torsdag 24. mai 2012

Boktema hos Anette - Favoritt forfatter på bokstaven H

Boktema hos Anette
Favoritt forfatter på bokstaven H

Idag er den en nydelig torsdag her i Trondheim. Sol og fint vær, men her sitter jeg inne og arbeider hardt med å skrive jobbsøknader. Jeg sliter, liker ikke å skryte av meg selv, også er det vanskelig å se hva de jeg søker til er ute etter for slags kvalifikasjoner. Måtte bare da ta meg en liten pause og blogge litt i stede før hele mitt humør forsvant. Men satser på at det harde arbeide vil høste noen gode frukter (Er det det dem sier?Ikke akkurat noen smarting på ordtak, hehe)

Heldigvis er det Anettes boktema og bokbloggeren Anettes bokboble utfordrer oss til å skrive om våres favoritt forfatter på bokstaven H. Bokstaven kan være i fornavn eller etternavn og du kan skrive om en eller flere forfattere. 

Jeg har valgt meg tre forfattere på bokstaven H. Alle disse har jeg ikke lest alle bøkene av, men de jeg har lest har jeg hvert godt fornøyd med. Her er de:



Elisabeth Hammer, født i 1970, bor i Horten sammen med mann og tre barn.
Elisabeth er utdannet jurist, og har jobbet som saksbehandler i mange år, men på fritiden har hun alltid skrevet, alt fra fantasy til romantikk. Hun blir inspirert av å lese historiebøker, og skriver gjerne mens hun hører på musikk fra favorittbandet Kaizers Orchestra.
I 2008 tok Elisabeth mot til seg og sendte inn et manus til Cappelen Damms manuskonkurranse. Og selv om hun ikke vant, var en serieforfatter født. Historien om Maria av Svaneberg er hennes første romanserie (Teksten er fra serieliv.no).
Jeg er blitt veldig glad i "Maria av Svaneberg" serien. Den har alt. Dramatikk, kjærlighet og intriger. Jeg leser denne serien på lesebrettet (Digitalbok.no) mitt og det er alt kommet ut 9 bøker. Kjempefin sommerlesning.



En nattlig ridetur får uante følger for godseierens datter…
Vestfold, 1807: Maria er vitne til at våpen blir lastet om bord i et skip i Tenviken. Og hun blir oppdaget. Som godseierens datter har hun levd skjermet og beskyttet fra verden. Møtet med Philip, en velstående, men hovmodig enkemann og godseier, virket både forlokkende og skremmende på henne. Men selv med sine fylte nitten år, drømmer hun ikke om ekteskap. Bare tanken gjør henne vettskremt (Tekst fra Serieliv.no).




Håkan Nesser (født 21. februar 1950 i Kumla, Örebro län (Närke)) er en svensk forfatter. Hans kriminalromaner om den svært menneskelige førstebetjenten Van Veeteren og hans medarbeidere er oversatt til mer enn 20 språk.
Nesser vokste opp i Närke, og har arbeidet som lærer på videregående skole i Uppsala, og har gitt ut en lang rekke bøker siden debuten med boken Koregrafen i 1988. Har vært bosatt i New York og senere i London (Tekst fra Wikipedia).

Håkan Nesser er en forfatter jeg setter stor pris på. Han skriver med et vakkert språk og skriver veldig fine og spennende bøker. Heldigvis har jeg veldig mye fine bøker å lese igjen av denne karen. Under ser dere boken som jeg leste første gang jeg leste noe av han. Kan lese anmeldelsen av den: HER




Erik og Winnies fire år gamle datter forsvinner. Erik ser henne løpe mot en bil utenfor familiens hage, så er hun borte. Etter sytten måneder med resultatløs leting, bestemmer ekteparet seg for å flytte langt vekk, til Carmine Street i New York. Der møter de spåkvinner, mystiske uteliggere, en pensjonert privatdetektiv og hverandre på underlige, nye måter. Datteren forsvinner viser seg også å ha gåtefulle forbindelser med ekteparets nye hjemland (Fra bak boken).





Victoria Hislop har studert engelsk ved Universitetet i Oxford, og har i flere år arbeidet som reiselivsjournalist. Hun fikk utmerkelsen ”Årets nykommer” for sin debutroman Øya i British Book Award 2007. Boken er oversatt til tyve språk, og er solgt i over en million eksemplarer bare i StorbritanniaTekst fra Schibsted forlag).

Victoria Hislop stiftet jeg bekjentskap til når jeg lese "Øya" for første gang. Jeg elsket hennes naturskildringer og hennes interessante historie. Har du ikke lest denne boken anbefaler jeg den på det varmeste.




Alt Sofia noen gang har fortalt, er at hun vokste opp i en liten landsby på Kreta før hun flyttet til London. Når Alexis bestemmer seg for å dra til Kreta, gir Sofia henne et brev som hun skal ta med til hennes gamle venninne Fotini, og lover at Alexis skal få vite mer. 

Vel fremme i Pláka blir Alexis overrasket over å oppdage at landsbyen ligger bare et steinkast fra Spinalónga - den lille, fraflyttede øya der det i mange år lå en koloni for spedalske. I Pláka finner hun Fotini, og endelig får hun høre historien som Sofia har holdt skjult: historien om Alexis´oldemor Eleni og hennes døtre, og om en familie som har vært hjemsøkt av tragedie, krig og lidenskap. Alexis oppdager hvor tett hennes egen tilknytning til Spinalónga er, og hvordan øyas hemmeligheter holder dem alle i sitt grep (Tekst fra Schibsted forlag). 


Har du lyst å delta på Anettes boktema er det bare å melde seg opp: HER. Eller kanskje du vil bare se andres bidrag eller møte nye bloggere. Da er det bare å titte innom siden hennes!





