torsdag 16. februar 2012

Boktema hos Anette

Boktema hos Anette

Det er Torsdag i dag og endelig ett nytt Boktema hos Anette. Idag skal vi skrive om favorittforfatter på bokstaven D i fornavn eller etternavn, og har man fler en en favoritt er det lov å ta dem med også. 

Idag kom jeg på tre favoritter. Det ble en forfatter med D i fornavnet og to forfatter med D i etternavnet. Her er de:

1. Roald Dahl

Jeg har ikke lest alle hans bøker, men de jeg har lest, har jeg likt veldig godt som liten. Liker de selvfølgelig som voksen også. Jeg er spesielt glad i bøkene Matilda og Heksene.

Roald Dahl er Norsk- Britisk forfatter og har skrevet rundt 17 barnebøker og mange av dem er blitt filmatisert. Han skrev ofte ut fra barnets synsvinkel og hadde med gjerne en voksen skurk som misshandlet og hatet barn, men også en god voksen. Fortellingene hans har mye svart humor og innholder groteske handlinger, inkludert grusom vold (Wikipedia). Med andre ord veldig spennende bøker.

Heksene
"Les om heksene - de grusomme medlemmene av det Kongelige Selskap til Bekjempelse av Barnemishandling Virkelige hekser har ikke tåpelige svarte hatter og de rir ikke på kosteskaft. De har derimot helt alminnelige klær og ser stort sett ut som kvinner flest.Slike hekser er det som er på årsmøte på et hotell i England under det falske navnet «Det Kongelige Selskap til Bekjempelse av Barnemishandling». Og øverst på sakslisten står målet om å forvandle alle barn til mus. Men de grusomme medlemmene i selskapet har ikke regnet med to andre gjester på hotellet, nemlig en gutt og hans smarte norske bestemor (Bokelskere.no)".

Matilda

"Møte Matilda; en av verdens smarteste jenter, med noen av verdens dummeste foreldre og kanskje verdens verste overlærer. Matilda har lært seg både å lese, skrive og regne før hun begynner på skolen, men de dumme og uforstående foreldrene hennes vet ikke noe om det. De synes det er bortkastet å bruke penger på bøker når det går an å se på TV i stedet. Når Matilda begynner på skolen, blir både hun og de andre elevene plaget av den grusomme overlærer Trunchbull. Men en dag oppdager Matilda at hun kan noe som absolutt ingen andre barn kan. Og DA blir det andre boller (Bokkilden)".

2. Dan Brown

Dan Brown er en Amerikansk spenningsroman forfatter og har skrevet blant annet Da Vinci - Koden og Engler og demoner. Jeg har nesten lest alle hans bøker, så han bare måtte være med. Begge disse er også omgjort til film, med Tom Hanks i hovedrollen. Jeg er spesielt glad i de to bøkene jeg har nevnt ovenfor, de er spennende og jeg liker gåtene hovedpersonen Robert Langdon blir stilt ovenfor.

Da Vinci - Koden

"Ikonograf Robert Langdon er i Paris for å holde et foredrag på det amerikanske universitetet. Samtidig har han fått en invitasjon til samtale av sin franske fagkollega Jacques Saunière. Før han rekker å treffe Saunière får han melding om at han er drept. Fordi Saunière i sin dødskamp får skrevet en melding som refererer til Langdon, får han denne mordmistanken rettet mot seg. Sammen med politikryptolog Sophie Neveu, som også er kjent som barnebarn av Saunière, starter Langdon en kombinert jakt etter Den hellige gral og flukt fra politiet i Paris. Flukten ender i England, hvor Sophie Neveu etterhvert får vite hva som skjedde med hennes foreldre og bror som angivelig var omkommet i en trafikkulykke. Det ender med at Robert Langdon finner ut hvor Den hellige gral egentlig er (Wikipedia)".

 Engler og Demoner

"Robert Langdon, en professor og ekspert på kunst, symboler og religion, blir hentet fra hjembyen Boston til atomkjerneforskningsanlegget CERN i Genève av toppsjefen Maximillian Kohler for å bistå ved etterforskningen av et mord. Fysikeren og presten Leonardo Vetra er drept på bestialsk vis, og har fått brent inn i brystkassen et ambigram med teksten «Illuminati». Det viser seg at Vetra har jobbet hemmelig med fremstilling av antimaterie, det ultimate «sprengstoff» som er over 100 ganger kraftigere enn en hydrogenbombe, og har produsert en farlig stor mengde av dette, «en hel dråpe».
Antimaterien blir stjålet og en representant fra det arkaiske nettverket av vitenskapsmenn kalt «Illuminati» truer i en telefonsamtale med å bruke stoffet til å legge Vatikanstaten i ruiner som hevn for flere hundre år gamle overgrep fra den katolske kirke mot vitenskapen. Samtidig foregår det et konklave for valg av ny pave, og de fire mest aktuelle kandidatene er blitt bortført av Illuminati. Det haster med å finne antimaterien ettersom den er sikret i en beholder som bare har strømforsyning for et døgn. Når tiden er ute vil den annihilere i en voldsom eksplosjon.
Langdon drar sammen med den dreptes datter og assistent Vittoria Vetra til Roma og får av kammerherre Carlo Ventresca, den avdøde pavens nærmeste, slippe til i Vatikanets arkiv på leting etter en veiviser langs illuminasjonsveien, som Langdon mener vil føre dem til de bortkomne kardinalene. Veiviseren, som er et dikt og en rebus, ble brukt i gammel tid av en gruppe vitenskapsmenn som ville drive sine virksomhet fri fra Vatikanets overvåkning. En desperat kamp mot tiden starter, og ferden går fra kirke til kirke gjennom Roma i forsøket på å redde kardinalene (Wikipedia)".

