fredag 22. juni 2012

Bokanmeldelse - Siste dans for Matilda av Tamara McKinley

Siste dans for Matilda
Av McKinley



Bokens handling:

Churinga er en gave til Jenny fra ektemannen. Tragiske omstendigheter gjør at hun ikke får vite om det før etter hans død. Sauefarmen ute i den australske ødemarken skulle være en overraskelse, og det var en spesiell grunn til at han ville gi henne den. Nå får hun ikke vite hvorfor. Alene og fortvilet begir Jenny seg ut i det ukjente. Hun blir som forhekset av den strenge skjønnheten i det barske landskapet. Endelig får hun ro til å sørge og forsøke å se fremover igjen. 

Men Churinga har sine hemmeligheter. Jennys nye naboer er uvillige til å snakke om Matilda Thomas. Kvinnen som i årtier drev sauefarmen alene. Og jo mer tid Jenny tilbringer på gården, jo sterkere fornemmer hun Matildas nærvær. Hun finner dagbøkene til denne gåtefulle kvinnen. Historiene de kan fortelle er langt mer sjokkerende og dramatisk enn noe Jenny kunne ha forestilt seg. Og jo dypere hun trenger inn i fortiden, jo mer usikker blir hun på om det å ha arvet Churinga er en velsignelse eller en forbannelse (fra bak boken).


Min mening om boken:

I starten av boken møter vi på Jenny som har mistet de to kjæreste i livet sitt mannen og barnet sitt. Her er en smakebit over hennes fortvilelse:

Verken ektemannen eller barnet hennes hadde syknet gradvis hen før de døde, så hun hatt tid til å forberede seg, eller til å si avskjedsordene som burde ha vært sagt - nei, døden hadde kommet voldsomt og brått, den hadde feid alt annet til side og etterlatt henne helt hjelpeløs (s 50). 

Hun får etterhvert vite av mannen har ordnet en helt spesiell overraskelse på hennes 25 års dag. Han har kjøpt en sauefarm langt ut i villmarken og eiendommen heter Churinga. Her er en smakebit på advokatens råd til Jenny:

Han dro fram lommeuret fra vestlommen. "Jeg vil råde deg til å selge Churinga, Jennifer. Villmarken er ikke noe sted for en ung kvinne, og jeg er blitt fortalt at farmen ligger svært isolert. Det er ikke enkelt for en kvinner å leve der ute, spesielt ikke for dem som er vant til byen" (s 59). 

Jenny finner ut hun må ta et valg, men ikke før hun har sett farmen. Det var jo en gave fra mannen hennes og kanskje hun ville finne trøsten hun trengte der ute. Hun drar. Turen blir fylt med møte med mange nye mennesker som blir etterhvert en del av Jennys liv. Hun finner også noen dagbøker skrevet av Matilda som ikke har hatt ett lett liv på farmen. Det får vi høre. Det er en gripende og rørende historie i bøkene. 

Underveis i boken får vi tilbakeblikk på Matildas liv, men også Jennys liv. Vi får ta del i Jennys nye liv og får være med på reisen der hun forelsker seg i farmen Churinga og villmarken rundt. Det kommer selvfølgelig en mann inn i bilde og en liten kjærlighetshistorie følger med, en med komplikasjoner. Men vil hun bestemme seg for å bosette seg der eller skal hun selge og dra tilbake til bylivet?

Denne boken ga meg en utrolig fin leseopplevelse. Miljøskildringene av villmarken rundt Churinga er bare helt utrolige. Du får ta del i villmarkslivet både på godt og vondt i denne boken. Du kjenner på varmen, ser solnedgangene med alle fargenyansene for deg og hører sauene. Utrolig vakkert! Helt klart det som gjør boken så spesiell. Jeg har aldri vært i Australia, men nå føles det litt som jeg har vært der. Ihvertfall i villmarken.

Hovedpersonene Matilda og Jenny/Jennifer er veldig interessante og spennende personer. Du lærer de godt å kjenne begge to. Du blir godt kjent med bakgrunnen deres og tankesettet deres. Du blir veldig glad i de begge. Begge har en sår fortid og begge får oss til å ønske de det beste. To veldig sterke damer/jenter.  

Bokens historie er veldig gripende å rørende, tårene kom frem noen ganger. Så anbefaler ikke å lese den hvor som helst. Dere er herved advart! Jeg ble helt oppslukt av den og greide nesten ikke å legge den vekk når jeg hadde startet på den. Særlig Matildas historie gjør inntrykk på meg. Boken er heller aldri kjedelig, jeg koste meg med den hele veien. 

