søndag 13. mai 2012

En smakebit på søndag - I krig og kjærleik

En smakebit på søndag
I krig og kjærleik

God Søndag alle sammen!
Har denne søndagen koset meg i sofakroken med boken Ondskap av Torgrim Sørnes. Koset meg er vel kanskje ikke det riktige orde, har fått noen frysninger underveis av boken.  

Har spist en herlig frokost bestående av smågodis og ett glass eventyrbrus, nam nam. Fikk i meg noe fornuftig til slutt da, knekkebrød med egg, nam. Så dagen starter med ett sukkerkikk, og jeg er spent å se hva annet dagen har å bringe, siden jeg ikke har noen store planer. 

Jeg skal ihvertfall møte min storebror i dag, som er her på besøk i Trondheim med kona i helga. Har hatt en innholdrik helg med mye god mat og litt omvisning av byen. Men det beste var å bare se de igjen:)

Har hvert en travel uke og jeg har ikke fått lest like mye som jeg hadde planlagt i forkant, men men sånn er det noen ganger. Har da koset meg med boken "I krig og kjærleik" av Ragnhild Kolden i det siste og det er her dagens smakebit kommer ifra. 

 
PÅ EIN MÅTE er det som i eit skodespel.
Og krigen er scena. Du spelar ei rolle, utan manuskript, men etter visse reglar. Rolla frigjer deg frå det du er elles, i fredstid, heile poenget er at du skal vera ein heilt annan, du er ikkje ein person, men ein reiskap. 

Trøndelag, november 1940: Ein framandkar kjem til Glenne, ein gard i grensetraktene mot Sverige, for å kartleggje våpenlager ute på bygdene. Der treffer han Dagny, ei ulykkeleg og misbrukt tjenestejente. Møtet blir skjebnesvangert for dei begge. Saman blir dei deltakarar i kriggen på fienden si side, ikkje av ideologiske overtydning, snarare blindt og tilfeldig. Som agentar for Gestabo i Trondheim, under dekknamn i undergrunnsverda, gjer dei det krigen og situasjonen krev av dei - ting dei kanskje ikkje kunne fått seg til å gjere i fredstid eller under sine eigne namn (Fra bak boken).


Her kommer smakebiten:

Smakebiten er om når Dagny bestemmer seg for å bli med Sigvart og vekk fra misbruket på tjenestegården. Dette tenker Sigvart når Dagny kommer mot bilen hans:

Det kjennest så bra, han blir beint fram litt lykkeleg av det. Det er nå merkeleg au, rekk han å tenkje medan ho kjem mot han, krigen har kome med all slags gode til han. Arbeid, pengar, husvære, bil, klede og mat. Og nå henne. Han ler mot henne, kjenner seg så lett, og jammen fer det eit raskt smil over ansiktet hennar au (s 29). 


Hvordan delta på en smakebit på søndag?:

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.





11 kommentarer:

  1. Så koselig med besøk:-) Har hørt om boken du nevner men ikke lest selv. Kos deg videre med besøket og ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  2. Denne romanen har jeg lest tidligere, og jeg likte den veldig godt. Nå fikk jeg lyst til å lese den på nytt igjen... :)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Denne trur jeg at jeg må prøve å få med meg! Har litt tilfeldig havnet på en "andre-verdenskrig-bølge", og med litt lokalt tilsnitt blir det jo ekstra spennende! (Har bodd halvannet år i Tr. heim, så det kvalifiserer vel nesten til Skap-trønder, gjør det ikke?) Nyt dagen!

    SvarSlett
  4. Finfin smakebit! Jeg leste omtalen til Line for en stund siden og ble nysgjerrig. Håper du også skriver en anmeldelse :-)

    God søndag!

    SvarSlett
  5. Høres interessang ut, denne har jeg ikke lest. Fin smakebit:)

    SvarSlett
  6. Boka er ny for meg og. Den høres spennende ut. :)

    God søndag videre. :)

    SvarSlett
  7. Hørtes interessant ut, gleder meg til omtalen din :-)

    SvarSlett
  8. Beathesbokhylle, takk har kosa meg kjempemye idag:) Nå sitter jeg som dagen har startet, med boken Ondskap:) Kos deg med bøkene:)

    Tone, så bra du likte den så godt:) Koser meg med den jeg også:)Ha en god kveld videre:)

    Berit, takk og skap trønder er man da tenker jeg, hehe:) Liker også å lese bøker om andre verdenskrig, det er derfor jeg bare måtte lese denne:) Liker at det er lokalt tilsnittet, men kunne godt ha vært mer:) Kos deg videre med bøkene:)

    Siljeblomst, skal prøve å få skrevet en anmeldelse:) Ha en flott søndag:)

    Elin, takk:)Ha en god søndagskveld:)

    Ann Kristin, er litt spennende:) Ha en fin dag videre:)

    Groskro, skal prøve å få skrevet en omtale:) Ha en flott søndagskveld videre:)

    SvarSlett
  9. Denne har jeg sett på sånn i forbifarten, men ikke plukket opp. Ser ut som om det kan være verdt det. Flott smakebit om et veldig interessant tema.

    SvarSlett
  10. Takk Natalie:) Liker også temaet i boken, er ikke helt opp i skyene av boken, men jeg liker den og koser meg med fortellingen:) Liker også temaet veldig godt:) Ha en fin mandag:)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for flott smakebit! Jeg har som mål å lese flere nynorske bøker, men det blir likssom aldri ... Selv om jeg er en absolutt nynorskelsker!!!
    ENJOY!
    Pia xx

    SvarSlett