fredag 7. september 2012

Fremtidige favoritter # 4


Fremtidige favoritter #4

Endelig fredag og Bokelskerinnen utfordrer oss denne fredagen også om å 

skrive om bøkene vi ønsker oss, gleder oss til eller er spent på å lese. Har du lyst å delta eller bare se hva andre bidrar med er et bare å trykke på linken over.

Jeg vil denne gangen skrive om bøker jeg gleder meg til å lese og er nysgjerrige på  som kommer ut nå i Oktober. Det er en spennende måned og jeg tror jeg ikke kommer til å ha lite å lese på da. 


Kommer ut: 25.Oktober
Bilde er fra: Juritzen Forlag

Denne gleder jeg meg skikkelig til for den høres veldig spennende ut også liker jeg veldig godt Sherlock Holmes mysterier. Tror rett og slett det er en underholdende bok som passer meg. 

Om boken:

Sherlock Holmes er tilbake med alle de nyanser, tempo og genialitet som gjør ham til verdens største og mest berømte detektiv.
Dette er første gang siden 1915 at The Arthur Conan Doyle Estate, som forvalter boet etter forfatteren, har gitt en offisiell godkjennelse til en helt ny Sherlock Holmes-roman.


Året er 1890 og vi befinner oss i London i 221b Baker Street.
En fornem kunsthandler ved navn Edmund Carstairs besøker Sherlock Holmes og Dr. John Watson for å be om deres hjelp.
Han har i de siste dagene blitt truet av en underlig mann i en flat cap – en ettersøkt kriminell som har fulgt etter ham hele veien fra Amerika.
I dagene som følger blir hjemmet hans ranet og familien truet. Og så finner det første drapet sted.
Motvillig blir Holmes og Watson trukket dypere og dypere inn i en internasjonal konspirasjon de ikke ser rekkevidden av.

Med et djevelsk plott og fantastiske personkarakteristikker, leverer forfatteren, Anthony Horowitz, et førsteklasses Sherlock Holmes-mysterium som er tilpasset
den moderne tid samtidig som han er ytterst tro mot ånden i de originale Conan Doyle-bøkene (Teksten er fra Juritzen Forlag).



Kommer ut: 30. Oktober
Bilde er fra: Pax Forlag

Har ikke lest bøker av denne forfatteren, men jeg tror jeg kommer til å like denne. Det er en historie om en splittet familie og spørsmålet er om de vil finne sammen igjen. Det håper jeg jo og jeg er veldig nysgjerrig hva som har splittet familien, så her må det greves og leses for å komme til bunns i saken. Spennende!

Om boken:

Familien Mulvaney ser ut til å ha alt man kan ønske seg. De bor på en pittoresk gård i upstate New York. Michael er en framgangsrik entreprenør og byggmester, og Corinne driver en gårdsbutikk med antikviteter. Sammen er de muntre, kjærlige og trygge foreldre for barna: den kjekke, atletiske Michael, skolelyset Patrick, den populære og godhjertede Marianne, og attpåklatten Judd. De er familien alle i den lille byen Mt. Ephraim ser på med beundring – og misunnelse – helt til katastrofen inntreffer på Valentinsdagen i 1976, og alle rundt dem snur dem ryggen. Den tidligere så tette og nære familien rives fra hverandre, og ender, alle på sitt vis, med å leve lappeteppe-liv, spredd for alle vinder. Helt til årene som har gått kanskje likevel gjør det mulig å finne en vei tilbake til hverandre (Teksten er fra: Pax Forlag).




Kommer ut: 25. Oktober

Bilde er fra: Press Forlag

Jeg har hatt lyst lenge å lese boken som kom før denne "Ulvetid" og da må jeg jo nesten lese denne etterpå. Liker at den omhandler Tudortiden som jeg er begynt å bli litt opptatt av i det siste. Har mest likt å se om den tiden på film og i Tv -serier, så på tide å lese noen bøker om tiden også.  Har mange bøker jeg skal kaste meg over som handler om nettopp den tiden som feks "Elisabeth kampen om tronen" av David Starkey og "Søstrene Boleyn" av Philippa Gregory, så denne må stille seg i lesekøen. Gleder meg da!

Om boken:

Hilary Mantel vant Bookerprisen i 2009 med Ulvetid som kom ut på norsk i 2010. Falkejakt er den frittstående og dramatiske fortsettelsen på Ulvetid. Romanen utforsker en av de mest skremmende og hemmelighetsfulle episodene i engelsk historie: Anne Boleyns plutselige undergang.

Hilary Mantels nye roman er som et oljemaleri som plutselig begynner å snakke, et modig og urovekkende bilde av Tudortidens England – og en enestående tekst fra en stor forfatter på høyden av sin makt. Boken utkommer på engelsk i mai, og den norske utgaven vil være den første utenfor Storbritannia (Teksten er fra: Press Forlag).
 



