torsdag 10. mai 2012

Boktema hos Anette - Favorittforfatter på G

Boktema hos Anette
Favorittforfatter på G

Uka flyr av sted for min del, det er allerede Torsdag og bokbloggeren "Anettes bokboble" har utfordret oss til å skrive om favorittforfatter på bokstaven G. Jeg måtte denne gangen, som mange ganger tidligere virkelig tenke og gruble meg godt om før jeg fant en jeg liker veldig godt. Jeg har ikke lest alle bøkene hans. Jeg har prøvd å lese en av hans bøker, men den måtte jeg gi opp. Men han har skrevet to av mine favorittbøker så han må med. Her er han:

Jostein Gaarder

Jostein Gaarder er født i Oslo i 1952. Han er utdannet cand. mag ved Universitetet i Oslo, med fagene norsk, idéhistorie og religionsvitenskap. I mange år jobbet han som lærer i den videregående skole, samt ved Fana Folkehøgskole. Han har i tillegg undervist til forberedende prøver i filosofi.
Forfatteren er kjent for sine bøker med et filosofisk tilsnitt for barn, ungdom og voksne. Karakteristisk for Gaarders forfatterskap er hans nysgjerrighet og undring over tilværelsens mening og livets mange gåter. Med stor fortellerglede utfordrer han vante tanker og tankemønstre. Han er søkende i sin behandling av vestens kulturarv, og leter stadig etter sammenhenger. Med smittende begeistring og forførende engasjement stimulerer Gaarder til økt interesse for filosofi idet han stiller sentrale spørsmål om oss selv og vår plass i verden.
Før den skjønnlitterære debuten med "Diagnosen og andre noveller" i 1986 hadde Gaarder allerede skrevet en rekke lærebøker i religion og livssyn. Det store gjennombruddet kom i 1991 med boken "Sofies verden". Den er oversatt til 59 språk, er solgt i 40 millioner eksemplarer - den var verdens mest solgte skjønnlitterære bok i 1995 - og er blitt film, musikal, TV-serie, teater og kunnskapsspill. Gaarder har mottatt en rekke litterære priser, norske som internasjonale, for sine bøker, som alle er utkommet i en lang rekke land og har solgt i flere titalls millioner eksemplarer. Forfatteren ble i 2005 utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden og til æresdoktor ved Universitetet i Dublin, Trinity College (Tekst lånt fra Aschehoug Forlag).


 Mine to favorittbøker:


 Kabalmysteriet

I denne boken følger vi Hans Thomas og faren på reise gjennom Europa på leting etter moren. Under denne reisefortellingen ligger mange andre historier. Men hvordan kan alle historiene henge sammen? Hvem var den mystiske dvergen på bensinstasjonen på grensa til Sveits? Hvilken hemmelighet har bakeren i Dorf båret på? Hvorfor må Hans Thomas helt tilbake til et forlis i 1790 før han skjønner hvorfor moren reiste til Athen?
I "Kabalmysteriet" binder Jostein Gaarder sammen fantasi og virkelighet, eventyr og slektshistorie på en fascinerende måte. Med varme og innsikt skildrer han forholdet mellom far og sønn og deres kamp for identitet og tilhørighet (Tekst lånt fra Aschehoug forlag).

Kabalmysteriet er det veldig lenge siden jeg har lest. Tror jeg gikk på barneskolen enda da jeg kastet meg over den. Husker ikke så mye av handlingen, men boken fasinerte meg og ga meg en leseopplevelse utenom det vanlige. Jeg husker jeg var helt oppslukt og måtte lese og lese for å få vite hvordan ting hang sammen. Veldig spennende bok. tror jeg må prøve å lese den snart igjen, for å se om jeg blir like begeistret. Tror det. Liker forfatterens måte å skrive på og gåtene i bøkene hans.


