navn kurs hjelper :) det finnes faktisk personer der som gjør en super jobb :)

    SvarSlett
  2. Veldig fin oppsummering Isabella:-) Syntes du er veldig flink å få lest bøker og skrive om dem! Fantastisk fin og innholdsrik blogg du har:-) Så kjekt å høre at NAV har hjulpet deg med kurs og at det fungerer. Har aldri hatt "trøbbel" med NAV når det gjelder slike ting,så JA, de gjør en god jobb noen av dem selv om det er mye som ikke fungerer også,det har jeg selv erfart. Skal bli spennende å følge med etterhvert og se om du ender opp som bibliotekar, hadde vel vært midt i blinken det:-) Ha en vakker kveld:-) Klem Beathe

    SvarSlett
  3. Høres ut som mange spennende bøker:) Morgengry er en veldig fin serie:)

    SvarSlett
  4. Jeg så glad for at du likte Mørk Engel, Isabella! Jotnenes Hjemkost har jeg også liggende her på vent :D Gleder meg til den. Ønsker deg en strålende pinsehelg :)

    SvarSlett
  5. Takk Mary-Anne:) Indias datter er veldig bra, leste den her for en liten stund siden:) Anbefales! Jeg har tenkt hvis jeg skal studere å ta første året over to år på nett, så jeg kan arbeide ved siden fullt. Studiet heter Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap og er i Oslo. Men jeg vet også du også kan utdanne deg i Tromsø. Slik vil jeg jo finne ut om det er noe for meg og få litt arbeidserfaring på siden.Blir spennende å se om det er det jeg ender opp med:)Ønsker deg en flott dag:)

    Takk for skrytet Beathe. Så fint å høre du liker bloggen min og det jeg skriver:)Er spent selv om det er det jeg ender opp med:) Har jo førskolelærer utdanningen min også så vi får se hvor veien bærer meg:) Skal ihvertfall prøve det ut:)Så bra du også har en god erfaring med Nav:) men det er ikke alltid like lett å få med seg reglene deres, og da kan det jo bli litt surr, men hjelpemessing er de kjempeflinke:)Ønsker deg også en flott dag Beathe:)Tror det blir grill vær her i Trondheim idag:)

    Elin, gleder meg til å starte på "Morgengry", samler de bare inn så langt siden det går så kjapt å lese disse seriene:) Liker ikke å vente så lenge på bøkene skal komme ut:) Ønsker deg en flott dag:)

    SvarSlett
  6. Mari, "Jotnenes Hjemkost" tror jeg blir bra:) Måtte smuglese i de første sidene og det ble vanskelig å legge den i fra seg igjen. Er visst dårlig på å smuglese, hehe:) Ha også en flott pinsehelg!:)

    SvarSlett
  7. Mange spennende bøker her ;)

    SV: Ny blogg for meg også, men liker den godt :) God pinse søte Isabella <3

    SvarSlett
  8. Fin og grundig oppsummering, Isabella :-) Jeg er, som Mari, veldig glad for at du likte Mørk Engel!

    Kos deg i pinsen :-)

    SvarSlett
  9. Kjempe flott oppsummering:) Fått skrevet en del anmeldelser ser jeg!:) Håper du får en fin mai måned både på lese fronten og ellers!
    klem!
    SV;Hun er en populær forfatter,har lagt merke til flere har valgt henne i boktemaet denne gangen:) Jeg mangler 3 eller 4 bøker for å lese de bøkene som hittil er kommet ut i Sookie Stackhouse serien.

    //Skal si fra om jeg kommer inn på studiet eller ei. Strever med å finne jobb så jeg får råd til studiet mitt også. Pga jeg ikke var ajour med forrige studiet mitt når jeg avsluttet i fjor,så må jeg ta igjen 15. studiepoeng for å få støtte.

    SvarSlett
  10. Hei Gråbekka! Ville bare si at jeg har funnet bloggen din nettopp, og legger meg til her inne. :) Gleder meg til å følge deg, for du er visst like stor lesehest som meg.
    Jeg blogger ikke så mye om bøker (vurderer å begynne med det), men om skriving, litteratur og livsfilosofi...Legger også ut et dikt i ny og ne.
    Du er velkommen innom! :)

    Vennlig hilsen
    Lill-Karin

    SvarSlett
  11. Fin og informativ oppsummering, og så flott at du har vunnet bøker - det er alltid moro!
    Tenker jeg skal kikke innom dine bokomtaler for gode ideer til sommerlesing, selv om varmen er kommet spørs det om den varer. Uansett skal jeg tre uker sydover og trenger lesestoff med :)
    Lykke til med jobbavklaring!

    SvarSlett
  12. Lillesmurf - Kari, så bra du syntes det:) Ha en flott kveld:)

    Siljeblomst, takk for det:)Mørk engel er en flott bok:) Gleder meg til neste:)Ønsker deg også en flott pinse:)

    Takk Nina C:) SV: Sookie Stackhouse serien er jo så spennende, så skjønner forfatteren er godt likt:) Den er kjiip har også hvert i den situasjonen en gang:( Håper alt ordner seg for deg:) Ha en flott Pinse Nina:)

    Lill-Karin Nyland, så koselig å høre, det setter jeg stor pris på:) Skal besøke bloggen din også:) Høres ut som du har en flott blogg:)Alltid spennende å møte på nye bloggere, så gleder meg til å besøke siden din:) Ønsker deg en flott kveld og en god pinse:)

    SvarSlett
  13. Takk for det Melusine:) Koselig du er å titter hos meg, håper du finner noen flotte bøker du kan lese:) Kan anbefale: "Din godhet" av Linda Olsson. "Indias datter" av Shilpi Somaya Gowda. "Siste dans for Matilda" av Tamara McKinley, hvis ikke du alt har lest noen av disse:)Ønsker deg en fin tur sydover og en fin pinsehelg videre:)

    SvarSlett
  14. Flott oppsummering! :-)
    Du leser langt flere bøker enn meg, og jeg plukker med meg mange lesetips fra bloggen din.
    "Søstrene Gabaldon" har jeg faktisk lest. Det var en morsom historie. Kos deg!

    SvarSlett
  15. En kjempeflott oppsummering!
    Jeg har også begynt å skrive for bokbloggturneen og har meldt meg på samlesing av norsk fantasy. Faktisk sitter jeg med Kongen og gudene forran meg og gleder meg til å begynne på den.

    Jgg likte også fantastisk godt Mørk engel. En meget bra fantasy :-)
    Så spennende at du tenker på bibliotekarutdanning. jeg kan bare si at det er en fantastisk bra jobb :-)

    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  16. Jøss, så flott en oppsummering du har! Jeg ble nysgjerrig på hva Bokbloggturneen er, så nå har jeg meldt meg på. Og alltid mange flotte tips om nye bøker jeg vil lese!

    SvarSlett
  17. Kjempefin oppsumering!! Betre enn mi. =) Og GRATULERER!! Du vann i giveawayen min. Kunne du sende adressa di til mileyhaeak@live.no ?? (du vann vente på Robert Capa)

    SvarSlett