3. Charles Dickens

Charles Dickens er en stor forfatter. Jeg har nevnt han tidligere som en av mine favorittforfattere. Jeg har desverre bare hittil lest en bok av han, men har store planer og lese flere i år. Jeg sier ikke så mye mer en at han skriver helt fantastisk og man blir helt oppslukt av historiens hans. Boken jeg leste Store forventninger ble lest fordi jeg meldte meg inn i Lines Lesesirkel. Bare å trykke på boken hvis du også har lyst å være med.

Store forventninger

"Romanen følger Pip fra oppveksten hos en håndfast søster og hennes godhjertede ektefelle, gjennom livet som ung gentleman som lever høyt på midlene til en ukjent velgjører og fram til den store personlige krisen som snur opp ned på alle store forventninger til et liv i velstand og lykke (Haugenbok)".

Finner anmeldelse av boken: HER

Har du lyst å delta på Anettes Boktema er det bare og melde seg opp: HER.




14 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig i alle tre valgene dine :-) Dickens er favoritten min, men jeg liker veldig godt Roald Dahl. Mathilda er også en av mine favoritter skrevet av han. Og Dan Brown skriver spennende bøker.

    SvarSlett
  2. Takk for det astridterese koselig å høre at du liker mye av det samme som meg:)

    SvarSlett
  3. Flotte valg, Charles Dickens må jeg få lest noe av snart,nesten litt flaut dette...hihi... da vinci koden har jeg men ikke lest...tror den har stått endel år i bokhyllen!

    SvarSlett
  4. Hei Beathe, må les Da Vinci boka:) Har selv det tapte symbol liggende, og den friste ikke helt. Tror bare ikke den vil falle i smak, men det vet jeg jo ikke helt da. Men skal no leses etterhvert:) Har jo bare selv rukket å lese en Dickens bok, så er ikke så mye bedre :)

    SvarSlett
  5. Dan Brown var midt valg under B, denne gangen gikk jeg for Rolad Dahl, valgte bort Dickens fordi jeg bestemte meg for å velge kun en denne gangen... Ser ut til at vi er temmelig enige her ja! He he

    SvarSlett
  6. Hei og så koselig at du vil følge bloggen min!! Så smart med en bokblogg, jeg er jo en skikkelig lesehest, alltid på jakt etter boktips, så her skal jeg ta meg en runde og kikke :-)

    Fin torsdagskveld til deg!

    SvarSlett
  7. Åh Roald Dahl jeg elsker hans bøker:)

    SvarSlett
  8. Dickens er en favoritt her. Det går litt tregt med lesingen her for tiden. Fint med boktips.

    SvarSlett
  9. Heksa bra at du velger bare en, kom på alt for mange og da måtte de jo bare være med. Skjer hver gang, sukk:)

    Takk lillekatt, du hadde jo så fin blogg, så den ville jeg jo følge nærmere. Fint bloggernavn har du å:) Takk for at du tittet innom:)

    Elin skjønner du elsker hans bøker, koselig å få kommentar av deg:)

    Eli og Bella, koselig med kommentar fra deg, glad av å være til lese inspirasjon, hehe:)

    SvarSlett
  10. Jeg er også glad i Roald Dahl sine bøker, og DaVinchi koden leste jeg raskt ut fordi den var så intens spennende. Som deg har jeg bare lest boken du nevner av Dickens, men jeg har satt Bleak House på listen over bøker som skal leses snarest og i løpet av helgen skal jeg innom biblioteket for å se etter den.

    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  11. Flott innlegg:) Liker veldig godt Dan Brown! Skal forresten lage boktema innlegget nå =)

    SvarSlett
  12. Så flott innlegg! Roald Dahl er jo bare en mester! Desverre har jeg ikke lest noe av de andre to forfatterne....enda ;)

    SvarSlett
  13. Åh, alle desse tre er jo heilt fantastiske :) tre veldig ulike forfattarar som er bra på kvar sin måte. Elskarelskarelskar Roald Dahl!

    SvarSlett
  14. Roald Dahl var det mange som skrev om denne Torsdagen, morsomt å se at så mange har han som favoritt forfatter. Noe jeg ikke synes er rart i det hele tatt:)

    SvarSlett