15 kommentarer:

  1. Flott liste Isabella:-)jeg glemte Victoria Hislop i mitt innlegg,gikk det an liksom?Ellers så har jeg ikke hørt om den første du nevner, Håkan nesser må jeg få lest noe av en gang og særlig den du har med her. Godt med pause fra jobbsøknader tenker jeg, nå er det noen år siden jeg skrev jobbsøknader men husker det som lite kjekt for jeg er fint lite flink til å selge meg selv.Jeg tenker nok at du får det til og at det blir bra til slutt. Du må ha masse lykke til med dagens gjøremål:-)

    Klem Beathe

    SvarSlett
  2. Håkan Nesser og Victoria Hislop har jeg lest. Det meste av Håkan Nesser tror jeg. Men Elisabeth Hammer var ukjent for meg. Fint med tips om nye forfattere!
    Ha en riktig fin og solfylt dag!

    SvarSlett
  3. Jeg har , som Astrid Terese, lest Nesser og Hislop. Jeg har ikke hørt om Elisabeth Hammer før, så det er et nytt bekjentskap.

    Lykke til med jobbsøknadskrivingen, Isabella!

    SvarSlett
  4. Her er det tre forfattere jeg har hørt om, men ikke lest noe av..., jeg har for liten tid tror jeg :-)

    Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  5. Hislop har dukket opp på mange lister i dag. :)

    Jeg sitter midt oppi jobbsøking jeg og, det er ikke artig. Du får ha lykke til. :)

    SvarSlett
  6. Fantastisk fint innlegg - og flotte favoritter :) Lykke til med jobbsøkingen, jeg krysser fingrene for deg :)

    SvarSlett
  7. Her var det et par forfattere jeg ikke har sjekket ut:) Lykke til med jobbjakten! er der selv!

    SV;Anbefaler det:) Han skriver bra han Mehlum:) Ha en fin kveld du også:D

    SvarSlett
  8. Beathesbokhylle, takk for det:) Håkan Nesser, tror jeg du vil like. Han skriver så bra at det nesten ikke er så viktig hva han skriver om. Språket i seg selv er en fryd:)

    Takk for oppmuntringen. Hjalp godt:) Løsnet litt på søknad skrivingen etter pausen,men har en igjen og skrive, men den tar igjen imorgen. Jeg begynte å skrive med hjerte ikke hode, funket så mye bedre. Må også ordne noen morsomme bilder til CV´en imorra, men det blir gøy. Får jo være litt kreativ da, hehe:) Ha en flott kveld og stor klæm til deg Beathe:)

    astridterese, så bra det ikke bare var kjenninger:) Var så lenge siden jeg hadde lest serier når jeg startet på Maria av Svaneberg, og jeg ble positivt overrasket. Har heldigvis noen bøker der igjen:)Kos deg med sola du også:) Klæm!:)

    Siljeblomst, takk for det har trengt lykkeønskninger idag:) Holdt på å fly på veggen her en stund, hehe:) Heldigvis har det ordna seg:) Ha en flott dag videre:) Klæm!:)

    Groskro, hehe synes det er ofte jeg er innom bloggere og finner bøker jeg ikke har lest, så sånn føler jeg også det noen ganger:) Heldigvis har vi mange år på oss å ta igjen det tapte, hehe:) Ha en koselig kveld:) Klæm:)

    Ann Kristin, populær dame har jeg også sett:)Ikke så rart når hun skriver så interessante bøker:) Hehe liker at vi er samme båt:) Ønsker deg også en masse lykke til:) Håper du får jobben du ønsker:)Det er jo en ganske krevende prosess, må jo skille seg litt ut når det er mange konkurrenter:)Ha en flott kveld:) Klæm:)

    Takk Anette, håper på en lykkelig slutt:)Likte denne bokstaven, fant så mange jeg ville ha med:) Ha en flott kveld!Klæm:)

    Nina C, takk for det og masse lykke til selv:)Skulle du forresten begynne på skole til høsten eller blander jeg med noen andre?Vurderer å starte på bibliotekutdanningen i Oslo. Nettbasert. Ha en koselig kveld.) Klæm:)

    SvarSlett
  9. Hammer sinn serie må eg visst ta nærmere i øyesyn ja :)

    SvarSlett
  10. Victoria Hislop står på mi liste òg!! =) Ho er skikkelig flink. =)

    SvarSlett
  11. Ikke lest noe av disse forfatterene, men jeg har kjøpt boken Hjemkomsten av Victoria Hislop.

    SvarSlett
  12. SV;Bare hyggelig! Ja, jeg har søkt på bibliotek utdannelsen på HiO,men vet ikke om jeg kommer inn eller ei. Spennende at du også skal!:)
    Ha en fin kveld du også! klem

    SvarSlett
  13. Mary-Anne, anbefaler den veldig:) Deilig å ha en serie på lesebrett, det er så flott når det blir så mange bøker etterhvert:) Ha en strålende dag:)

    Mai Lene, hehe god smak vi har:) Ha en flott dag:)

    Lenes blogg, har ikke lest hjemkomst enda. Har veldig lyst til det, tror den også er bra:) Heldig som har den:) Ha en strålende dag:)

    Nina C, får håpe du kommer inn:) Må rope ut om du gjør det:) Krysser fingrer og tær for deg:) Må selv få meg en jobb før jeg begynner å studere via nett:)Spennende!:) Ha en flott dag: )

    SvarSlett
  14. Forfatterene er kjente for meg men jeg har dessverre ikke lest noe av noen av dem. Hislop er den eneste av de tre på listen som jeg eier en bok av :) Det er vel Hjemkomsten som jeg har stående.

    SvarSlett
  15. "Hjemkomsten" av Hislop har jeg lest, en god bok må jeg si :)

    SvarSlett