torsdag 3. mai 2012

Boktema hos Anette/Skrive om det du har lyst til om bøker

Boktema hos Anette
Skrive om det du har lyst til om bøker

Idagens Boktema hos Anette har vi blitt utfordret til å skrive om det vi har lyst til, bare det omhandler bøker. Måtte tenke litt over den. Det er jo mye man kan skrive, men jeg tror jeg skal legge ut litt om bøkene jeg har tenkt å lese nå fremover. Listen kan forandre seg etter som tiden går.

Ingen må vite
Av Aina Basso

Denne boken  har jeg gledet meg til å kaste meg over. Har hørt så mye bra om boken og det blir den første Aina Basso boken jeg leser. Skal også lese de andre bøkene av henne: Fange 59. Taterpige og Inn i elden. Dette er en bok jeg skal kaste meg over veldig snart.

Litt om boken:
 Året er 1734. Ingeborg er 14. Ein dag dett ho på isen, og der står Mikkel. Han hjelper henne opp. Ingeborg begynner å drøyme om Mikkel om nettene, tenke på han om dagane. Men det finst eit hinder mellom dei, ein farleg løyndom på garden oppunder fjellet.
Store, grove hender som snik seg oppover låra når mor er borte. Ein løyndom som må bli avslørt, ein løyndom som vil få alvorlege konsekvensar for alle involverte. Aina Basso debuterer med denne spennande og poetiske romanen, lagt til ei kystbygd i 1700-talets Noreg (Teksten er fra Samlaget).



Trainspotting
Av Irvine Welsh

Trainspotting skal jeg lese i forbindelse med Lines Lesesirkel 2012. Jeg har gledet meg til å lese denne boken. Har planer om å lese den på norsk, også skal jeg starte med den veldig snart. Kanskje det blir en bok jeg greier å avslutte i tide denne gangen iforbindelse med lesesirkelen. Jeg har trua! Skal også etter boken er lest se filmen med samme navn.

Litt om boken:
I lurvete puber og nedslitte leiligheter tråler de omkring: Rents, Bigbie, Sick Boy, Abbedissa og noen forbrukte venninner. I et Edinburgh som svetter av øl, dop og tidlig død, lever de slik herointilførselen og aids-trusselen bestemmer.
Langt inne i Rents tåkete bevissthet ligger likevel drømmen om å komme seg ut, få seg husvære, videomaskin og kjøleskap. 

TRAINSPOTTING er Irvine Welshs første roman utgitt i 1993 (Teksten er fra Cappelen Damm).


Takk for alle minnene
Av Cecilia Ahern

Denne boken har jeg lest om hos bloggeren Beathesbokhylle og har ønsket meg lenge. Og her om dagen snublet jeg over den på salg hos Ark Bokahandel og da måtte jeg jo bare ha den. Den er så fin i bokomslaget og jeg gleder meg til å kaste meg over den og bli bedre kjent med denne forfatteren. Hadde tenkt meg å gjemme den til sommerferien, men det er alt for lenge til.

Litt om boken:
Etter en ulykke hvor Joyce var døden nær, bestemmer hun seg for å begynne et nytt liv. Hun separerer seg fra ektemannen Conor og flytter hjem til faren sin. Etter ulykken husker hun plutselig ting hun aldri har opplevd. Hun vet om små gater i Paris selv om hun aldri har vært der, kan masse om kunst, som hun aldri har vært interessert i, og hver natt drømmer hun om en liten lyshåret jente. Justin er nylig skilt, og ankommer Dublin som gjesteforeleser i kunsthistorie. Uten at de vet det, er livene deres flettet i hverandre selv om de aldri har møttes (Teksten er fra adlibris.com).


I krig og kjærleik
Av Ragnhild Kolden

I krig og kjærleik er en bok som har alt jeg er interessert i, krig og kjærleik er jo et spennende tema. Jeg håper den er godt skrevet og har en god historie. Er ihvertfall veldig spent på den. Jeg liker også bokomslaget på denne boken, kirken bak er selveste Nidarosdomen. Kanskje ikke så rart når handlingen foregår også i Trondheim.

Litt om boken:
Medrivande og spennande roman om farleg kjærleik under den andre verdskrigen!

Gestapo-agenten Bjørn har hamna på Landssviksfengselet i Trondheim. Også kjærasten Dagny, som er tenestejente, blir i løpet av krigsåra ein like kynisk agent som Bjørn. Som Rinnan og andre agentar i Trøndelag hamnar dei i eit farleg spel der ingen kan vere trygge på at dei andre er dei dei gir seg ut for å vere.

Dette er ein historisk roman om dei som hamna på feil side - ein medrivande og spennande roman om farleg kjærleik under den andre verdskrigen! (teksten er i fra Samlaget).


Indias datter
Av Shilpi Somaya Gowda

Indias datter fikk jeg lyst å lese etter første gang jeg hørte om den. Bare bokomslaget i seg selv gir meg lyst til å lese boken, og etter å ha lest om boken fikk jeg enda mer lyst til å kaste meg over den. Endelig er den i hus etter en lang ventetid på biblioteket. Må skynde meg å lese den for den må snart tilbake. 

Litt om boken:
For alle som liker Drageløperen og Little Bee
På landsbygda i India har ikke et jentebarns liv noen verdi.
India: Kavitas datter blir drept av ektemannen rett etter unnfangelsen. For å redde livet til sin andre datter må hun ta det hjerteskjærende valget, å gi henne bort til et barnehjem.

