fredag 1. juni 2012

Buzzador - Jeg har testet Tex Mex Tapas fra Santa Maria

Jeg har testet Tex Mex Tapas fra Santa Maria


Dette er nok et ikke bok relatert innlegg, men jeg vil bare fortelle litt om tex Mex Tapas rettene fra Santa Maria som jeg har testet/buzzet gjennom en Buzzador kampanje. 

Dette har vært en utrolig morsomt Buzzador runde. Kjempespennende å få prøve nye produkter som jeg ikke har smakt på tidligere, også er det særlig morsomt å få dele produktene med sine venner. Jeg har testet deres Escabeche (Tapastopping), Tostaditos (Tapasbrød), Quesadilla bread (Hvetetortilla), Mango Mojo (Tapastopping), Red Jalapeño halves og Tapas spice Mix. Jeg skriver om produktene etter egne ønsker, jeg får ikke betalt for dette. 


Hva vil det si å være en Buzzador?

Jeg er en Buzzador. Det vil si jeg har meldt meg opp som det frivillig på Buzzador sine hjemme sider for å teste ulike produkter eller tjenester. Som Buzzador får du tilbud om et produkt/tjeneste du kan prøve ut hjemme og dele med andre. Hittil har jeg testet ut ketchup, lukte spray å ha på do, en hårfjerningsmaskin, Carbaderm hudkrem og nå Tex Mex Tapas fra Santa Maria. 

Jeg får produktet sendt i posten med prøver som deles ut til venner og bekjente. Jeg må deretter fortelle om produktets egenskap og hva det å være Buzzador innebærer. Slik vil flest mulig får vite om produktet i min omgangskrets. En slags munn til munn reklame. De forteller kanskje om produktet videre til neste person, som forteller kanskje det videre til neste person igjen osv.

Etter hvert produkttest (som går over en viss tid), må jeg svare på en rapport med spørsmål om produktet/tjenesten. Det er veldig enkle spørsmål. Jeg må foreksempel si hvor mange jeg har Buzzet til (reklamert til), og fortelle Buzzador om hva som er blitt sagt om produktet og hva jeg selv mener.  

Da har dere fått vite litt hva en Buzzador er, spennende ikke sant. Jeg synes det ihvertfall. Har du lyst å bli en Buzzador er det bare og melde seg på deres hjemme sider eller gi meg mailadressen din, så kan jeg sende deg mail hvor du kan melde deg opp. Buzzador holder også til på facebook






Om produktene i Tex Mex Tapas

Her kommer litt om produktene innen Tex Mex Tapas laget av Santa Maria som jeg har testet ut. Det er flere produkter i serien.


Escabeche (Tapastopping)



Escabeche er en tapastopping bestående av en blanding av syltede råvarer og en vanlig rett i det latinamerikanske kjøkken. Toppingen er vegetarisk og basert på mais, oliven, paprika og soltørkede tomater i en mariade av olivenolje og limesaft som gir Escabechen sin friske karakter. Veil. pris i butikk: 25 NOK.

TIPS! Bruk Escabeche som topping på Santa Maria Tostaditos og Quadritos eller som tilbehør til fisk, grillet pølse og/eller kjøtt. Passer også utmerket sammen med nykokt pasta, med litt parmesanost på toppen.



Tostaditos (Tapasbrød)



Tapasbrødet har vært med lenge i det latinamerikanske kjøkkenet og kan bestilles i moderne meksikanske restauranter i USA. Brødet er laget av hvetetortillas som er skåret i trekanter, tørket og fritert til sprø tapasbrød. Veil.pris i butikk: 20 NOK. 

 TIPS! Rull sammen roastbiff til en rull og legg den på Tex Mex Tapas Tostaditos. Legg Tex Mex Tapas Escabeche på toppen og strø over sprøstekt løk. 



Quesadilla Bread (Hvetetortilla)



Quesadilla bread er en myk hvetetortilla med klassiske meksikanske smaker som karve og forskjellige varianter av chili. Chipotle gir en myk røyksmak, røkt guajillo gir fuktighet og paprika bidrar med sin vakre farge. En mer mettende form for tapas og en klar favoritt! Veil.pris i butikk: 16 NOK. 

