søndag 24. juni 2012

En smakebit på søndag -Song for Eirabu

En smakebit på søndag
Song for Eirabu

Jeg har hatt en fantastisk helg! Jeg har feiret min 29 års dag og spist verden beste grillet sparersribs til bursdagsmiddag, nam nam. Kommer til å drømme om det måltidet i vinter når jeg sitter å hutrer under et pledd. Har da ikke offisielt bursdag før tirsdag, men vi fikk så mye god besøk denne helgen så vi tok feiringen da. Dessverre må jeg si bursdagskaken ble litt mislykket, men den var utrolig god fordet. Bakte Oreo & Strawberry Cheescake, var veldig lett og super god, så her skal jeg prøve meg igjen. Oppskriften er fra Manuela med bloggen "Passion 4 baking". Herlig dame som kan virkelig bake herlige ting. 

Tilbake til det jeg skal skrive om. Idag er det "En smakebit på en søndag" arrangert av Mari med bloggen fra "Flukten fra virkeligheten". Jeg holder enda på med "Anna Karenina" av Leo Tolstoj, er da på siste boken. Kommer antagelig senere en anmeldelse om boken, siden vi som er med i Lines lesesirkel skal presentere boken i dag. Kan hende den kommer imorgen, kommer litt an på hvor raskt denne dagen går. Smakebiten er idag hentet fra min neste bok jeg skal lese i forbindelse med samelesningen av Norsk fantasy hos bloggeren "Bokstavelig Talt": "Song for Eirabu" av Kristine Tofte.  

Song for Eirabu
Av Kristine Tofte

SONG FOR EIRABU er ei soge om tre kongerike, to unge søstrer og ein spådom om verdas ende.

Sverdet kom ikkje rett mot henne, men skrått og til sida, og Berghittes sverd skar inn mot hofta hennar. Ho såg auga til søstera lyse, og eit smil breidde seg. Trimfén var for stor og krevjande, Berghitte lét han overdøyve sansane ein augneblink for lenge, og i det same fekk Ragna pressa sitt eige låge sverd kort og utan omsveip rett opp mot mageskinnet på Berghitte. Om tresverda hadde vore blanke stålsverd, ville Ragna no blødd farleg og sviande frå sida. 

Birghitte ville vore døde.

Psykologen og debutanten Kristine tofte (f. 1970) har med SONG FOR EIRABU skapte eit fiktiv univers med utspring i norrøne mytar. Den einskilde si forståing av sanning, ansvar og fridom blir avgjerande for både dei nære relasjonane, den storpolitiske kampen og dei mytologiske skapnadene sitt spel om verda (Fra boken). 


Her kommer smakebiten:

Dagens smakebit er hentet i prologen i boken, så helt i starten. 

Det siste volva Áma gjorde før ho gjekk til kvile, var å legge sitt islett i verdsveven. Ho bar i seg dei siste strofene i songen for Eirabu, desse avgjerande verselinjene som ville sette hendingar i rette rørsler: Ho hadde spådommen om verdas ende. Det var hennar lagnad, i denna verda som i den førre, og som det ville bli i den neste. Ho bar med seg spådommen om rangnarok for kvar verd, og gav han frå seg når tida var inne (s 10). 


Hvordan delta på en smakebit på søndag?

Det er som sagt Mari med bokbloggen Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.







17 kommentarer:

  1. Ha en fin søndag og gratulerer med dagen som var Gråbekka :-)

    SvarSlett
  2. Denne gleder jeg meg til å lese:-) gratulerer med dsgen litt på forskudd og ha en fin Søndag:-) Klem

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen som kommer, og ha en flott søndag videre. :)

    SvarSlett
  4. Denne leser jeg også nå. Nydelig bok! Det skal bli gøy å lese alle omtalene etter samlesingen på denne er ferdig :-) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Denne skal jeg også lese i samlesingen. Jeg har bare ikke fått begynt enda :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  6. Utrolig vakker smakebit, jeg får gåsehud :-) Ønsker deg en fin søndag, og gratulerer med dagen på forskudd!

    SvarSlett
  7. Spännade med norsk fantasy och kopplingen till nordisk mytologi. Grattis på födelsedagen (i förskott)!

