tirsdag 19. juni 2012

Anbefalt sommerlitteratur

Anbefalt sommerlitteratur

Nå er sommeren endelig her og mange tar seg en herlig ferie snart. Jeg tenkte å komme med litt forslag på litteratur som er god lesning nå på sommeren. Senere vil jeg komme med en liste over bøker jeg skal lese i løpet av sommeren, men jeg kan jo anbefale noen bøker som jeg har lest tidligere først. Her er mine anbefalinger:

Øya 
Av Victoria Hislop

Denne leste jeg forrige sommer. En herlig bok å lese på. Denne sluker man. Sikkert mange som har lest den alt, men de av dere som ikke har det anbefaler jeg den på det varmeste. Her er litt om den:

Alexis Fielding står foran en av sitt livs store beslutninger, og for å kunne ta det rette valget trenger hun å vite mer om sin mors fortid.

Alt Sofia noen gang har fortalt, er at hun vokste opp i en liten landsby på Kreta før hun flyttet til London. Når Alexis bestemmer seg for å dra til Kreta, gir Sofia henne et brev som hun skal ta med til hennes gamle venninne Fotini, og lover at Alexis skal få vite mer. 

Vel fremme i Pláka blir Alexis overrasket over å oppdage at landsbyen ligger bare et steinkast fra Spinalónga - den lille, fraflyttede øya der det i mange år lå en koloni for spedalske. I Pláka finner hun Fotini, og endelig får hun høre historien som Sofia har holdt skjult: historien om Alexis´oldemor Eleni og hennes døtre, og om en familie som har vært hjemsøkt av tragedie, krig og lidenskap. Alexis oppdager hvor tett hennes egen tilknytning til Spinalónga er, og hvordan øyas hemmeligheter holder dem alle i sitt grep (Tekst er fra Shibsted forlag). 


Den glemte hagen 
Av Kate Morton

Denne flotte boken leste jeg i Mars og da tenkte jeg dette er en flott sommerbok. Dette er en bok du koser deg med, men bruker litt tid på. Her går historien ut på å gå til bake i tid for å finne ut om sine røtter. Her er min omtale om boken:HER. Her er litt om den: 


1913
Etter en strabasiøs sjøreise fra England til Australia blir en liten pike funnet forlatt. Alt hun kan huske fra reisen er at den mystisk kvinnen, som hun kaller Forfatterinnen, har lovet å passe på henne. Men Forfatterinnen er sporløst forsvunnet.

1975
Nell er blitt en eldre dame, og reiser til England for å finne sannheten om foreldrene sine. Hennes søken fører henne til Cornwall, og det merkelige og vakre godset Blackhurst, som en gang tilhørte den aristokratiske Mountrachet-familien.

2005
Nell dør og barnebarnet hennes, Cassandra, får en overraskende arv.
Det lille huset Cliff Cottage på eiendommen til Blackhurst Gods er beryktet blant lokalbefolkningen for sine hemmeligheter.

Men det er her i Cliff Cottage, og i det lille husets glemte hage, at Cassandra løser det gamle mysteriet om den lille, forlatte jenta(Tekst er fra Shibsted forlag).



En skytsengels dagbok
Av Carolyn Jess - Cooke

Denne flotte boken leste jeg i April og likte veldig godt. Den fikk meg til å tenke over skytsengler og på de gode mennesker som jeg har rundt meg. Anbefaler den på det varmeste. Det er en raskt lest bok. Her kommer litt om den: 

Hun trodde livet var over, men det hadde nettopp begynt …

Noen skytsengler blir sendt tilbake for å våke over søsken, barn, mennesker de har vært glade i. Jeg ble sendt tilbake til meg selv. Jeg er min egen skytsengel, som snubler rundt i mine egne minner og føres med i tornadoen av en historie som jeg ikke kan forandre.
Jeg får lyst til å gripe en himmelsk penn og skrive om alt sammen, skrive til denne kvinnen jeg var, og fortelle henne alt jeg vet. Og jeg vil si til henne:


Margot.
Fortell meg hvordan du døde.