TIPS! Fyll, brett og stek tortilla hvor ost er en selvfølgelig ingrediens. Ellers kan det meste brukes som fyll. Prøv med rødbeter, chèvre og valnøtter. 



Mango Mojo (Tapastopping)


Mango Mojo er en topping inspirert av Karibia og Latinamerika. Den lages av solmoden mango, noe som gir en søt, fruktig smak og en gyllengul farge. kryddersmaken kommer fra ingefær, jalapeño, hvitløk og lime. Veil.pris i butikk: 25 NOK. 

TIPS! Topp tostaditos eller quadritos og server som tilbehør til grillet kylling eller laks. For en mer luksuriøs tapas - grill eller stek kamskjell, topp med en klikk mango mojo og strø hakkede, ristede peanøtter over. 



Red Jalapeño halves


Sprø røde jalapeñobiter. Veil.pris i butikk: 25 NOK.

TIPS! Jalapeñobitene er gode å fylle med kremost, chevrè og guacomole, eller servere dem pakket inn i spekeskinke. 



Tapas spice Mix

Tapaskrydder ladet med koriander, gressløk, chili, hvitløk og spisskum. Et allroundkrydder med meksikansk touch og med et bredt bruksområde. Veil. pris i butikk: 12 NOK. 

TIPS! Bland med oliven, ost, agurk og eplebåter, eller bruk det for å heve smaken i salater og dip. Gni det inn på kyllingspyd eller bland med ost og gratiner på nachos. 




Min mening om Tex Mex Tapas produktene

Prøveperioden startet med en gang jeg fikk pakken i posten med produktene. Med varene fulgte det med informasjon om produktene og et hefte med tips om oppskrifter jeg kunne teste ut. Jeg fant ut jeg ville ta meg en tur på butikken og bare handle inn litt forskjellige varer som jeg kunne bruke til tapasen og resten brukte jeg av det jeg hadde liggende alt hjemme. Jeg brukte til og med rester etter middagen tidligere på dagen. Så derav ingen store forberedelser, noe som var deilig. Jeg brukte da oppskriftheftene til inspirasjon i etterkant når jeg begynte å lage maten. Det endte opp til slutt med 6 forskjellige tapasretter, som ble laget på ca 30 minutter. Jeg ville at det skulle være enkelt og godt å spise tapas sammen med venner uten for mye styr på kjøkkenet. Det er tross alt vennene man vil være sammen med og ikke  å stå hele dagen på kjøkkenet ved besøk. Det som også er ekstra flott med tapas er at du kan lage det i forkant og ha alt klart til serveringsdagen og du kan legge så mye arbeid du bare vil i det eller bare å ha det enkelt som meg. 
Tapas er ihvertfall veldig godt og her i hjemmet ble det venne tapas på kvelden, med andre ord veldig koselig. Her kommer min og mine venners meninger om produktene.



Escabeche (Tapastopping): Er faktisk en av mine favoritter i smakstesten. Og det var flere som hadde den som en favoritt. Jeg vet etter at jeg har smakt den at den vil passe til mange områder, så den er ikke dumt å ha stående i skapet. Den var litt hot, men ikke for hot. De gode smakene kom godt frem. Jeg brukte den på quesadillaen med kylling og ost, det passet den kjempegodt sammen med. Passet også godt sammen med pølse. Den var frisk og god, men navnet er utrolig vanskelig å uttale (Og jeg kommer aldri til å huske navnet på produktet uten brosjyren er med meg. Noe som er trist siden det er den jeg vil skryte av). Denne kommer jeg til å kjøpe flere gang. 






Tostaditos (Tapasbrød): Disse var perfekt til tapas. De smakte ikke så mye, men det er jo bra siden det er toppingen som skal være i sentrum. De ga en flott konsistens til retten, og jeg elsket at det knaset litt når de ble spist. Torstaditosen var perfekt sprø, den var ikke for sprø så den gikk lett i stykker, men akkurat passe,slik at det ble veldig enkelt å spise de. De tålte også en god del topping og har en veldig fin størrelse. Det jeg også synes er så flott er også at de ikke er så dyre og kjøpe inn og at det er rikelig med innhold i posen til en eller flere tapas runder. 






