søndag 6. mai 2012

En smakebit på søndag - Ingen må vite

En smakebit på søndag
Ingen må vite

God søndag alle sammen!  

 Idag har jeg skrevet bokomtale i forbindelse med bokbloggturneen hos Cappelen Damm. Leo og Mei av Synne Lea. En flott bok. Kan lese omtalen: HER. Ellers har jeg bedrevet denne søndagen hos et par gode venner, der røkt sei og potetmos sto på menyen. En rett jeg anbefaler. Trillet ut der mett og gjespende (blir trøtt av fisk).

Resten av denne flotte søndagen skal jeg kose meg med denne boken som jeg startet å lese idag: Ingen må vite av Aina Basso. Det er dagens smakebit vil komme fra idag.


"Her," seier han og dreg fingrane gjennom håret hennar. Plukkar ut eit strå.
Fingrane hans glir inn i det mjuke dunhåret i nakkegropa. Han gnir fingertuppane mot hovudbotnen, masserer nakken.
Ein storspove lettar. det fins ingen andre. 
 
Året er 1734. Ingeborg dett på isen, og på isen står Mikkel og hjelper henne opp. Ingeborg byrjar å drøyme om han om nettene, tene på han om dagane. men det fins eit hinder mellom dei, ein farleg løyndom som må bli avslørt, og som vil få alvorlege konsekvensar for alle involverte.
Aina Basso debuterer med denne spennande og poetiske romanen ok kjærleik og blodskam (Fra boken).

Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet ganske i starten av boken.


Det lyner igjen. Dei nakne låra hans lyser nedanfor skjortekanten. Regnet byrjar å hamre.
Ho ser han står der og veit ho er åleine. Mor er ute igjen.
Ingen som kan hjelpe henne no (s18).


Om forfatteren:


Aina Basso (f. 1979) kjem frå Giske. Ho debuterte i 2008 med ungdomsromanen Ingen må vite. I 2010 følgde ho opp med ein roman for vaksne, Fange 59. Taterpige, og i år er ho aktuell med ein ny, historisk ungdomsroman, Inn i elden. Basso er fast spaltist i Nationen. Ho er utdanna historikar og bur i Oslo. 

Basso sit i redaksjonen til den nynorske kunnskapsbasen Allkunne.no. Ho har òg ein blogg (Aina Basso`s Blogg) der ho skriv engasjert om litteratur og det å arbeide som forfattar (Tekst hentet fra Samlaget).


Hvordan delta på en smakebit på søndag?:

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.




9 kommentarer:

  1. Alle rose Aina Basso, men her sitter jeg helt ukjent med bøkene hennes.. Det burde jeg vel snart gjøre noe med, men tida rekker jo ikke til!!! Uansett- takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  2. Denne boken er så fin, og trist :-)

    SvarSlett
  3. Denne boka fikk jeg lyst til å lese, høres spennende ut:)

    SvarSlett
  4. Berit, det er første boka av henne jeg kaster meg over. Hun skriver godt:)Bøkene er korte og på nynorsk, men veldig lettleste, så det går raskt unna med den:) Ha en fin søndagskveld:)

    Groskro, grugleder meg til å lese videre. Begynner selv å innse det:) Ha en fin søndagskveld:)

    Elin, anbefaler enda jeg ikke har kommet langt. Men har hørt mye bra om alle hennes bøker og jeg liker det jeg leser:) Ha en flott søndagskveld:)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for smakebiten:-) Jeg har ikke lest noe av forfatteren jeg heller enda, jeg må gjøre noe med det forstår jeg.

    SvarSlett
  6. Aina Basso gleder jeg meg til å lese - ser at denne boka også må i hus ;)
    Takk for fin smakebit ;)
    Ønsker deg en gladglad dag!!!
    Pia xx

    SvarSlett
  7. Aina Basso har jeg hørt positivt om, og kunne godt tenke meg å lese denne boken - takk for smakebiten!

    SvarSlett
  8. Beathesbokhylle, bare å kaste seg over. Flott bok:) Ha en fin dag:)

    Pia, den må du få i hus:) Ha en flott dag du også:)

    Melusine, værsegod:) Anbefaler å lese den:) Ha en flott dag:)

    SigridfraEnget, takk for det:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett