onsdag 1. februar 2012

Oppsumering Januar!

Oppsumering Januar!

Her kommer en liten oppsumering av Januar måneden. Hva jeg har lest av bøker og hvilke av dem jeg har skrevet bokomtale om. Hadde som mål å skrive en bokomtale i måneden. 
Jeg vil også oppsumere hvor mange bøker jeg har kjøpt, målet var å bare kjøpe to bøker. Jeg vil også si noe om mine bokmål i neste måned og hva jeg har greid av mål hittil.

Jeg vil bare si jeg har hatt en kjempefin Januar måned. Jeg har blitt kjent med mange fine bloggere der ute, så takk for at dere er så hyggelige og besøker bloggen min, og hjelper med ting jeg lurer på. Dere er bare helt fantastiske:)

Bøker jeg har lest og anmeldt:
  1. Store forventninger Av Charles Dickens: Ga 9 Av 10 Poeng
  2. Regines Bok Av Regine Stokke: Må bare leses av alle
  3. Carmine Street Av Håkan Nesser: Ga 8 Av 10 Poeng
  4. Tysteren Av Jan - Erik Fjell: Ga 7 Av 10 Poeng
  5. Tyskerjentene Av Helle Aarnes: Ga 8 Av 10 Poeng
  6. Snøbarnet Av Eowyn Ivey
  7. Kollektivt Selvmord Av  Arto Paasilinna (Ebok): Ga 8 Av 10 Poeng
  8. Fornuft eller følelser Av Elisabeth Hammer (Ebok)
Målet mitt i år er tilsammen å lese 100 bøker og har derfor rukket målet mitt å lese 8 bøker hver måned. Jeg skulle anmelde en bok i måneden bare for å komme over min lille skrekk for å skrive, men der har jeg overrasket meg selv. Har skrevet hele seks bokanmeldelser og er veldig fornøyd med min prestasjon. Gøy har det også hvert, så har vel kommet raskere over min skrive redsel enn forventet. Men jeg har enda en lang vei og gå, synes det fortsatt er litt vanskelig å skrive bokanmeldelser, men man lærer jo så lenge man prøver og leser andres anmeldelser. Har tenkt og øke innsatsen til ihvertfall 4 anmeldelser i måneden. Jeg har også gitt alle mine bøker en veldig høy skår, men det er fordi jeg har lest veldig mange gode bøker denne måneden og to av dem var Ebøker. 

 Favorittbok:

Den største leseropplevelsen må jeg si var denne måneden var mitt første møte med Charles Dickens med boken Store forventninger. Det ville jeg ikke hvert foruten. Jeg oppdaget Dickens fantastiske skrivestil og ble grepet av bokens historie, karakterer og miljøskildringer. Gleder meg allerede å se hva neste måned vil bringe av leseglede.


Hvilke bøker har jeg kjøpt denne måneden?:

Jeg har hadde som mål og bare kjøpe bare to bøker denne måneden, både for å spare peng, men også bokhylleplass. Men jeg må allerede innrømme at det var et latterlig lite antall bøker for meg å kjøpe. Kommer aldri å greie det, derfor øker jeg til maximum fem bøker i måneden. 
Har som sagt ikke hatt min Kindel så veldig lenge og har allerede funnet ut at det er alt for lett og bruke penger på Amazone og andre nettsteder på Ebøker. Det er ofte billigere å kjøpe til Kindelen, men derav kjøper man kanskje litt mer bøker en man burde. Heldigvis tar jo ikke disse bøkene noe plass, men jeg må skjerpe meg, man skal jo rekke å lese dem også. Det er jo også veldig mye salg for tiden, har hvert passe flink å styre unna butikkene, men så hadde jo biblioteket salg på bøker for bare 10 kr. Det greide jeg jo ikke å holde meg unna, men kom bare hjem med tre bøker, så synes jeg var ganske flink alikevel. Her er mine kjøp:

Ebøker:




  1. Darkfever (The Fever series: Bok 1) Av Karen Marie Moning (Amazone, $ 9.65)
  2. A Winter Discovery Av Michael Baron (Amazone, $ 1.49)
  3. Cold Comfort Farm Av Stella Gibbons (Amazone, $ 9.59)
  4. Rimelig Tvil Av Chris Tvedt (Digitalbok.no, Gratis)
  5. Bare mamma som er Gud Av Line Merethe Nyborg (Norli.no, 122 kr)
  6. Dødelig spill Av Elisabeth Hammer (Digitalbok.no, 80 kr)
  7. Dracula Av Bram Stoker (Amazone, $ Gratis)
  8. The Silence of Trees Av Valaya Dudycz Lupescu (Amazone, $ 3.44)
  9. Starfire Angel (Dark Angel Chronicles: Bok 1) Av  melanie Nilles (Amazone, $ Gratis)
  10. Her Dark Angel (Her Angel Romance Series: Bok 1) Av Felicity Heaton (Amazone, $ 2.99)
I Bokform


