mandag 13. februar 2012

Bokanmeldelse: Dødslekene Av Suzanne Collins

Dødslekene
Av Suzanne Collins


  • Forfatter: Suzanne Collins, The United States
  • Oversetter: Torleif Sjøgren - Erichsen
  • Utgitt: 2009 
  • Sider: 453
  • Format: Innbundet 
  • Språk: Bokmål 
  • Serie: Inngår i en fortsettelses serie   
  • Forlag: Gyldendal
  • Utfordringer: Ny forfatter
  • Status: Lånt på Biblioteket

Litt om forfatteren:
Suzanne Collins  født i 1964 og er en Amerikansk forfatter som bor i Connecticut. Hun har tidligere arbeidet med å skrive for barnekanaler og ble oppfordret av barnebokforfatteren James Proimos å skrive barnebøker. Det ble starten på hennes forfatter yrke (Gyldendal).

Bokens handling:
Dette er den første boken i triologien The Hunger Games, Dødslekene.

Velkommen til en dødelig fremtid. Direktesendt på TV. 

Reglene for "Dødslekene" er enkle:
Tjuefire deltakere sendes ut på en enorm utendørs arena som kan romme alt fra glohet ørken til frossen ødemark. 
I løpet av en sesong må deltakerne kjempe for livet. Den siste deltakeren som står levende igjen, vinner... (Fra bak boken).

Min mening om boken:
Vi møter på 16 år gamle Katniss Eveerdin noen dager før uttaksdagene til dødslekene. Hun kommer fra Distrikt 12 fra en plass som heter Stollen. Hun bor i et hjem med lillesøsteren Prim, som er oppkaldt etter blomsten Primula, moren  og verdens styggeste katt, katten Soleie. Faren til Prim og Katniss omkom under en sprengning i gruvene. Distrikt 12 er en gruve by og lider av stor matmangel og fattigdom.

En av Katniss store lidenskaper er å liste seg ut i skogen og jakte med pil og bue sammen med bestevennen Storm.  Det er egentlig strengt forbudt å jakte for innbyggerne, de kan straffes med døden. Men fredsvokterne i byen lukker øynene for det, for de er like sultne på kjøtt som de andre i byen.

Katniss mener uttaksystemet er urettferdig. Her er en smakebit hva hun tenker om det:

Uttaksystemet er urettferdig - de fattige kommer dårligst ut. Man blir kvalifisert for uttak den dagen man fyller tolv. Det året blir navnet ditt oppført en gang. To ganger når man er tretten. Også videre også videre til man fyller atten, det siste året man er kvalifisert - da havner navnet ditt i potten sju ganger. Dette gjelder for alle de tolv distriktene i Panem. 
Men det er en hake. La oss si man er fattige og sultne, slik som oss. Man kan velge å bli ført opp flere ganger i bytte mot matrasjoner. Hver rasjon er verdt et års forsyninger ned korn og olje for en person. Man kan gjøre det for andre familiemedlemmer også. Så da jeg var tolv, var navnet mitt oppført fire ganger. En gang fordi det var påkrevd, og tre ganger for å få rasjoner med korn og olje til meg selv, Prim og moren min. Dette har jeg faktisk vært nødt til å gjøre hvert år. Nå som jeg er seksten, står navnet mitt oppført tjue ganger (s18 - 19).

Det er Capitol som holder dødslekene, det er for å minne folket på hvor de er i deres makt, og hvor lite sjanse de har til å overleve ett nytt opprør. Capitol ser på lekene som en festlig begivenhet, et sportsarrangement hvor hver distrikt kjemper mot hverandre og den som står igjen, vinner. Det er bare en som har vunnet dødslekene fra Distrikt 12 og som lever enda, det er fylliken Haymitch Abernathy. Han har i oppgave og trene og veilede de nye utvalgte atletene.

Utaksdagen er her, en stor folkemengde har møtt opp og det er like før det deltakerne skal trekkes fra Distrikt 12. Det er også lillesøster Prim sin første deltakelse på uttaksdagen. Katniss er redd de skal trekke Storm, for han har jo hele førti to lapper som ligger i glassbollen, det er dårlig odds. Navnelappene trekkes.......jeg røper ikke mer her. Må ta å lese boken
 
Boken er veldig spennende, fra første side blir du revet med av historien. Jeg slet med å legge den fra meg. Jeg bare måtte vite hva som kom til å skje videre. Boken er ikke forutsigbar så du vet aldri hvor historien vil ta deg videre, og den er veldig lettlest. Jeg brukte ikke lange tiden på å komme igjennom den. Jeg kan ikke vente med å lese bok nummer to, Opp i flammer og til å se filmen når den kommer på kino i mars. 

Hovedpersonen Katniss er en spennende karakter hun er både usikker på seg selv som en jente på 16 år er, men samtidig er hun tøff og en som tenker mye på det som skjer rundt henne. Særlig hennes kritiske tenkning rundt samfunnet hun lever i, gjør henne både klok og til en spennende person. Hun er som sagt veldig allsidig og viser mange sider av seg selv i boken. Det er henne du følger gjennom boken og som du ønsker det skal gå godt med.

Boken handler mye om urettferdighet i samfunnet og hvordan de lar seg styre av den høyere makten Capitol, og hvordan Katniss gjør opprør mot dette. Boken handler også om kjærlighet, vennskap og familie. Men også viljen til å overleve uten og tråkke over for mange lik.

Liker du å få pulsen opp, bli frustrert og liker å bli forelsket i en ny bok anbefaler jeg alle til  å lese boken. Gir den 10 av 10. Noe annet ville vært dumt:)

Andre anmeldelser:

Andre utgitte bøker:
  • Opp i flammer Av Suzanne Collins (Bok 2).
  • Fugl Føniks Av Suzanne Collins (Bok 3).

5 kommentarer:

  1. Jeg falt helt for disse tre bøkene :-) Katniss er en flott karakter. Både realistisk og passende til en fantasy roman. Jeg gleder meg veldig til å se filmen!

    SvarSlett
  2. Jeg sier meg veldig enig, full pott i karaktersystemet mitt! Fantastisk spennende bøker :)

    SvarSlett
  3. Jeg tror jeg må være den eneste bokbloggeren i hele vide blogglandia som ikke har lest en eneste Suzanne Collins-bok. *river seg i håret* Når skal jeg få tiiiiiiiiiiiid til å lese alle bøkene jeg viiiiiiiiiiiiiil???

    SvarSlett
  4. Har samme problemet, alt for mye bøker jeg vil lese. Godt å gjemme på noen godbiter å til en senere anledning:)

    SvarSlett
  5. Flott omtale:) Har veldig lyst å lese den boka:)

    SvarSlett