onsdag 23. mai 2012

Bokbloggturnéens bokanmeldelse - Hockeysveis fører til dårlige rim av Siv Wyller

Hockeysveis fører til dårlige rim
Av Siv Wyller


Er ikke dette den mest stiligste forsiden du har sett på lenge. Jeg åpnet bokpakken og der var boken, heldekt i rosa (en av mine ynglingsfarger), så flott er den. Også hadde den noen flotte detaljer, så man ble sittende å studere den en stund. Boken begynner bra og den er ikke lest i en gang. Hadde plukket den med meg hjem hvor en jeg så den, for den skiller seg ut. Den har også en aldersgrense på 10 - 99 år, så da kan jo nesten alle lese den.

 Jeg har fått denne boken av Cappelen Damm i forbindelse med Bokbloggerturnéen, og jeg må bare si tusen takk. Igår skreiv bloggeren Ellens Oase om denne boken og imorgen skal bloggeren Lattermild si sine ord om boken, så det er bare å titte innom dem.

Bokens handling:

Ingenting virker umulig for frisør Lazze. Han gjør folk lykkelige. Med hockeysveis, med glad musikk og gode rim. Han må innrømme at han faktisk er helt perfekt. Så hvorfor er alle i byen plutselig så sinte på ham? Hvorfor raserer damen i rullestol skiltet utenfor Lazzes frisørsalong? Og hvorfor vil alle innbyggerne klippe seg og heller ligne på byens skallede prest? Var det noen han sa?

Hockeysveis fører til dårlige rim handler om mislykket sjekking, forviklinger, kjeks og svenske danseband. Men aller mest om at gammel kjærlighet aldri ruster (Fra bak boken).

Min mening om boken:

Slik begynner boken:

Kort på toppen og lang i nakken.
- Et hode uten hockey er et hode uten glede, sier Lazze.
- Men hockeysveis blir en god dag bedre. En dårlig dag blir bra. En fantastisk blir mer sprudlende enn du trodde var mulig.

Skallede folk gjør Lazze mistenksom (Fra starten av boken).

Lazze er frisør og hans kan nesten få alle i byen til å klippe hockeysveis. Han kan klippe mange forskjellige hockeyer; festhockey, kirkehockey, bursdagshockey, hentehockey og mange fler. 

Lazze liker gode rim og bra musikk. Han elsker dansebandmusikk og særlig Lasse Stefanz er hans store idol. Lazze liker også å rime for å skape godt humør, men under disse to forutsetningene kan rimene endre seg fra å handle om kjærlighet til hat og fra handle om liv til å handle om død. Dette skjer når Lazze blir nervøs og det blir han når:

1. Når det er kø i frisørsalongen.
2. Når han skal si noe som betyr mye for han (s 11).

Da kan rim som dette komme fram:

Din feite sau
Jeg ønsker du var dau (s 12).

Ikke bra, men som oftest går det bra. Han unnskylder seg og spiller saksofon for så å bli i godt humør igjen.

Som jeg sa tidligere får Lazze nesten alle i byen til å klippe hockesysveis. Men det er en i byen som ikke liker hockeysveis, Fru Holm. Fru Holm liker ikke Lazze. Men det gjør Olivia barnebarnet til Fru Holm. Olivia går i lære hos Lazze. Hun er flink med hockeysveiser. Olivia forteller en dag Lazze at Gunn skal komme til byen. Gunn er Lazzes tidligere kjæreste og han er enda forelsket i henne, men det endte ikke bra forrige gang de møttes. Hvordan skal han vinne henne tilbake? Det blir ikke lett for Lazze, han møter mye motstand, men den største motstanden han må vinner er over seg selv og sin nervøsitet, slik at det blir gode rim.

Dette er en herlig bok. Jeg lo godt og så det hele så godt for meg noen ganger. Jeg har til og med prøvd meg på tullerim etter boken var lest og jeg rimer nesten aldri fordi jeg er så dårlig på det.