Nå er jeg ikke noen språkekspert, men jeg synes språket var veldig lettlest og hadde en god flyt gjennom det hele. Jeg likte veldig godt skrivemåten til forfatteren og ser veldig frem til å lese de neste bøkene hennes, så jeg får flere flotte beskrivelser og karakterer. Jeg ender opp her 10 av 10 poeng bare fordi dette er helt klart en ny favorittforfatter hos meg. Håper hun leverer like godt i de neste bøkene. Boken sitter ihverfall i meg enda. 

Litt om forfatteren: 


Tamara McKinley er født og oppvokst i Australia på øya Tasmania, men flyttet som ganske ung til England. Da hun begynte å skrive Siste dans for Matilda måtte hun på nytt gjøre seg kjent med landet hun kom fra. Samtaler med folk hun møtte på disse "oppdagelsesreisene" gav henne mye av stoffet til romanen. Boken blir kalt "Torneguglene for det nye årtusenet". Allerede før den var utgitt ble den solgt til en rekke land, blant annet Sverige, Finland og Norge (fra boken). 


Andre bøker skrevet av forfatteren: 

  • Matilda's Last Waltz/Siste dans for Matilda (2000, Piatkus Books)
  • Jacaranda Vines/ I skyggen av vingården (2001, Piatkus Books)
  • Windflowers/Vindens sang (2002, Piatkus Books)
  • Summer Lightning/ Svart arv (2003, Piatkus Books)
  • Undercurrents/ Syklonens øye (2004, Piatkus Books)
  • Dreamscapes/Drømmenes land (2005, Piatkus Books)
  • Lands Beyond the Sea/ På andre siden av havet(2007)
  • A Kingdom for the Brave (2008)
  • Ocean's Child (2010)
  • (Wikipedia)




11 kommentarer:

  1. Innertier; dét gjør i hvertfall meg nysgjerrig! Noteres på leselista, så takk for tipset ;o)

    SvarSlett
  2. Dette er en av mine favorittbøker! Jeg har så godt som alle forfatterens romaner her, mangler to :) Skal jammen meg legge ut et bilde av hvordan min stakkars utgave av Siste Dans For Matilda ser ut.

    Jeg er så glad for å se at du likte den, Isabella :D

    SvarSlett
  3. Denne boken gleder jeg meg til å lese:-) tusen takk for en fin anmeldelse. Ha en fin kveld Isab

    SvarSlett
  4. Isabella skulle det stå;-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for tips....hørtes ut som dette var noe for meg. Skal sjekke på nettet om den er tilgjengelig på biblioteket pr. omgående

    SvarSlett
  6. Jag har funderat länge på om jag skulle läsa något av McKinley, jag har läst så blandade åsikter. Just nu tror jag faktiskt att jag vill läsa den här :)

    SvarSlett
  7. Det høres ut som om du har funnet en ny favorittforfatter! Jeg har ikke lest denne boken, men jeg synes den kjempefine anmeldelsen din fanget en stemning i den som appellerer veldig til meg! Tusen takk for lesetipset og god helg!

    SvarSlett
  8. Virker som en bra bok:) takk for en din anmeldelse:)

    SvarSlett
  9. Berit, så bra du fikk tips:) Ikke dum bok å notere ned:) Ha en fin lørdag!:)

    Mari,da har vi begge den som en av favorittbøkene våres:D Herlig skrevet bok!:) Kommer for å se bilde av slitt bok, hehe:)Tror jeg også å begynne å kjøpe inn bøkene hennes for de vil jeg jo ha i hylla mi:)Ønsker deg en herlig lørdag!:)

    Beathesbokhylle, gled deg!Det er en fantastisk god bok:)Hehe, lov å skrive feil imellom. Gjør det selv noen ganger:) Ha en videre fin helg Beathe:)

    Fru Tunheim, så bra å høre:) Kos deg masse mye med boken hvis du finner den noen sted:) Takk for besøket og hyggelig kommentar:) Ha en herlig helg videre!:)

    Monika, likte tanken din om å lese denne boken. Veldig bra bok, tror ikke du vil angre:) Kos deg masse med boken når du begynner å lese den:) Ha en herlig helg videre:)

    Bokofilia, så bra du fikk lesetips og likte anmeldelsen, set setter jeg pris på å høre:)Ønsker deg også en herlig fin helg!:)

    Nina C, det er en veldig bra bok Nina:) Ser du har meldt deg opp på Lines lesesirkel, så bra!:) Gleder meg til å lese dine anmeldelser:)Ha en herlig helg!:) Klæm!:)

    SvarSlett
  10. Takk for tips! Nå har jeg virkelig lyst til å lese denne boken.

    SvarSlett
  11. Den var kjempefin gerdh!:) Har anbefalt den til alle som har ville hatt boktips hos meg nå på sommeren:)Det er en uforglemmelig bok med stemning:) Ha en flott dag:)

    PS: Har akkurat sendt min lillebror av sted til flyplassen, derfor så tidlig melding:)

    SvarSlett