fredag 4. mai 2012

Fremtidige favoritter

Fremtidige favoritter

 Jeg har denne fredagen kastet meg på Bokelskerinnens utfordring om "Fremtidige favoritter" der jeg kan skrive om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, og bøker man er spent på osv. Har du lyst å se andres fremtidige favoritter eller delta er det bare å trykke på linken over.

Jeg har denne fredagen bokhyllene stappet av bøker som jeg har lånt på biblioteket eller fått som leseeksemplarer, og har derfor valgt å skrive om de bøkene jeg gleder meg til å lese og kaste meg over fra bokhyllen.

Mississippi
Av Hillary Jordan

Denne boken har jeg fått som leseeksemplar hos Pax forlag og jeg ville ha den for det virket som en veldig fin og spennende bok. Er veldig nysgjerrig på hva denne har å tilby meg. Høres og ser veldig bra ut.

Om boken:

MISSISSIPPI, 1946. Byjenta Laura McAllan flytter med ektemannen Henry og de to små døtrene deres til en avsides plantasje i Mississippi-deltaet. Henry elsker jorda, men Laura sliter med å finne seg til rette på landet og med sin hatefulle svigerfar.

Da Henrys bror Jamie og den svarte forpaktersønnen Ronsel vender hjem fra krigen, endrer livet seg. I Jamie finner Laura en som ser henne, en som forstår. Også Ronsel finner en venn i Jamie. Men i et lokalsamfunn preget av dyp rasisme er det vanskelig å være forsiktig nok. Snart trår Ku Klux Klan ut av skyggene.

Mississippi er en uhyre sterk og gripende roman om forbudt kjærlighet, vennskap og hat i et Sørstatene forut for Barnepiken og Bienes hemmelige liv. Boken berører og opprører, og har vært en internasjonal bestselger siden den først kom ut i 2009 (Tekst er fra Pax Forlag). 


Horn 
Av Joe Hill

 Horn snublet jeg over på en krim utstilling på biblioteket og jeg var solgt etter å ha lest teksten om boken. Har verken hørt eller lest om denne boken noen plass tidligere, så er veldig spent på den. Fint bokomslag har den også. 

Om boken:

Når Ignatius Perry våkner og oppdager at han har fått horn, tror han det er en hallusinasjon. Men hornene viser seg å være ekte. Samtidig har han fått helt spesielle evner: Han kan få folk til å si akkurat de de tenker og mener. For ett år siden ble Igs kjæreste drept under mystiske omstendigheter, og i jakten på en morder kommer disse evnene godt med. Det er tid for hevn.

Horn er en psykologisk thriller med overnaturlige innslag (Tekst fra Cappelen Damm).


Rød Sand
Av Zoë Ferraris

Denne boken hørte jeg om ute i bloggerverden et sted. Jeg leste om boken og var solgt. Jeg sjekket raskt om de hadde den på biblioteket og det hadde de, så her er den i stuen min. Gleder meg til å lese den og håper den er like bra som jeg tror den er.

Om boken:

Zoë Ferraris debuterer med en usedvanlig spenningsroman som åpner vinduet mot Saudi-Arabia og kvinnene og mennene som bor der. 

Da sekstenåringen Nouf forsvinner sammen med en pickup og yndlingskamelen sin, kontakter den velstående familien hennes den muslimske ørkenføreren Nayir for å lede letingen etter henne. Ti dager senere da Nayir holder på å gi opp, blir hun funnet død i et uttørket elveleie. Men liksynsdommeren slår fast at hun ikke døde av uttørking, men av drukning.
Familien virker mistenkelig uinteressert i å finne sannheten, og Nayir bestemmer seg for selv å finne ut hva som har skjedd. Men når han ønsker å snakke med ikke bare mennene, men også kvinnene i Noufs familie, støter han mot en mur av fortielse, sjenanse og fiendtlighet. Han allierer seg med den frigjorte Katya, et samarbeid som utfordrer den tradisjonelle Nayir, uvant som han er med å omgås kvinner uten slør. 

Menneskeskildringene er levende, og miljøbeskrivelsene er troverdige. Så har da også forfatteren levd i Saudi-Arabia sammen med en beduinsk storfamilie (Teksten er fra Cappelen Damm).



Ønsker alle en riktig fin helg!:)


15 kommentarer:

  1. Har ikke hørt om noen av disse med unntak av den øverste.... de andre må jeg titte litt nærmere på. Ja,du ble forresten ukens blogg hos meg i dag:-)

    Ha en fin fredag:-)

    SvarSlett
  2. Så morsomt:) Kommer å lese om meg selv, hehe:) Er veldig spent på alle disse bøkene:) Ha en god fredag Beathe:)

    SvarSlett
  3. Her var det mange spennende bøker. Horn har jeg også lyst til å lese, virker spennende siden forfatteren er sønnen til Stephen King. God fredag :)

    SvarSlett
  4. Oi, disse har jeg ikke hørt om. Flere spennende her, spesielt de to siste synes jeg.

    SvarSlett
  5. Bokelskerinnen, oi er det sønn til Stephen King, morsomt:) Visste ikke det:) ha en fin fredag du også:)

    Silje, er vedlig spent på de selv:) Gleder meg til å kaste meg over de:) Ha en flott fredag:)

    SvarSlett
  6. Flott liste! Horn fristet veldig ...
    Ønsker deg en glad bokhelg :))
    Pia xx

    SvarSlett
  7. Veldig fin liste! Morsomt med Mississippi, den er en av mine fremtidige favoritter også :) Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  8. Mange fremtidige favoritter:)

    SV;Takk Isabella:) DU får ha en flott helg !

    SvarSlett
  9. Horn høres veldig spennende ut!

    SvarSlett
  10. Den fyrste boka frista meg, den må eg merke meg tittelen på. Fin liste, ha ei flott lesehelg! :-D

    SvarSlett
  11. Takk for tipsene, historier fra Sørstatene fascinerer meg alltid. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  12. SV. Bare hyggelig Isabella. Denne boken bør du helt klart gi til din mor. Kan kjøpes her; http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1832447

    God helg søta <3

    SvarSlett
  13. Takk Pia:) Jeg er skikkelig nyskjerrig på den:) Ha en fin helg du også:)

    Takk Karete:) Ønsker deg også en flott helg:) Kos deg med Mississippi boken:)

    Takk Nina C:) Ha en fin og herlig helg:)

    Siljeblomst, synes også det:) Skal ikke lese den om ikke så alt for lenge:) Ha en koselig helg:)

    Kristine, ønsker deg også en veldig fin lesehelg:) Koser meg med indias datter idag:)

    EliogBella blogg, værsegod:) Koselig du fikk noen tips:) Ha en strålende helg:)

    Lillesmurf, takk for tipset om hvor den kan kjøpes:) Skal overraske min mor:) Ha en flott helg:) <3

    SvarSlett
  14. SV;Kast deg i vei over den:) hehe. En av mine favoritt fantasy serier foruten Harry Potter sagaen, Sagaen on Belgarion m.m:) Du får ha en flott helg videre!

    //Takk Isabella!Har nettopp lest ferdig "taterpige" ,den er å anbefale!:) Håper du får en fin lese måned i mai:)

    SvarSlett
  15. Så bra du likte den:) Har ikke startet på den enda, men gleder meg:)Koser meg med Indias datter:) Veldig bra den også:)Ha en flott helg videre:)

    SvarSlett