    SvarSlett
  8. Kristine Tofte har et nydelig språk! Jeg har akkurat såvidt begynt på bind 2; Vartid nå i dag :)

    Gratulerer så mye med dagen som kommer, jeg fyller selv 29 år i juli så jeg er ikke så langt bak deg ;)

    SvarSlett
  9. Å ja, jeg måtte forresten inn for å se på kaken og den så god ut! Jeg er allergisk mot jordbær dessverre, men jeg kunne jo sikkert latt en liten del av kaka være uten de friske bærene og spist litt selv også. Det frister å forsøke seg :)

    SvarSlett
  10. Det låter som en spännande bok. Grattis på födelsedagen, i förskott!

    SvarSlett
  11. Takk for smakebiten. Gleder meg til å ta fatt. Ønsker deg en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  12. Jeg må visst få med meg denne...

    SvarSlett
  13. Gratulerer med dagen som kommer! Har feiret bursdagen min i dag jeg å, men har ikke bursdag før på Onsdag da :P Fin smakebit! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  14. Takk for smakebiten, og gratulere så mye på forskudd! Det høres ut som du har hatt en deilig helg! Og den kaken var ikke dum du!

    SvarSlett
  15. Takk Groskro, men har bursdag imorgen:)Siden jeg feiret den i helgen, skal jeg ta det rolig på dagen og bare kose meg:) Ha en fin mandag!:)

    Beathesbokhylle, gleder meg også til å kaste meg over den. Skal lese litt i den i kveld:) Takk for Gratulasjonen:) Klæm!

    Takk Ann Kristin, jeg hadde veldig koselig søndag:) Synd den stakk i fra meg så raskt:) Ønsker deg en fin mandag!:)

    KindleJoy, er spent på om jeg rekker å bli ferdig:) Men jeg er spent på boken, har trua på at den er veldig bra. Ihvertfall etter ryktene å bedømme, hehe:) Blir interessant å lese alle anmeldelsene:) Ha en fin mandag:)

    astridterese, har ikke det selv heller, men tenkte å begynne nå ikveld:) Ha en flott mandag og kos deg med boken når su starter på den:)

    Takk Siljeblomst:) Så bra du likte smakebiten, ble så fornøyd når jeg fant det fine utdraget:) Fikk da lyst starte på boken med en gang selv:)Ha en herlig mandag:) Klæm!

    Takk for det Lotten:) jeg håper boken er spennende og godt skrevet. Blir interessant å finne det ut:)Ønsker deg en herlig mandag:)

    Mari, så bra å høre, da skal jeg glede meg litt ekstra til å lese den:) Skal så få tak i andre boken hvis denne faller i smak:) Kos deg masse med den:)

    Morsomt at du også fyller 29 år snart:) Kan nå røpe det føles ikke noe særlig annerledes enn å være 28, hehe:)Bortsett fra at du blir minnet på at du fyller 30 år til neste år og noen begynner å lure på når vi skal få barn, hehe:)

    Den kaken ble super god, så anbefales! Også forsvant den veldig raskt, enda den ikke stivnet helt som den skulle:) Går jo an å bytte ut jordbærene med noe annet godt, som blåbær,rips eller kanskje pærebiter:)Var veldig rask og enkel og lage og ikke så alt for dyr heller. Ønsker deg en strålende mandag:)

    Takk Monika:)Blir spennende å lese den:) Ønsker deg en fin mandag:)

    Karete, kos deg med boken:) Ha en herlig mandag!:)

    SigridfraEnget, hehe tror det jeg også:) Ha en herlig mandag:)

    BookNook, takk:) Masse Gratulerer med bursdagen som kommer på onsdag !Kos deg masse!:)Håper du hadde bra feiring:) Ha en herlig mandag!:)

    Bokofilia, takk for det:) Kaken anbefales!:) Super sommerkake, lett og røre i sammen:) Og gjestene slukte den:)Ha en herlig mandag!:)

    SvarSlett
  16. Ååååhhh... Jeg så kakeoppskriften NÅ! Den har jeg skrevet ut og gjemt på. Jeg har geburtsdag i august :-) Mmmm...!!!

    SvarSlett
  17. KindleJoy, så bra du rappet oppskriften, hehe:) Den er jo bare helt herlig den kaken!:)August da er jo til og med de besteste jordbærene å få tak i, de norske:) Gled deg!:) Er jo forresten lov å forehåndsbake...bare for å teste ut først:D

    SvarSlett