Julemysteriet

I en bortgjemt bokhandel finner Joakim en magisk julekalender. Hver dag når han åpner en luke i kalenderen, faller det ut en liten lapp med en fortelling om Elisabeth og hennes reise til Betlehem. Det er en reise gjennom Europa og Lilleasia, men det er også en reise gjennom historien. Hvem har laget den forundelige julekalenderen? Kan de være den mystiske blomsterselgeren på torget? Handler fortellingen på de små papirkappene om Elisabeth, som en gang for mange år siden ble borte for moren sin i julehandelen?
"Julemysteriet" er en "kalenderbok" der Jostein Gaarder forener historisk innsikt og fabulerende fantasi på en enestående måte (Tekst lånt fra Ashehoug Forlag).

Dette er en bok jeg bruker av og til å låne for å lese  rundt juletider. Jeg leser den som en kalender og leser et kapittel for hver dag (Boken er delt opp slikt). Det er en fantastisk skrevet bok, med en spennende fortelling. Dette er den beste julekalenderen man kan få. Jeg ser fra til å lese den til mine kommende barn en gang i framtiden. Det er en magisk bok. 

Jeg har som sagt ikke lest alle bøkene, blant annet har jeg appelsinpiken i bokhyllen min. Har sett filmen, elsket den, så jeg gleder meg veldig til å kaste meg over boken også. 


Andre bøker skrevet av forfatteren:
  • Diagnosen og andre noveller (1986)
  • Barna fra Sukhavati (1987)
  • Froskeslottet (1988)
  • Kabalmysteriet (1990)
  • Sofies verden (1991)
  • Julemysteriet (1992)
  • Bibbi Bokkens magiske bibliotek (1993) (sammen med Klaus Hagerup)
  • I et speil, i en gåte (1993)
  • Hallo? Er det noen her? (1996)
  • Vita Brevis (1996)
  • Maya (1999)
  • Sirkusdirektørens datter (2001)
  • Appelsinpiken (2003)
  • Sjakk Matt (2006)
  • Slottet i Pyreneene (2008)
  • (Tekst lånt fra Wikipedia)


 Har du lyst å være med på Anettes boktema er det bare å melde seg opp: HER








16 kommentarer:

  1. Jeg tenkte ikke på han da jeg skrev mitt bidrag til boktema denne uken. Jeg elsker appelsinpiken:)

    SvarSlett
  2. Mulig jeg burde være "flau" nå men har ikke lest noe av han enda,jeg har Appelsinpiken på ønskelisten... de to bøkene du nevner spesielt der ble jeg nysgjerrig på, den juleboken så jo koselig ut da!

    SvarSlett
  3. Julemysteriet er bare ei FANTASTISK bok, og sjøvsagt skal eg få lest kabalmysteriet. Eg har tenkt å lese bøker av Jostein Gaarder. =)

    SvarSlett
  4. Jeg har bare lest Sofies verden av ham, den freste jeg til gjengjeld gjennom 2 dager før Exphil-eksamen for noen år siden. Et fag jeg egentlig hadde gitt opp (tørr pensumbok, trasige forelesninger osv.) - før jeg plutselig husket at jeg hadde SV i bokhylla. Så det var en siste, desperat utvei kan man si.
    Vips var boka lest, jeg så på filosofien med helt andre - og mer positive - øyne, og fikk reddet meg inn til en helt ok C. :) Tipper at sensoren så hvor jeg hadde hentet mange av eksemplene mine i besvarelsen min fra, haha. Kan tenke meg det er flere som har lest boka og fått utbytte av den... :)

    SvarSlett
  5. Elin, da gleder jeg meg til å lese den enda mer:) Ikke bare å komme på de her forfatterne:)Ha en fin torsdagskveld:)

    Beathesbokhylle, juleboken er superkoselig og litt spennende så den anbefaler jeg på det varmeste:) Ikke noe å være flau over, har å mange forfattera på lista mi som jeg kanskje burde ha lest, men man kan jo ikke rekke over alle:) Heldigvis så har vi mange år på å ta igjen det fortapte, hehe:)

