fredag 8. juni 2012

Bokanmeldelse - Rød sand av Zoë Ferraris

Rød sand
Av Zoë Ferraris


Rød sand har vært en annerledes krim leseopplevelse. Jeg fikk ta turen til Saudi - Arabia. Landet der kvinnene og mennenes liv er vidt forskjellige. Dette er forfatterens debut bok og jeg gleder meg veldig til å lese neste bok som jeg har liggende av henne. Hun er også kommet med en ny bok i år "Slørets by". 


Om boken: 

Zoë Ferraris debuterer med en usedvanlig spenningsroman som åpner vinduet mot Saudi - Arabia og kvinnene og mennene som bor der.

Da sekstenåringen Nouf forsvinner sammen med en picup og yndlingskamelen sin, kontakter den velstående familien hennes den muslimske ørkenføreren  Nayir for å lede letingen etter henne. Ti dager senere, da Nayir holder på å gi opp, blir hun funnet død i et uttørket elveleie. Men liksynsdommeren slår fast at hun ikke døde av uttørking, men av drukning. 
Familien virker mistenkelig uinteresserte å finne sannheten, og Nayir bestemmer seg for selv å finne ut hva som har skjedd. Men når han ønsker å snakke med ikke bare mennene, men også kvinnene i Noufs familie, støtter han mot en mur av fortielse, sjenanse og fiendtlighet. Han allierer seg med den frigjorte Katya, et samarbeid som utfordrer den tradisjonelle Nayir, uvant som han er med å omgås kvinner uten slør.


Menneskeskildringene er levende, og miljøbeskrivelsene er troverdige. Så har da også forfatteren levd i Saudi - Arabia sammen med en beduinsk storfamilie (Fra bak boken). 


Min mening om boken:

16 år gamle Nouf blir funnet død i ørkenen der dødsårsaken er drukning. Nouf kommer fra en velstående familie og skulle gifte seg etter egen vilje. Et godt liv lå framfor henne.  Hva har skjedd med henne, hva gjorde hun i ørkenen og hvorfor druknet hun?  

Nayir familiens ørkenguide og venn av den avdødes bror Othman blir satt på saken. Nayir blir grepet av saken og er bestemt på å finne ut hva som har skjedd med sin venns søster. Jo mer han finner ut av saken, kommer nye spørsmål opp. Saken henlegges, den får en dekkhistorie for å ikke skade familiens ry. Men Nayir gir ikke opp. Men det er ikke enkelt og være etterforske en sak der kvinner er involverte. Menn og kvinner skal ikke omgås hverandre i det daglige, og spesielt når man er en ugift mann er det mange regler. Nayir møter Katya som arbeider på et kriminallaboratoriet (Arbeidene kvinner er sjeldne å se, og la kvinnene arbeide er det samme som å innrømme at man er fattig, noe som er en skam for familien). Nayir og Katya arbeider sammen og utgjør etterhvert ett bra etterforskningsteam.

Jeg likte boken, men det er ikke en storslagen krimbok. Plottet var ikke så spennende etter min smak. Det er langdrygt og noen rariteter dukker om som jeg ikke kan røpe, men som gjør at jeg ikke tar etterforskningen av saken så seriøst. Spor blir funnet, som teknisk sett ikke skulle finnes der, hvis ikke jeg har misforstått det da helt, kan hende. Historien i boken handler også mye om etterforskeren Nayir personlig og hans kvaler rundt damer og sin tro på seg selv. Det er en kjærlighetshistorie oppi det hele, som jeg syntes var litt søt, men overrasket meg ikke noe særlig. Vi blir godt kjent med etterforskeren/ørkenvandreren og jeg håper han er med videre i neste bok. 

Det jeg liker med boken er at gjerningen foregår i en annet land med en annen kultur. Vi for se litt hvordan det er å leve i Saudi - Arabia, som mann og som kvinne. Men vi får også lese fin miljøskildringer av feks ørkenen, men også føle varmen ved 40 pluss grader, der man da bruker grillvotter for å få opp bildøren for å ikke svi fingrene. 

Boken er lett og lese. Språket har godt flyt og jeg brukte ikke lange tiden på å lese den. Den var også godt underholdende. Jeg gir boken 5 av 10 poeng. Men jeg vil anbefale å lese den, kanskje dere vil like den bedre. Men jeg har stor tro på at forfatteren kan skrive gode bøker, så jeg gleder meg veldig til å lese neste bok av henne. 


