torsdag 23. februar 2012

Boktema hos Anette

Boktema hos Anette

Riktig god Torsdag alle sammen!:) Idag er det nytt Boktema hos Anette og vi er blitt utfordret på å skrive om tre bøker vi ville tatt med på en øde øy. Det kan være bøker du har lest, men også bøker du har liggende og som du gleder deg til å ta fatt på. 

Her er mine tre bøker som jeg ville tatt med på en øde øy. Har jo god tid på å lese da, men jeg ville laget litt sandslott imellom:)

1. Vi, de druknede
Av Carsten Jensen

Jeg vil ha med denne boken fordi jeg ikke har lest den og det er noe jeg gleder meg veldig til å gjøre. Jeg tror også dette er en fin bok å lese på en øde øy, spesielt når man har den fine utsikten til havet:)

I 1848 forlater en broket forsamling av danske sjømenn den lille sjøfartsbyen Marstal på Ærø for å gå i krig med tyskerne. Ikke alle vender hjem igjen - og de som gjør det, vil aldri bli de samme. Slik begynner Vi de, druknede, Carsten Jensens uforglemmelige roman - både en klassisk sjømannshistorie og en ekstensiell fortelling om menneskenes kamp for å bevare seg selv. 

Romanen tar oss med fra Newfoundlands klippekyster til Samoas plantasjer, fra Tasmanias lyssky barer til Russlands ødemark - en episk litterær reise som spenner seg over fire generasjoner og to verdenskriger, båret opp både av lengselen etter fjerne horisonter og kampen for en gang å få vende hjem. Carsten Jensen har skapt en moderne romanklassiker: En vis og spenningsfylt historie om mot og håp, om vold og lidenskap, om fedre og sønner, om kvinnene de elsker og om havets farefulle løfter (Fra bak boken).

2. Den glemte hagen
Av Kate Morton

Jeg vil ha denne med fordi jeg ikke har fått lest den og jeg har hørt så mye fint om denne boken.

1913 En liten jente blir funnet forlatt ombord på et skip til Australia. Alt hun kan huske fra reisen er at en mystisk kvinne, som hun kaller Forfatterinnen, har lovet å passe på henne. Men Forfatterinnen er sporløst forsvunnet. 

1975 Nell er blitt en eldre dame, og reiser til England for å finne sannheten om foreldrene sine. Hennes søken fører henne til Cornwall, og det merkelige og vakre godset Blackhurst, som en gang tilhørte den aristokratiske Mountrachet-familien. 

 2005 Nell dør og barnebarnet hennes, Cassandra, får en overraskende arv. det lille huset Cliff Cottage på eiendommen til Blackhurst Gods er beryktet blant lokalbefolkningen for sine hemmeligheter. Men det er her Cliff Cottage, og i det lille husets glemte hage, at Cassandra løser det gamle mysteriet om den lille, forlatte jenta (Fra bak boken).

3. Snøbarnet 
Av Eowyn Ivey

Denne boken har jeg lest og jeg kunne tenkt meg å lese den en gang til, så hvorfor ikke på en øde øy. 

Alaska, 1920:et brutalt sted å begynne et helt nytt liv. Spesielt tøft er det for det nyankomne ekteparet Jack og Mabel. I et innfall av lek ved vinterens første snøfall bygger Jack og Mabel et barn i snøen. Neste morgen er snøbarnet forsvunnet, men de skimter en ung, blond jente som springer mellom trærne.

Den lille jenta kaller seg selv Faina. hun er et barn av skogen som på uforklarlig vis overlever i Alaskas villmark. Med uendelig tålmodighet vinner paret jentas vennskap og ser snart på henne som sin egen datter. de anstrenger seg for å forstå Faina og hennes historie, som er som hentet ut av sidene i et eventyr. Men i dette vakre, brutale landskapet er ikke alt slik det gir inntrykk av. Sannheten om Faina vil forandre dem for alltid (Fra bak boken).

Det er bokbloggeren Anettes Bokboble som arrangerer Anettes Boktema. Har du lyst å delta på Anettes Boktema, eller bare se hvilke bøker andre bloggere vil ta med seg på en øde øy? Da kan du bare melde deg opp: Her



13 kommentarer:

  1. Den første du nevner har jeg ikke hørt om,den andre har jeg ikke lest enda, den tredje har jeg lest, men leser gjerne igjen..... tror nok vi kunne hatt flere kofferter med oss på en øde øy... hihi.. fine valg:-)) ha en fin torsdag videre:-))

    SvarSlett
  2. Hehe, ja tre bøker er alt for lite for oss lesehester:)

    Ha en fin Torsdag du også:)

    SvarSlett
  3. En fin liste :-)

    Jeg likte også veldig godt Snøbarnet og kunne tenkt meg å lest den en gang til. Den glemte hagen har jeg også lest og likt.

    SvarSlett
  4. Snøbarnet har jeg veldig lyst til å lese:) Den glemte hagen er en av mine favoritt bøker, helt fantastisk skrevet:)

    SvarSlett
  5. Så flotte valg, den første boken er jo virkelig treffende. Bok nummer to har jeg ikke lest, men Snøbarnet derimot.Den er en stor favoritt! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  6. Den glemte hagen har jeg stående ulest i hylla. Holder fortsatt på med En svunnen tid av samme forfatter, og jeg er glad jeg har både Den glemte hagen og Tilbake til riverton stående klar og venter på meg. Liker skrivemåten til Morton veldig godt.

    SvarSlett
  7. Den glemte hagen er veldig flott, men dessverre står den ikkje på lista mi i dag. Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  8. Takk for alle de fine kommentarene!:)Har heller ikke lest alle Kate Morton sine bøker, men har tenkt å begynne snart:)Er spent på om jeg vil like "vi, de drukne", men en murstein av en bok er det:)

    Riktig god helg til alle sammen:)

    SvarSlett
  9. Snøbarnet og Den Glemte Hagen vil jeg lese også :) Sistnevnte har jeg på lydbok. GOd helg, Isabella!

    SvarSlett
  10. Spennende tips. Kate Morton er god, det er kommet en ny bok fra henne som jeg må kjøpe.

    SvarSlett
  11. Så fine bøker å ta med seg! Jeg har ikke lest noen av de, men fikk veldig lyst til det. Håper du har en fin helg :)

    SvarSlett
  12. Den glemte hagen er en utrolig god bok :-)De to andre har jeg ikke lest, men de virker gode. God helg!

    SvarSlett
  13. Fine bøker, jeg har enda ikke fått sjekket ut Kate Morton,

    SvarSlett