torsdag 7. juni 2012

Boktema hos Anette - Favorittforfatter på Bokstaven I

Boktema hos Anette
Favorittforfatter på bokstaven I

God torsdag alle sammen!
Herlig dag her i Trondheim! Leser nå på Rød Sand av Zoë Ferraris og skal i kveld starte på Leo Tolstojs Anna Karenina. Har allerede smuglest litt og jeg gleder meg veldig. Bloggeren Anettes bokboble utfordrer oss i dag på Anettes boktema om å skrive om en eller flere favorittforfattere på bokstaven I. Her er min favorittforfatter på I, har nevnt denne forfatteren tidligere på bloggen min, men det var den eneste jeg kom på sånn i farta. 


Eowyn Ivey


Eowyn Ivey (f.1973) er en tidligere prisvinnende avisjournalist og fotograf bosatt i Alaska med mann og deres to barn.  Oppveksten i Alaska og hennes fascinasjon av landskapet inspirerer Ivey og har satt tydelige spor i hennes tekster og i debutromanen Snøbarnet. I tillegg til å være forfatter jobber Ivey til daglig i en lokal bokhandel (Fra forlaget).


Eowyn Ivey hjemmeside: Her

Snøbarnet



Alaska, 1920: et brutalt sted å begynne et helt nytt liv. Spesielt tøft er det for det nyankomne ekteparet Jack og Mabel. I et innfall av lek ved vinterens første snøfall bygger Jack og Mabel et barn i snøen. Neste morgen er snøbarnet forsvunnet, men de skimter en ung, blond jente som springer mellom trærne.
Den lille jenta kaller seg selv Faina. Hun er et barn av skogen som på uforklarlig vis overlever i Alaskas villmark. Med uendelig tålmodighet vinner paret jentas vennskap og ser snart på henne som sin egen datter. De anstrenger seg for å forstå Faina og hennes historie, som er som hentet ut av sidene i et eventyr. Men i dette vakre, brutale landskapet er ikke alt slik det gir inntrykk av. Sannheten om Faina vil forandre dem for alltid.

”Dette er en av de vakreste bøkene jeg har lest i mitt liv – og jeg har lest mange.” - Liv Gade 

 ”Tenk om jeg hadde gått glipp av denne. Da hadde jeg vært en fantastisk opplevelse fattigere” - Julie, bokblogger

”Eventyrleg vakkert!” -  Turid, Handelshuset Libris

”Dette var en særdeles god og annerledes bok. (Jeg klarte ikke å legge den fra meg.) Denne vil få mine varmeste anbefalinger!” – Wibeke, Notabene Gullgruven

”Et stort leseeventyr.” - Bokelskerinnen, bokblogger

”Det er lenge siden jeg har lest en så vakker bok!” – fra bokbloggen Leserommet

Har du lyst å delta på Annettes Boktema eller bare gå å se hvilke andre favorittforfattere som andre bloggere har? Er det bare å ta turen: HIT











11 kommentarer:

  1. Takk for boktips <3

    SV. Takk for det Isabella <3 God torsdag :)

    SvarSlett
  2. Aha,selvfølgelig! Snøbarnet var en helt herlig bok,fint valg Isabella.Glemte henne jeg.

    SvarSlett
  3. Et flott valg. Snøbarnet er en veldig fin bok så vi får håpe hun fortsetter å skrive :-)

    SvarSlett
  4. Flott boktema idag, må nok rote litt oppi topplokket for en favoritt forfatter på I. Har snøbarnet i bokhylla mi og ser frem til å lese den:)

    SV;Takk Isabella:) var kjempe gøy å være på showet også:)

    SvarSlett
  5. Fint valg:) Får se om jeg finner en favoritt på denne bokstaven jeg også. Har ikke lest denne boka.

    SvarSlett
  6. Lillesmurf - Kari, så bra du fikk deg tips:)Flott bok ihvertfall:) Ha en flott kveld:)

    Beathesbokhylle, takk....var faktisk den eneste jeg kom på idag:) Ha en flott kveld:) Klæm!:)

    astridterese for håpe det, skal ihvertfall lese boken da:) Ha en flott kveld:)

    Nina C, det var ikke lett idag:) Veldig fin bok, fikk min mor til å lese den også. Hun likte den godt også:) Ha en herlig kveld:)

    Elin, takk:) Anbefaler på det varmeste å lese den, flott bok:) Ha en herlig kveld!:)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for flott innlegg! Jeg husker jeg falt for denne boka dea jeg leste en anmeldelese av den for en stund siden! Veldig kjekt med sitatene du har fra flere bloggere - det er tydelig at boka har gjort inntrykk på mange :))
    Ønsker deg en glad dag!!
    Pia xx

    SvarSlett
  8. Veldig enig, selv om hun ble danket ut på bloggen min av en mer traust og gammel kar, nemlig Ibsen :) Men, hun fortjener absolutt et favorittstempel den dama der!

    SvarSlett
  9. Flott valg, denne boken er jo bare fantastisk nydelig :)

    SvarSlett
  10. Jeg har hatt lyst til å lese Snøbarnet, men ikke kommet så langt ennå - fikk enda mer lyst etter å ha lest innlegget ditt :)

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  11. Pia, ja dette er en bok som har fått mye skryt. Anbefaler den på det varmeste:) Det er også en flott bok å gi bort i gave til andre:) Ha en herlig helg:)

    Anja, Ibsen er et veldig bra valg....tenkte ikke på han en gang:) Men så må jeg innrømme jeg har lest alt for lite av denne karen, skal gjøres noe med:) Ha en strålende helg:)

    Takk Anette, er selvfølgelig veldig enig med det, det er en flott bok som jeg husker veldig godt i etterkant:) Ha en flott helg:)

    Melusine, så bra da har du noe å glede deg til:) Kos deg med boken når den tid kommer:) Ha en flott helg:)

    SvarSlett