Litt om forfatteren:



Rød sand er Zoë Ferraris´ debutroman som utkommer i 15 land. Hun flyttet til Saudi - Arabia like etter den første Golfkrigen for å bo sammen med sin daværende ektemann og hans store familie, en gruppe vennlige og sjenerøse saudi - palestinske beduiner som aldri før hadde møtt en amerikaner.  Hun er utdannet ved Columbia University og lever nå i San Francisco (Fra boken). 


Andre bøker av forfatteren: 

  • Slørets by (2012)
  • Bak sløret (2011)
  • Rød sand (2009)





14 kommentarer:

  1. Takk for fin bokanmeldelese! Nå har jeg så mange bøker på vent, så denne tror jeg at jeg hopper over ;)
    Ønsker deg en glad dag, Isabella :))
    Klem fra Pia

    SvarSlett
  2. Bra bokanmedelse! virker som en spennede bok! Må sjekke ut denne her etterhvert:) Nå begynner listen over bøker jeg skal lese bli stor,men det er så mange flotte bøker der ute at jeg greier ikke å unngå legge dem til leselista:)

    SV;Takk Isabella:) Er ikke lett å finne jobb nå virker det som,men man må bare stå på videre:) Håper du finner en ledig stilling på et bibliote eller bokhandel. En av drømmejobbene mine (foruten bibliotek) er å få jobbet i bokhandel:)

    Ha en super dag du også! Håper du vinner i lotto også:)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fin anmeldelse:-) Kommer nok til å lese denne en gang for jeg er litt nysgjerrig på forfatteren selv om den ikke nådde helt opp hos denne gangen! Ha en fin ettermiddag:-)

    SvarSlett
  4. Takk for flott anmeldelse <3

    SV. Takk for det Isabella. Gleder meg til å ta fatt på bunken :D God helg til deg søta <3

    SvarSlett
  5. Pia kos deg med alle bøkene!:) Har selv en hel del, men skal gi den andre boken en sjanse også for jeg likte den jo en del:) Ha en god helg!:)

    Nina C, hehe har samme problem:) Luksusproblem, det liker vi:) Krysser fingrene for Lotto!:D Ha en koselig helg:)

    Beathesbokhylle, så bra du skal sjekke den ut:) Likte den, var underholdende men manglet litt her og der og da måtte jeg jo være litt streng, hehe:) Ha en flott helg Beathe:)

    Lillesmurf god helg til deg også kos deg masse!:) Klæm!

    SvarSlett
  6. Takk for en god og ærlig anmeldelse, da vet jeg at jeg kan styre unna denne da jeg har så mange andre uleste bøker :-)

    Ha en fin fredagskveld og god helg :-)

    SvarSlett
  7. Takk for en god anmeldelse! Ha en fin helg!:)

    SvarSlett
  8. Så fint å ha noen andre til å lese boka for seg :-) Denne har ligget i bakhodet, men jeg tror jeg putter den vekk for nå. Jeg liker ærlige bokomtaler! Takk - en mindre bok å ha på lista ;-)

    SvarSlett
  9. Fin anmeldelse, men jeg tror ikke dette er boken for meg. Har uansett notert meg den, så om jeg skulle slippe opp for lesestoff er det mulig jeg sjekker den t :)

    SvarSlett
  10. for en fin anmeldelse :) denne boken må eg bare lese :D

    SvarSlett
  11. Groskro, kos deg med de andre bøkene:) Ha en herlig helg!:)

    BookNook, ha en flott helg:)

    KindleJoy, hehe så bra jeg hjalp deg:) Kos deg masse med de andre bøkene istede, ha en flott helg:)

    Karete, takk for det:) Ha en herlig helg:)

    Mary-Anne, takk:) Kos deg med boken når den tid kommer, angrer ikke at jeg har lest den:)Ha en flott helg:)

    SvarSlett
  12. Trur kanskje eg vil vurdere å lese denne. Ikkje for å lese ei storveies krimbok, men som du seier så er det interessant å lese skildringar frå land vi sjeldan møter i omsett litteratur. Den er iallfall på lista.

    SvarSlett
  13. En god omtale av denne romanen!
    Det er interessant å lese skildringer fra lukkede land som Saudi-Arabia, så denne boken tror jeg kommer på listen over bøker å lese selv om historien kanskje ikke er den aller beste.

    SvarSlett
  14. Eva @View from the Hillside, ikke dum bok å ha på lista:) Kan jo hende du liker den bedre en meg også:) Men jeg likte den jo:) Ha en herlig fin helg:)

    Takk Melusine, koselig å høre:) Så flott den havnet på lista de:) Gleder meg til å lese neste bok av denne forfatteren også:) Ha en herlig helg:)

    SvarSlett