USA: Somers liv er alt hun ønsket det skulle bli. Hun er nygift og har akkurat startet sin karriere som psykiater i San Francisco – helt til hun får den grusomme beskjeden, at hun aldri kan få barn.
Asha, som er adoptert fra et barnehjem i Mumbai, er barnet som usynlig binder disse kvinneskjebnene sammen. Helt til hun vender tilbake til India for å finne sin bakgrunn.
Historien strekker seg over 20 år og fortelles av de to mødrene og den datteren de deler.
Indias Datter er oversatt til 19 språk, og har ligget som nummer en på bestselgerlistene i Canada med over 200 000 solgte eksemplarer. Den har ligget på bestselgerlistene til New York Times og USA Today.
Shilipi Somaya Gowda er født og oppvokst i Toronto, begge hennes foreldre kommer fra Mumbai. Nå bor hun i California med mann og barn og er utdannet økonom ved Stanford University. I 1991 jobbet hun som frivillig ved et barnehjem i India, hvor hun fikk ideen til ”Indias datter”.
”Indias datter” er hennes første roman og den gikk rett inn på bestselgerlistene etter få dager. (Teksten hentet fra Juritzen Forlag).


Har du lyst å være med på Anettes boktema er det bare å melde seg opp: HER







10 kommentarer:

  1. veldig flott tema du har valgt Isabella:-) Aina basso sine bøker har jeg ikke lest enda, jeg har Inn i elden, men jeg må kanskje lese dem i rekkefølge? Takk for alle minnene kan du bare glede deg til, jeg digger bøkene hennes, jeg har to bøker igjen av forfatteren(de som er utgitt på norsk)jeg bare MÅ få tak i. Indias datter har jeg liggende klar jeg også...vet ikke helt når jeg skal få lest den... så mage bøker så liten tid... *sukk* Tusen takk for linken og ønsker deg en riktig fin Torsdagskveld:-)
    klem

    SvarSlett
  2. Jeg har også veldig lyst til å lese Ingen må vite. Ble helt forelsket i forfatterens måte å skrive på da jeg leste Inn i elden.

    @Beathe: Du trenger ikke lese Basso sine bøker i rekkefølge. Alle bøkene er, så vidt jeg vet, avsluttende.

    SvarSlett
  3. Hei du! For en fin oppussing du har gjort her! Spent på hva du har å si om Leo og Mei!

    God helg fra Ellen

    SvarSlett
  4. Jeg elsker Cecelia Aherns bøker! De har alltid noe magisk-mystisk i seg, og Takk for alle minnene er intet unntak- gled deg!
    I krig og kjærleik ble jeg veldig spent på- og noterer den på huskelista på mobilen; takk for tipset!
    Den siste, Indias datter har jeg lånt på biblioteket ikke mindre enn to ganger, og levert de tilbake ulest begge gangene- man rekker jo på langt nær alt man skulle ønske. Sånn er det bare!

    SvarSlett
  5. Takk for alle minnene var en sånn midt på treet bok for min del. Den var veldig bra i begynnnelsen og så dabbet det av. Så har jeg lest halve India datter.Det er sjelden jeg leser en såå hjerteskjærende trist bok...Men ellers er den lettvekter.Jeg var faktisk overraska at jeg lest den like fort som serielitteratur. Jeg må se få den fullført snart. Ellers var det mange spennende titler:-)

    SvarSlett
  6. Jeg likte Ingen må vite utrolig godt. Hun skriver så vakkert om vonde ting.

    SvarSlett
  7. Beathe, takk:) Trenger ikke å lese de i rekkefølge, de har helt forrskjellige temaer og er enkelstående bøker:) Takk for tips om Cecilia Ahern. Skal kjøpe de andre bøkene av henne også på norsk etterhvert:) Gleder meg til å lese den:)Har samme problem, så mange bøker jeg vil kaste meg over og så lite tid:) Ha en flott helg!:)

    Bokelskerinnen, er spent på hva jeg selv vil mene om boken:) Inn i elden gleder jeg meg også til å lese. Foreslo den boken til min mor siden hun ville lese om heksebrenning opp i Nord (Hun bor i Vadsø)og hun slukte den:)Ser jo den får mye skryt:)Ha en god
    helg:)

    Ellen, hehe jeg er også spent på hva jeg vil si om Leo og Mei:) Har tygd på den i noen dager nå, og jeg er enda ikke helt sikker på den:)Skal lese den en gang til tror jeg:) Ha en fin helg:)

    Berit, gleder meg til å lese alle av Cecelia Aherns bøker:) Håper jeg vil like dem like godt som du gjør:) Så bra du fikk no tips, er spent på om I krig og kjærleik boken faller i smak. Har hørt lite om den:) Har kastet meg over boken Indias datter i går kveld og jeg er bergtatt av historien også er den veldig lettlest så sidene flyr av sted:) Så anbefaler å prøve å låne den en gang til, men ser problemet ditt. Skjer her i huset også, hehe:) Ha en flott helg:)

    Askeladden, så det er altså ikke en av de beste bøkene av forfatteren?....jaja må leses fordet:)Hvilken bok liker du best? Kanskje det blir neste bok, så har jeg litt å sammenligne med:) Indias datter overrasket meg, er helt oppslukt av den. Kjæmpe trist historie, grusomt hvor lite verd jenter er. Går veldig raskt å lese boken da, men så blir jeg sugd inn å glemmer både tid å sted:) Kos deg masse i helgen:)

    Silje, å høre at Basso skriver så fint gjør at jeg vil lese den veldig og jeg er kjempenyskjerrig på historien i boken:)Ønsker deg en riktig god helg Silje!:)

    SvarSlett
  8. Flott innlegg! Her var det mange gode tips :)

    SvarSlett
  9. Takk Anette:) Så bra du fikk noen tips:) Ha en flott helg:)

    SvarSlett
  10. Mye å glede seg til blant disse bøkene...

    SvarSlett