Da Margot Delacroix dør brått i en alder av førti, blir hun sendt tilbake til jorden som en skytsengel – for seg selv. Omdøpt til Ruth, blir hun tvunget til å gå igjennom livet sitt på nytt for å observere og registrere sine største feilgrep. Hun blir fortalt at hun ikke må gjøre noe for å endre sine handlinger, hun skal bare lære av dem. Og hun skal beskytte og elske Margot uten forbehold.

Men da hun innser at hun selv, som Margot, er skyld i at tenåringssønnen er narkoman og sitter fengslet for drap, blir hun dypt rystet. Og da en mulighet til å endre fortiden åpenbarer seg, er hun villig til å ofre alt for å redde sin sønn ... (Teksten er fra Cappelen Damm forlag).



Indias Datter
Av Shilpi Somaya Gowda

Denne boken leste jeg for kort tid siden og den overrasket meg. Historien var gripende og jeg ble dratt inn i den. Her får vi mye Indisk kultur og den vil passe utmerket å kaste seg over nå i sommer. Anbefaler den på det varmeste!  Her har jeg skrevet omtale om boken: HER. Her er litt om den: 

En nydelig, emosjonell og eksotisk fortelling som er umulig å ikke la seg gripe av!

Jentebarn har ingen verdi i India, så når Kavita føder en datter, tar ektemannen og dreper den nyfødte. Noen år senere føder Kavita nok en datter og trygler ektemannen om å få tilbringe én natt med barnet. Moren klarer å redde datteren ved å gi henne til et barnehjem, uten at mannen hennes oppdager det. 

I USA vokser Asha opp, og alt hun vet, er at hun er adoptert fra India. Hun legger ut på en intens jakt for å finne sine røtter. Kavita er dødssyk, og hennes angrende mann forsøker å oppfylle hennes siste ønske.

En emosjonell og eksotisk fortelling som vil gripe leserne om hjertet. Romanen klatrer nå på New York Times’ bestselgerliste, den har solgt 200 000 eksemplarer i Canada og
oversettes til 17 språk (Tekst er fra Shibsted forlag).


Carmine Street
Av Håkan Nesser

Dette var mitt første med møte med Håkan Nesser som forfatter og han skuffer ikke. Han har her skrevet en spennende historie med et vakkert språk. Anbefales! Kan lese anmeldelse.HER. Her er litt om boken:

Erik og Winnies fire år gamle datter forsvinner. Erik ser henne løpe mot en bil utenfor familiens hage, så er hun borte. Etter sytten måneder med resultatløs leting, bestemmer ekteparet seg for å flytte langt vekk, til Carmine Street i New York. Der møter de spåkvinner, mystiske uteliggere, en pensjonert privatdetektiv og hverandre på underlige, nye måter. Datteren forsvinner viser seg også å ha gåtefulle forbindelser med ekteparets nye hjemland (Fra bak boken).


Fornuft og følelse
Av Jane Austen

Dette er jo en klassiker, en klassiker som jeg storkoste meg med. Man må jo ha litt bøker med romantikk med forviklinger også på leselisten i sommer. Så anbefaler denne. Kan lese anmeldelsen:HER. Her er litt om den: 

Familien Dashwood lever et bekymringsløst liv på sin store og flotte eiendom i Sussex. Men da faren dør, blir alt forandret. Slekninger frarøver dem arven, og Dashwood - søstrene og deres mor blir nødt til å flytte fra Sussex til Barton Cottage i Devonshire. Her må de venne seg til et liv i atskillig enklere kår og skape seg et nytt miljø.
    
Den svermiske Marianne møter snart John Willoughby, og forelsker seg hodestups. Den mer sindige Elinor sørger adskillelsen fra Edwars Ferrars, som er igjen i Sussex.
     
Til tross for deres forskjellige personligheter, opplever begge søstrene store skuffelser i møte med kjærligheten. Marianne viser sin sorg åpenlyst, ens Elinor ikke lar noen få ta del i sine følelser. Men i beste Austen - tradisjon er begge kloke, standhaftige og ærlige- og som alle Austen - heltinner finner de til slutt både kjærligheten og lykken (Fra bak boken).


