søndag 19. februar 2012

En smakebit på Søndag

En smakebit på Søndag

God søndag alle sammen!
Har denne helgen kost meg med boken Elvens Datter av Merice Briffa. Det er siste bok (Bok 3) i serien en slektssaga fra Australia. Handlingen foregår fortsatt mest i Australia. Bok tre er ikke like god som den første boken, Mine drømmers Land. Bok to og tre er begge har ett lavere tempo enn bok en, og forfatteren holder seg til ferre historier enn den første. Men jeg må si jeg koser meg med serien godt. Nå er det en ny tid, det er ikke like mange som arbeider i gruvene lenger, og gullrushet går mot en slutt. Ny rike bygger opp nye byer og nye arbeidsplasser blir født. Frakt av varer med hjuldampere og bygging av hoteller og byer settes i gang og nye liv starter.

Elvens Datter (Bok 3)

Av 
Merice Briffa

  • Forfatter: Merice Briffa, Australia  
  • Oversetter: Torbjørn Lysebo Ekelund
  • Utgitt: 2011
  • Sider: 375
  • Format: Innbundet 
  • Språk: Bokmål 
  • Serie: Inngår i en fortsettelses serie   
  • Forlag: Vega Forlag
  • Utfordringer: Historiske roman og 100 bøker på et år
  • Status: Lånt på Biblioteket

Her kommer smakebiten:

"Hvis du foretar raske bevegelser, vil den bite fordi den tror du angriper den. Det hjelper også å lage så mye lyd som mulig når du går gjennom bushen. Da vil alle slanger i nærheten høre deg forsvinne".
Annabelle ble ikke veldig betrygget av Georges råd. Hun håpet at hun aldri ville møte en slange. Hun betvilte sin evne til å stå helt stille i fall hun skulle møte en (S 151).


Bushen er ikke trygg plass å være, nå vet vi hva vi skal gjøre når vi møter en slange.


Hvordan være med å legge ut en smakebit?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer en smakebit på søndag. Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes). 
Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.

Andre bøker i serien:

  • Mine drømmers land (Bok 1) (2009)
  • Urolige tider (Bok 2) (2010)



14 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til å ta fatt på denne serien:-) Flott innlegg, ha en fin fin søndag:-)

    SvarSlett
  2. Takk for slangetips, hehe!
    Jeg lurer på om jeg har første bok stående ulest i bokhylla et eller annet sted faktisk, etter et mammutsalg for noen år siden. I alle fall var det en historisk roman fra Australia, mener å huske tittelen var ganske lik også. Får se om jeg finner den etterpå slik at jeg får sjekket det ut. Serien høres spennende ut i alle fall.

    SvarSlett
  3. Disse bøkene har jeg lyst til å lese, men er bare ikke kommet så langt. Men de står hvert fall på skal lese listen min.
    Ha en riktig fin fastelavensøndag!

    SvarSlett
  4. Merice Briffa vet å kle seg. Morsom smakebit!

    SvarSlett
  5. Det er tre underholdene bøker:) Liker de godt, anbefaler de:)

    Tror jeg ikke hadde greid å stå i ro hvis jeg så en slange, hadde nok ikke overlevd i bushen jeg, hehe:)

    SvarSlett
  6. Har aldri hørt om den serien men den virker interessant:) God søndag!:)

    SvarSlett
  7. Jeg er enig med Annabelle, jeg hadde ikke klart å holde meg i ro dersom jeg møtte en slange..

    Morsom smakebit :-)

    God søndagskveld!

    SvarSlett
  8. Dette var en spennende smakebit. Jeg må si at slektssagaer egentlig ikke er helt min greie, men en saga på tre bøker burde jo være overkommelig. Mulig at jeg sjekker denne i løpet av året.

    SvarSlett
  9. Interessant med ein saga frå Australia si nybyggartid, med slangar og alt.

    SvarSlett
  10. Veldig koselig saga, mye kjærlighetstrøbbel nu i siste boken da :)De er også veldig lettlest og koselige bøker:)

    SvarSlett
  11. Flott smakebit! SV: He he, ja det var skikkelig moro å få svar, og enda bedre at hun var så positiv. Er litt "starstruck" nå, jeg, he he ;)

    SvarSlett
  12. Tror jeg har lest den første av disse og synes vel den var ujevn. Spennende og tidvis litt freaky, noe med at hun satt på en stein og så kom han som var generasjoner gamlere og lystet etter henne. Var det ikke sånn -))

    SvarSlett
  13. Anette takk skal du ha:)Hehe, skjønner det godt. Veldig morsomt da:)

    Ingalill, hmm....må tenke litt, husker ikke helt akkurat den episoden, men det er fullt mulig, hehe :) Synes første boka var best og mest underholdende for det skjer så mye rart der, men det er så koselig å lese om den epoken, men det kan bli litt mye kjærlighetsdramaer og giftemål til tider:) Men det var jo også det damene var opptatt av på den tiden. Så vil si at den er nok litt sånn ja:)

    SvarSlett
  14. Jeg håper jeg slipper å teste ut det rådet he he. Flott smakebit, Isabella. Ha en riktig fin uke:)

    SvarSlett