    Mai Lene, hehe helt enig!:) Liker at du er like ivrig som meg over de:) Skal også lese mye mer av han:) Ha en flott kveld:)

    Tone, det er imponerende:) Det var den boka jeg nevnte øverst som jeg ikke hadde greid å lese og måtte legge vekk:) Men jeg var så dum å se filmen før jeg leste boka, det ødela litt for meg, så skal kanskje gi den en ny sjanse:) Likte historien din, ikke værst å få C da:) Ha en flott torsdag:)

    SvarSlett
  6. Ååå, Kabalmysteriet er kjempegod :-)

    SvarSlett
  7. Jostein Gaarder, hvorfor har jeg nesten ikke lest noe av ham? Takk for tips! Skal få se og få lest flere bøker av ham etter hvert.
    Ha en trivelig torsdagskveld:)

    SvarSlett
  8. Jostein Gaarder, ja, han hadde jeg helt glemt ut da jeg tenkte gjennom forfattere på G! Og han er absolutt en favoritt! Kabalmysteriet er en fantastisk bok, og om du setter deg ned og teller og går matematisk til verks på boka, så vil du bli helt forbløfet hvor intelligent den er skrevet! (Eller så er det bare lille, "umatematiske" meg som igjen lar meg forbløffe over at noen faktisk ER matematiske ;))
    I et speil, i en gåte er en uendelig vakker og trist bok!
    Sofies verden . fantastisk og lærerik! Den har jeg brukt mye i filosofiundervisningen!
    Appelsinpiken klarte jeg aldri å fullføre ...

    Ønsker deg en glad dag!
    Klem Pia

    SvarSlett
  9. Tror jeg kanskje har vært borti han før,bøkene hans altså:) hehe.

    SvarSlett
  10. Askeladden, hehe så bra:) Ha en fin dag:)

    Siljeblomst, det er det jeg husker av den:) Tror jeg må lese den på nytt. Mye har gått i glemmeboken:) Ha en superduper dag:)

    Rufsetufsa, hehe man rekker jo ikke alltid over alle man har lyst å lese:) Han skriver utrolig bra, så anbefaler deg å kaste deg over bøkene hans:) ha en strålende dag:)

    Pia, tok litt tid før jeg kom på han. Måtte langt inn i tenkeboksen:) Å det har jeg ikke tenkt på, det skal jeg tenke på neste gang jeg kaster meg over boka hans. Så morsomt, takk for den flotte informasjonen:) "I et speil, i en gåt"e har jeg ikke lest, da skal jeg sette den også på leselisten. Skjønner jeg må prøve meg igjen på "Sofies verden" også:) Ønsker deg en flott dag videre:)

    Nina C, hehe det er jo veldig bra:) Ønsker deg en flott fredag:)

    SvarSlett
  11. SV;Så bra at du skal sjekke ut "Vann til elefanter". Likte den kjempe godt!

    SvarSlett
  12. Superflott innlegg! Jeg prøvde meg en gang på "Sofies verden", men det gikk litt rundt for meg. Kanskje jeg burde prøve en gang til? God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
  13. Nina C, har lånt den på biblioteket alt:) Endelig skal den leses:) Ha en flott lørdag:)

    Anette, takk. Hehe gikk rundt på meg også:) Skal selv prøve den en gang til, fortjener vel en sjangse til:) Ha en flott lørdag:) Klæm tilbake:)

    SvarSlett
  14. En forfatter jeg liker godt, men dessverre ikke lest mye av. Sofies verden så jeg da den gikk på tv, og har boken i bokhyllen - kanskje på tide å lese den :)

    SvarSlett
  15. Melusine, hehe ikke dumt da å kaste seg over den:) Lurer selv på om jeg skal lese den nå i sommer:) får se, er jo så mange flotte bøker der ute:) Ha en flott mandag:)

    SvarSlett