Jeg elsker hovedpersonen Lazze, liker hans store lidenskap for hockeysveis, Lasse Stefanz og rim. Boken hyller på en måte 80 - tallet litt og jeg elsker den for det.

Boken innholder også utrolige flotte bilder som passer utrolig godt til teksten. Den har også noen morsomme rim underveis og noen sangtekster som jeg synes gjør boken spesiell og unik.  Historien er spennende, litt smårar og humoristisk. Du møter på mye ulike og spennende karakterer og situasjoner. Den traff hos meg, men er litt usikker på hvor mye den vil treffe hos barna, men jeg tror min 13 år gamle gudsønn vil likt denne boken godt og særlig humoren i den. Jeg gir den 8 av 10 poeng.


Kanskje er disse klipt av Lazze:








Litt om forfatteren Siv Wyller:



Siv Wyller født 1974 og bor på landet. Hun har mastergrad i litteraturformidling og har studert ved Norsk Barnebokinstitutts forfatterutdanning. Hun har tidligere publisert korttekster i antologien Pilot (Tekst fra Ungdomsbøker.no).

  • Hockeysveis fører til dårlige rim
  • Utgivelsesdato:12.04.12
  • ISBN: 9788202376338
  • Språk/målform:Bokmål
  • Innbinding: Innbundet,
  • Antall sider: 128
  • Målgruppe: 10 -99 år
  • (Cappelen Damm

Andre som har skrevet om boken:



9 kommentarer:

  1. Heheh, for en herlig bilde-avslutning :D Du greide å gjøre meg veldig nysgjerrig på en (tydelig) sær bok... Utmerket utført!

    SvarSlett
  2. Så bra du likte bildene Elikken:D Hadde det veldig morsomt når jeg fant de frem på nett...hadde ikke akkurat trodd at jeg noen sinne skulle søke etter hockeysveiser på nett, man fikk seg jo litt latter også under prosessen, hehe:) Utrolig morsom bok å lese, så jeg anbefaler den hvis du ønsker å få den en latter og en morsom historie:) Ha en flott dag! Takk for rosen og fin kommentar:)

    SvarSlett
  3. SV: Tusen takk Isabella :) God onsdag til deg <3

    SvarSlett
  4. Du er en reser på disse bokanmeldelsene dine:-) veldig bra, har jo hørt litt om boken før men du fikk meg til å innse at denne MÅ jeg bare ha, så kan jeg jo gi den til barna etterpå! Likte jo veldig godt de bildene på slutten der også, og siden jeg var ungdom på 80 tallet tror jeg dette er en "Must have" bok for meg. Tusen takk for nok en fin anmeldelse fra deg,Isabella:-)

    SvarSlett
  5. Beathesbokhylle, takk:) Dette var en gøy bok å skrive bokanmeldelse om:) Den vil ta seg godt ut i bokhylla også vil den forlenge livet....for er ikke det en latter gjør, hehe:p Ha en flott dag:)

    SvarSlett
  6. Så koselig at du likte den, annerledes og herlig. Synes det er veldig gøy å lese for bokbloggturneen, bøker jeg ikke ville kommet til å lese ellers.

    Ellen

    SvarSlett
  7. PS: Herlig at du tok med disse sveisene!

    SvarSlett
  8. Jeg elsker bildene du har lagt inn, Isabella. Det var en morsom tvist. Dessverre er jeg misfornøyd for andre gang på rad i Bokbloggturneen :/

    SvarSlett
  9. Ellen, helt enig den er annerledes og herlig:)Angrer ikke på at jeg meldte meg opp på bokbloggerturnéen når man får prøvd ut så mange spennende bøker:)Hehe tenkte sveisene ville være litt morsom å ha med:) Ønsker deg en fin dag:)

    Takk Mari:) Synd boken ikke falt i smak, men jeg gleder meg til å lese omtalen din. Kanskje du får meg til å se noe jeg ikke har tenkt på underveis:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett