torsdag 2. februar 2012

Boktema hos Anette

Boktema hos Anette

Idag er temaet hos Anette å skrive om hvilken bok vi leser akkurat nå + at hun har en liten mini giveaway. Jeg har hvert med på alle Anettes boktema hittil i år, og jeg synes det er like spennende hver Torsdag å se hva temaet er. 

Her er boken jeg leser idag: 

Ulvene
Av Stephen King

Jeg leser idag Stephen Kings serien: Det mørke tårn og jeg er kommet til den femte boken i serien (Av 7 bøker): Ulvene. Den er ikke en av de beste bøkene i serien, men er spennende alikevel. Jeg anbefaler på det varmeste å lese det mørke tårn serien, har storkost meg så langt med den. Stephen King tar oss med til en verden som er ikke så ulik vår verden, men samtidig helt forskjellig. Her får dere en liten samendrag fra boken om hva den handler om.

I den femte boken i Stephen Kings storslåtte fantasyserie "Det mørke tårn" er Roland på vei sydøst, mot Tårnet. Han har fremdelse følge av sin trofaste ka-tet, bestående av Eddie Dean og hans hustru Susan, Jake Chambers, gutten som to ganger har kommet gjennom dødens dør og inn i Rolands verden, og dovenhunden Utt.
Denne gang fører strålens vei dem til byen Calla. En ulveflokk terroriserer byens innbyggere ved å stjele småbarn med jevne mellomrom, og folkene i Calla trenger den hjelpen som bare revolvermenn kan gi. 
Ulvene og deres grusomme herjinger rykker stadig nærmere, men å bekjempe dem innebærer at alt går tapt. Dette er omstendigheter som ikke er ukjente for revolvermennene, og de tilbyr sin hjelp til Callas innbyggere. men i kampen mot Ulvene holder det ikke å kjempe med revolvere.

Hva jeg ellers leser om dagen:

Jeg leser ofte flere enn en bok om gangen, men fokuset er bare på en bok iløpet av dagen. Idag er det Ulvene, men jeg leser også på disse bøkene for tiden:

  • Anita Berglund: Midvintermørke
  • Jane Austen: Fornuft og følelse
  • Madame de La Fayette: Prinsessen av Clèves

Vil du være med på Anettes boktema?

Har du lyst også å være med, er det bare å melde seg opp her: Anettes bokboble. Alt du må gjøre er å skrive et innlegg på bloggen din og legge en link til siden hennes på bloggen din også legge en link om innlegget ditt på bloggen hennes. Hiv deg med!



15 kommentarer:

  1. Ble veldig nysgjerrig på Prinsessen av Clèves, er den bra? Jeg har nettopp kommet opp i to bøker som jeg leser samtidig.

    SvarSlett
  2. Vanskelig og si om den er god, er ikke kommet noe særlig langt i den enda. Har priotert andre bøker i stede, men skal leses snart. Kan da fortelle hvordan den er:)
    Varierer hvor mange bøker jeg leser om gangen, noen bøker har man jo lyst å kaste seg over med en gang de er i hus, og da kan det bli noen stykker etter hvert jeg leser på:)

    SvarSlett
  3. Jane Austen har eg tenkt å lese bøker av dette året, men har dessverre ikkje kome så godt i gang. Stephen King har eg høyrt mykje bra om, men har aldri lese bøkene sjølv. =)

    SvarSlett
  4. Jeg har hørt mye bra om Det mørke tårn, og har veldig lyst til å starte på denne serien. Har lest noe av King tidligere, og det har vært litt varierende... noe er veldig bra (som jeg skjønner at denne serien er) og noe er ikke så bra :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har faktisk ikke lest noe av Stephen King , men ble litt nysgjerrig :)

    SvarSlett
  6. Jeg leste hele Det mørke tårn serien i fjor (lånte dem på biblioteket). Så kjøpte jeg dem og nå skal jeg lese dem en gang til så snart jeg har tid til det :-)
    Jeg er Stephen King fan, men synes nesten han har overgått seg selv med denne serien. Absolutt blant mine favoritt bøker!

    SvarSlett
  7. Har ikke lest noe særlig Stephen King bøker før jeg startet med disse, og jeg er blitt superglad i denne serien. Synd jeg allerede er på femte bok, da har jeg jo bare to igjen:)Heldigvis er de ganske tykke også da, er også Stephen King fan etter dette:)Bøkene varier litt, men jeg har likt alle veldig godt forde om de er litt forskjellige av seg:)

    Er ikke kommet så langt med Jane Austen boken, men det lille jeg har lest har jeg storkost meg med, digger å bli dratt tilbake i tid med all slags høflighetsregler og skikker:)

    SvarSlett
  8. Så flott og innholdsrikt innlegg! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  9. Prinsessen av Cleves er en flott bok.
    Spesielt hvis man, som du sier, liker høflighet og ambivalent språk. Hoffetikette på høyt plan.

    Har forresten Dødsspillet med Stephen King liggende klar i lesebunken (kanskje iløpet av året), høres ut som om den er en Hunger Games forløper. Har du lest den?

    SvarSlett
  10. Hei igjen! Du er vinneren i minigiveaway'en :D Send meg en mail med bokønsket ditt + adressen din, så kommer boken snart i posten! God helg og klem fra Anette, anette74@gmail.com

    SvarSlett
  11. Jeg har som et eget mål at jeg skal lese noe Stephen King i år og denne serien har jeg hørt så my bra om. Har ellers The running man og The Shining i bokhyllen som kanskje må leses først:-)
    Ingalill: er Dødsspillet den norske oversettelsen av The Long Walk? Da er det i så fall den eneste boken jeg har lest av Stephen King før og den likte jeg godt. Den er på mange måter lik på the Hunger Games, men vil si den er mer filosofisk og mindre spennende.

    SvarSlett
  12. Har jeg vunnet!!! Jippi, nu ble jeg skikkelig hoppende glad:) Du hadde fine bøker som premie og jeg har ikke lest noen av dem, men jeg ønsker meg: Hvs ingen snakker om utrolige ting av Jon McGregor. Gleder meg til den kommer i posten:)

    Ingalill jeg har ikke lest dødspillet nei, kanskje jeg må gjøre det etter det mørke tårn serien:)Takk for tipset:)Må vel få ut fingern og begynne ordentlig på Prinsessen av Clèves:)

    Siljeg jeg noterte ned The running man og The Shining for de har jeg heller ikke lest:)Mye brae tips her nu:)Takk for det:)Hyggelig at dere har hvert innom og itillegg lagt igjen en komentar:)

    SvarSlett
  13. Åh, jeg er så glad i denne serien! Jeg har lest hele serien et par ganger på engelsk, og det er uten tvil favorittserien min!:) Jeg var ikke klar over at den hadde blitt oversatt til norsk, men forhåpentligvis gjør det at mange flere får lest den fremover:) Du burde lese The Stand (ikke sikker på norsk tittel/om den er oversatt), det er favoritten min blant King's frittstående bøker.

    SvarSlett
  14. Gratulerer med premien hos Anettes Bokboble!

    Jeg liker godt Stephen King og serien du nevner har jeg ikke lest så den må jeg jammen sette på listen over bøker-å-lese :)

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  15. Takk Nina Reed for lesetips, skal noteres ned:)Takk Melusine, og bøkene må du lese, de er flotte bøker:)

    God helg videre til dere begge!:)

    SvarSlett