Quesadilla Bread (Hvetetortilla): Disse kommer jeg til å kjøpe igjen. Billig er de også, ca 16 NOK. De var fantastisk myke og gode. Fin farge hadde de og en god mild smak. Jeg hadde ost, kylling og escabeche topping og det var en sikker vinner smaksmessig. Nydelig var det. Mettende var de også. Vi fant ut at disse var det enkelt å lage, men det var også enkelt og lage til mange. Man kan godt lage disse på forhånd slik at det er bare å kaste de i ovnen senere på dagen eller dagen etter. Skjønner den er en favoritt hos mange. 






Mango Mojo (Tapastopping): Mango Mojoen overrasket meg. Jeg hadde trodd den var mye søtere, men den hadde en overraskende sting av hotness i etterkant. Jeg likte denne godt, men som andre sa det så skulle de ønske den var mer søt, så det ble litt mer kontraster i utvalget vi hadde å smake på. Alt ble hot, man trenger noe å rense ganen med. Det er jo også ikke alle som er så glad i hot/sterk mat, så de burde få noe annet utvalg. Jeg likte da smaken i toppingen, var en god mango og jalapeño smak i den, og den var veldig frisk. Så jeg anbefaler å prøve den også. Kanskje de burde lage en til mango topping, en søtere variant. 






Red Jalapeño halves: Dett er ikke en av mine ikke favoritter. Jeg serverte fylte jalapeñoer med honning og fetaost, og det ble ikke en favoritt blant oss. Det ble litt vel mye jalapeño og gape over, siden den har en så intens smak og er såpass hot, ble det for mye. Jeg liker hot, men ikke så mye at de krasjer smaksløkene så jeg ikke smaker noe annet resten av kvelden. Dagen etter testet vi de igjen i mindre biter i en salat og da likte jeg de mye bedre. Da var de gode både søt og hot og ga det lille ekstra til salaten, så anbefaler disse i småe doser. Jeg kan også tenke meg disse er gode å grille og ha til grillmat. 





Tapas spice Mix: Dette er for min del et bortkastet produkt. Jeg er ikke spesielt glad i slike ferdig krydder blandinger fordi jeg synes all krydder blir bedre når man blander selv og kan bruke passende krydder til riktig mat. Fersk urter er jo det beste, så denne var jeg godt negativ til før jeg i det hele tatt prøvde den. Men jeg kan ikke si jeg ble noe positivt overrasket over dette kryddret heller etterpå. Det er rett og slett som andre kjøp ferdigblandet krydder og ikke noe mer spesielt med det. Ikke smaker det noe spesielt, det forsvinner i mengden. Ikke passer det til alt, så man må tenke hvor man kryddrer med det. Det var de fleste enige med meg i, så denne kom dårligst ut av alt i hele testen. Det eneste positive jeg har å si er at det er billig (ca 12 NOK) og blir å vare lenge her i huset. Tar heller en dæsj sitron eller lime over maten hvis ikke krydder er tilgjengelig, mye bedre. 





5 kommentarer:

  1. Det ser veldig godt ut og du skriver så bra. Du er nok en flink Buzzador, tenker jeg. Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
  2. Her var det mye spennende! Takk for tips og anbefalinger! Nyt helgen, kjære du!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Takk for det:) Var veldig godt, elsker små ting å knaske på så Tapas er ikke så dumt da:) Prøver å være en flink Buzzer, synes det er veldig morsomt:) Ønsker deg en flott helg:)

    SvarSlett
  4. Liv Hege, så bra du synes det:) Var veldig godt:) Varene er alt i butikken, så det er bare å løpe å kjøpe og lage god mat, hehe:) Ha en flott helg du også:) Klæm!:)

    SvarSlett
  5. Så godt ut det:)

    SV;Takk Isabella:) Mississippi er bare å glede seg til ,den er fin og vakker ,samt sterk på samme tid:) Flott å høre at du skal begynne på Eragon serien:)

    SvarSlett