Takk for alle minnene
Av Cecilie Ahern

Denne forfatteren har jeg nettopp fått øynene opp for og jeg liker det hun har skrevet. Dette er kanskje ikke den beste boken av henne, men anbefaler forfatteren på det varmeste. Dette er en veldig lettlest bok. Her er litt om den: 

Er det mulig å kjenne noen man aldri har møtt? Etter en tragisk ulykke husker Joyce Conway ting hun aldri har opplevd. Hun kjenner til små brosteinsgater i Paris, en by hun aldri har besøkt, og vet plutselig en masse om kunst, som aldri har interessert henne før. Og hver natt drømmer hun om en ukjent liten jente med lyst hår. Justin Hitchcock er skilt, ensom og rastløs. Han kommer til Dublin som gjesteforeleser i kunsthistorie og blir motvillig overtalt til å gi blod. Det blir det første som kommer rett fra hjertet hans på lenge. Uten at de vet det, er livene deres flettet i hverandre - selv om de ikke engang har møttes (Teksten hentet fra Bazar Forlag). 


Broren min
Av Eline Johnsen Helledal

Dette er en flott dokumentar bok om å ha en storebror som er rusmisbruker. Handler om noe så vakkert som søskenkjærlighet. Anbefales på det varmeste! Her er litt om den: 

20 år gamle Eline har et stort håp: at Henrik, storebroren på 25, skal slutte med narkotika.

Henrik er opptatt av snowboard og Sopranos. Han kan være verdens beste og mest hjelpsomme storebror. Men han er også rusa på tiende året, uten bosted og uten jobb. Og kort tid etter at familien skaffer ham plass på et rusbehandlingssenter, stikker han av. Eline må prøve å innse at den eneste som kan redde Henrik, er Henrik selv.

Broren min handler om å ha en rusavhengig i familien. Den handler om julegaver som blir ryddet bort, flybilletter som aldri når så langt som til innsjekking, og om en hverdag som kan snu på to minutter. Og den handler om en lillesøsters kjærlighet til broren sin (Fra bak boken).


HA EN GOD SOMMERLESNING!

Hilsen


7 kommentarer:

  1. Takk for tipsene, noen har jeg lest. Det er så greit at du skriver hva som er lettlest. Jeg er inne i en sånn periode nå. Ha en fin tirsdag.

    SvarSlett
  2. Her var det veldig mye bra lesestoff:-)Noen ha jeg lest og andre ikke, og noen må jeg notere meg bak øret igjen. Ha en fin Tirsdag Isabella:-)

    SvarSlett
  3. Flott liste over bøker jeg gjerne skal lese. Har bare lest Øya tidligere. Likte den veldig godt.(Leste den like før jeg skulle til Kreta på malekurs, ikke langt fra Spinalonga)Nå skal jeg begynne å lese "Huset du elsket" av Tatiana de Rosnay.(Hun som skrev saras nøkkel). ha en fin leseuke!

    SvarSlett
  4. Her var det mye flott å velge mellom, Isabella. Mange gode tips. :)

    SvarSlett
  5. Den glemte hagen er helt strålende og Indias datter kjøpte jeg på fredag, gleder meg til å lese den :-)

    SvarSlett
  6. Eli♦Bella blogg, så bra du fikk noen lettlest tips da:) Man er av og til i slike perioder. Gleder eg til Anna Karenina er lest da skal jeg også hoppe på noe mer lettlest:) Ha en fin tirsdagskveld:)

    Beathesbokhylle, liker at du fant noe å notere:)Var vanskelig å bare velge ut noen få bøker, hadde så mange jeg ville ha med på lista:)Ønsker deg en flott kveld:)

    aariho, da var jo det virkelig passende bok å ta med seg. Blir kanskje en annen leseopplevelse når man har en bok fra område:) Kos deg med "Huset du elsket", jeg likte den godt. Var litt trist, men likte at handlingen foregikk i Paris. Kos deg med boken og ha en fin kveld:)

    Ann Kristin, takk for at du synes det:) Noen av de kunne jeg faktisk ha tenkt meg å lese om igjen, som "Indias datter":) Ønsker deg en flott kveld:)

    Groskro, helt enig med deg der:) Å gled deg...utrolig flott bok:) Kos deg masse med den og ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  7. Kanskje jeg skal plukke opp noen av bøkene i sommer som jeg kan lese :)

    SvarSlett