tirsdag 21. februar 2012

Top 10 Tuesday

Top 10 Tuesday

Det er bloggeren The Broke and the Bookish som utfordrer oss hver Tirsdag med "Top 10 Tuesday". Denne Tirsdagen blir vi utfordret å skrive om hvilken 10 bøker ville vi redde ut av huset hvis  for eksempel  man ble kidnappet av Aliens eller hvis andre katastrofer hadde skjedd. Ganske så morsomt:) Men hvis jeg skulle tatt med meg 10 bøker til en annet univers og en annen planet, måtte det bli noen av disse bøkene under.


 1. Mørk engel av Laini Taylor. Den tar jeg med rett å slett fordi jeg ikke har lest den og for så mange har sagt den er så bra. Jeg ville jo irritert meg grønn og ikke å hatt den med meg, hehe.

2. I Vargens Tid Av George R.R Martin (Bok 1 i serien En sang om is og ild/The Game og Thrones). Jeg ville selvfølgelig ha alle bøkene, men det er den eneste jeg har skaffet hittil. Jeg vil ha den med av samme grunn som over, på grunn av jeg ikke har lest den og det gleder meg veldig til det. Elsker TV serien.

3. Blomstenes Hemmelige Språk Av Vanessa Diffenbaugh. Rett å slett fordi det virker som en vakker bok og er man langt hjemmefra så vil man ha en vakker og god bok med seg.

4. En skytsengels dagbok Av Carolyn Jess - Cooke. Er også en bok jeg ikke har lest, men som gjør meg veldig nysgjerrig. Jeg er spent på om jeg vil like den, så av nysgerrighet tar jeg den med meg.

5. Alle 25 bøkern fra Bokklubbens Barnebibliotek. Jeg har ikke fått lest alle dem enda og jeg ville jo imponere Ailens barna med gode historier. Kanskje som i 1001 natt, at de ikke dreper meg siden jeg har så mange gode historier på lur (sånn i tilfelle de er ondsinnete). Lov å håpe og de blir de jo aldri lei. Disse 25 bøkene består av:
  • Den lille prinsen Av Antoine de Saint- Exupéry
  • Alice i Eventyrland Av Lewis Carroll
  • Dagen som forsvant av Tormod Haugen
  • Danny og den store fasanjakten Av Roald Dahl
  • Den hemmlighetsfulle hagen Av Frances Hodgson Burnett
  • Det suser i sivet Av Kenneth Grahame
  • Dustefjerten av Rune Belsvik
  • Gummi - Tarzan Av Ole Lund Kirkegaard
  • Harry Potter og de vise stein Av J.K. Rowling
  • Heidi Av Johanna Spyri
  • Jorden rundt på 80 dager av Jules Verne
  • kabalmysteriet Av Jostein Gaarder
  • Kjerringa som ble så liten som ei teskje Av Alf Prøysen
  • Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen Av Thorbjørn Egner
  • Lillebror og Knerten av Anne - Cath. Vestly
  • Løven, heksa og klesskapet Av C.S. Lewis
  • Momo - eller kampen om tiden av Michael Ende
  • Ole Brumm Av A.A.Milne
  • Peter pan og Wendy Av james Matthew Barrie
  • Pinocchio Av Carlo Collodi
  • Pippi Langstrømpe Av Astrid Lindgren
  • Tom Sawyer Av Mark Twain
  • Tordivelen flyr i skumringen Av Aria Gripe
  • Trollkrittet Av Zinken Hopp
  • trollvinter Av Tove Jansson
  • (Bokklubben)
6.Boktyven Av Markus Zusak. Er en av mine favoritt bøker og jeg vet jeg kunne lest den om og om igjen. 

7. Bibelen. Har mange gang tenkt å lese den, må bare ha litt mer tid til å mote meg opp og det kan jeg gjøres i ett annet univers. Spurte mamma hva som skjedde hvis jeg leste bibelen når jeg var liten for alle pratet om den så mye av en eller annen grunn. Det gjorde meg veldig nysgjerrig og jeg trodde det var noe magisk med boken. For fantasi hadde jeg. Hun svarte: Da blir du en engel. Synes det var litt vakkert sagt, så hvis jeg leser den så kan jeg jo bare fly tilbake til jorden, sånn i tilfelle jeg ikke liker meg der. Hvis det hun det hun sier er sant da, hehe:)

8. Alef Av Paulo Coelho. Må jeg ha med meg siden det er nok en bok jeg ikke har lest og jeg har som oftest likt hans bøker. Alkymisten er en favoritt.

9. Bittersøt sjokolade Av Joanna Harris. Denne boken tar jeg med siden jeg ikke får ta med filmen "Sjokolade" som er laget med utgangspunkt i boken. Johnny Deep (som er min favoritt skuespiller) er med i filmen. Jeg tar med boken får å mimre om filmen som er faktisk bedre en boken. Hører til skjeldenhetene med er sant. 

10. Panserhjerte Av Jo Nesbø. Må jo ha med litt krim og Action med meg også, er vel kanskje påske og tid for krim der også:p



7 kommentarer:

  1. Jeg elsker disse innleggene! Jeg har hørt veldig masse bra om mange av bøkene på listen din. Spesielt de tre første + nummer seks :) Jeg har dessverre ikke fått lest dem selv enda.

    SvarSlett
  2. Kjempefint innlegg og tusen takk for tipset ang "Sjokolade" filmen, den er helt herlig men jeg har ikke tidligere fått med meg hvilken bok den er basert på. Artig at du likte filmen bedre enn boken,ofte er boken bedre...men ikke det, ble veldig nysgjerrig på boken nå!

    SvarSlett
  3. @Maria: Har jo ikke heller lest de selv, men vil anbefale Boktyven. Det er en spesiell og god bok:)

    @Beathe: Takk for det:) Anbefaler å lese boken også, kan jo hende du har en får en annen mening en meg, men begge deler burde oppleves:)

    SvarSlett
  4. hehe Virket som en ganske bra liste :) Noen av dem kunne muligens havnet på min liste også :) Om jeg ble kidnappet xD

    SvarSlett
  5. fint innlegg:) Har ikke lest alle bøkene på din liste. Skal se få laget en liste også:)hehe

    SvarSlett
  6. Var veldig morsom liste å skrive:) Gleder meg til å se din liste Nina C:)

    SvarSlett