  1. Regines Bok Av Regine Stokke (Ark, 129 kr)
  2. Trolldomsfjellet AV Thomas Mann (Ark/Arkvenn, 29 kr)
  3. Monsterrytter Av Ingeborg Arvola ( Biblioteket, 10 kr)
  4. Babels Hunder Av Carolyn Parkhurst (Biblioteket, 10 kr)
  5. Ikaros - Jenta Av Helen Oyeyemi (Biblioteket, 10 kr)
Som dere kanskje ser så har jeg jo kanskje overgått mine kjøp på to bøker/Ebøker. Har kjøpt 7 Ebøker og fått 3 gratis og 5 bøker utenom itilegg. Jeg kan vel si jeg har strøket med glans, men jeg må da si at bøkene er ikke så dyre, og jeg har jo akkurat fått meg en Kindel. Regner med det ikke blir like mange bøker neste måned, skal ihvertfall ikke kjøpe like mange bøker. 
Har jo hvert så heldig å vunnet bøker denne måneden av bloggeren Kasiopeiias som var sponset av Bokdykk (Carmine Street Av Håkan Nesser, Kniven på strupen Av Kjartan Fløgstad og Bumerang Av Tatiana de Rosnay). Jeg har også itilegg fått av forlaget Vigmostad & Bjørke Din Godhet Av Linda Olsson, som jeg gleder meg noe vanvittig og starte å lese. Jeg vant også fra bloggeren Lines Bibliotek boken The Hunchback of Notrefå i posten.

Månedens Mål
  • Månedens mål var å lese Store forventninger Av Charles Dickens i Lines Lesesirkel. Det greide jeg og jeg var med på å skrive en bokanmeldelse av boken, så kjempefornøyd der. 
  • Jeg er også godt igang med å starte på utfordringen og lese 10 bøker i tilegg til lesesirkelen. Jeg har begynt på Fornuft og følelse Av Jane Austen og  Prinsessen av Clèves Av Madame de La Fayette.
  • Jeg har greid å lese hele 8 bøker, som er minimum hver måned av de 100 jeg skal lese i år. 
  • Jeg har lest 2 Av 12 krimbøker, så nå er jeg i godt igang. 
  • Jeg er også godt igang med nye forfattere å bli kjent med, der jeg allerede har blitt kjent med hele 6 nye forfattere, av 15 bøker av ukjente forfattere. Kjempefornøyd! 
  • På Historical Fiction har jeg skrevet opp 1 av 5 bøker, men jeg er litt usikker på om boken kan regnes som det.
  • I Speculative Romance har jeg ikke lest noen bøker (Av 6 Bøker) og ikke i Horror og Urban Fantasy (Av 24 Bøker), så det må jeg kanskje prøve å gjøre noe med. 
  • Jeg har akkurat meldt meg på en tur rundt i verden (Av 12 Bøker) hos Ninas bokverden, så der har jeg ikke oversikt enda hva jeg har greid.

Jeg er storfornøyd med måneden som har godt. Har fått mye mer til en jeg hadde forventet, lest flere bøker en forventet og kommet godt igang med ulike challenges. Det eneste jeg må klage litt over meg selv, er at jeg har kjøpt litt for mange bøker, men det kan jeg prøve å gjøre noe med neste måned. 

Neste måned har jeg bare som mål og utføre neste bok i Lines lesesirkel og lese Din Godhet av Linda Olsson. Resten tar jeg litt som det kommer. Kanskje jeg skal finne ut hvilke bøker jeg skal lese for å fullføre The Historical Fiction Challenge, tar gjerne imot tips om gode bøker. 
Bok jeg gleder meg å lese i Februar

Din Godhet
Av Linda Olsson
(Vigmostad & Bjørke)



Jeg ønsker alle en riktig ny og fin måned med gode leseropplevelser!


6 kommentarer:

  1. For en flott oppsummering! Mange gode boktips å ta med seg. Du kan være godt fornøyd med måneden som har gått, du har vært veldig flink:-) Lines lesesirkel er jeg nysgjerrig på,så kanskje senere en gang? Gleder meg til å høre hva du syntes om Din godhet og alle de andre bøkene du skal lese i måneden som kommer. Ha en super dag:-)

    SvarSlett
  2. Takk Beathe! Koselig du har tatt turen innom bloggen min:)La ut innlegget sent igår, pga internett trøbbel. Anbefaler veldig Lines lesesirkel, det fine er jo man kan melde seg opp når man vil:)
    Gleder meg også til å lese om dine bøker også, du leser mye spennende. Gleder meg veldig til å starte på Din godhet, men skal først lese ut noen av bøkene jeg har startet på.

    Ha en riktig fin dag du også!:)

    SvarSlett
  3. Tyskerjentene har jeg lyst til å lese en gang. Sett den på biblioteket flere ganger, men har alltid hendt med at jeg har lånt noe annet:)Jeg elsker bøker med bakteppe for andre verdenskrig.

    SvarSlett
  4. Anbefaler å lese tyskerjentene, man lærer mye nytt om andre verdenskrig og man får se krigen ut fra ett annet stå sted. Så absolutt verd å lese.:)Er også veldig glad i bøker med andre verdenskrig som tema :)

    SvarSlett
  5. Trolldomsfjellet står og roper på meg i bokhylla, men den får dessverre ikkje komme ut enda :-/

    SvarSlett
  6. Oi, det var mange. Nå har eg ein liten giveaway på bloggen min, så velkommen innom =) http://bokverdami.blogspot.com/2012/02/giveaway.html

    SvarSlett