Kommer ut: 15. Oktober
Bilde er fra: Bazar Forlag

Dette er en av mine favorittforfattere. Jeg leste "Saras nøkkel" når den kom ut og likte boken veldig godt, så godt at det er blitt en av mine favoritter. Likte også "Huset du elsket" og har bare "Bumerang" som jeg ikke har lest ennå, men skal leses etterhvert. Så når hun nå kommer med en ny bok, ja da er jeg klar. 

Om boken:

Justine lever et rolig liv i Paris med mann og to barn inntil en onsdag ettermiddag hele tilværelsen snus på hodet: Sønnen Malcolm blir overkjørt, men bilen stopper ikke. Vitnene til ulykken har nesten ikke tid til å notere seg registreringsnummeret. Malcolm er alvorlig skadet og ender i koma. Etterforskningen står på stedet hvil.

Justine og mannen Andrew er i sjokk og blir fylt av bitterhet og mangel på forståelse. Det går utover forholdet deres. Selv om både hennes mann og foreldre råder henne til å la det være, klarer ikke Justine å oppgi å lete etter den ansvarlige for ulykken. Hvem var det som kjørte den gamle mokka-fargede Mercedesen? Den eneste som støtter Justine i jakten etter et svar på dette spørsmålet, er hennes svigermor Arabella, et menneske Justine kjenner seg vel sammen med og som er der for henne. Sammen med henne og datteren reiser Justine til Biarritz, der det sjokkerende svaret kommer for en dag (Teksten er fra: Bazar Forlag).



Kommer ut:18 Oktober
Bilde er fra: Gyldendal Forlag

Har bare hittil lest en bok av Håkan Nesser,  og det var "Carmine Street". Det ble forelskelse ved første blikk. Jeg elsker måten han skriver på, det er gull verdt å lese hans bøker. Gleder meg veldig til denne, og jeg skal helt klart lese mye, mye mer av denne karen.

Om boken: 

En gammel, døende mann inviterer sine nærmeste til en middag i London. Han bærer på en stor hemmelighet som ikke skal avsløres før alle sitter rundt bordet. Vi følger hans og gjestenes forberedelser til den store middagen. Men er de egentlig ekte - eller bare figurer i romanprosjektet til den andre hovedpersonen?

Det begynner kl. 14.50 på Paddington Station, i hjertet av London. Eller en septemberkveld i 1968, på Trafalgar Square. Eller enda lenger tilbake i tiden, med en løgnaktig stasjonsbetjent og sønnen hans i byen K-.

Himmel over London er en ny sjanger, som beholder både krimmens spenning og skjønnlitteraturens dybde. Det handler om mord og kjærlighet, og det utspiller seg i London, den evige byen. Det handler om bøker, om hvorfor de ikke er til å leve uten. Og så handler det om tiden som stjal livene våre og om «sjelens obotliga ensamhet», som Strindberg kalte det (Tekst er fra: Gyldendal Forlag).


10 kommentarer:

  1. Her var det mye mat for Mons du hadde funnet frem idag. Den øverste har jeg ikke hørt om men kunne tenkt meg å lest. Falkejakt kunne jeg også tenkt meg for jeg har Ulvetid stående ulest, har ikke lest noe av Håkan Nesser men det burde jeg definitivt gjort, ellers kunne de andre bøkene også vært på min liste. Ønsker deg en super helg Isabella:-)

    SvarSlett
  2. Mange flotte bøker. Av disse er det Silkehuset som står øverst på min leseliste, den tror jeg at jeg skal lese på engelsk. I og med at det er Holmes, tenker jeg at det vil gi boken mer stemning. Kjøpte den engelske utgaven for en tid tilbake, men vil vente med å lese den til høsten kommer mer for fullt :)

    Kos deg i helgen!

    SvarSlett
  3. Beathesbokhylle, den hadde jeg heller ikke hørt om. Hørtes jo så spennende ut, at den tror jeg at jeg må bare lese:) Heldig som har Ulvetid, kunne godt tenkt meg den jeg også:) Må nok gå en tur på biblioteket. Tror du vil like Håkan Nesser bøker du også, anbefales:) Må selv se å få lest flere:)Ønsker deg en videre fin helg!:)

    Bokelskerinnen, godt tips å lese den på engelsk. Skal vurdere det:) Stemningen er jo viktig:) Ha en flott helg!:)

    Hehe ser jeg er litt surrete og skriver mye feil i innlegget mitt idag, må bare unnskylde er litt lite konsentrert idag, tankene har vandret mens jeg skrev antagelig. Sånn går det når jeg skal gjøre flere ting på en gang:)(Har da rettet det opp nå).

    SvarSlett
  4. Spennende:) Ble spesielt nysgjerrig på den første boka:)

    SvarSlett
  5. Oj, ser ut til å bli en spennende høst!
    "Huset du elsket" har jeg i bokhyllen og ser frem til å lese den, så jeg tenker "Mokka" er en fin roman. Men du store! Den nye til Hilary Mantel høres da virkelig fascinerende ut, men da må jeg som deg lese "Ulvetid" først :)

    SvarSlett
  6. mangen spennende bøker å glede seg til her ja :) er selv veldig spent på "mokka"

    SvarSlett
  7. Elin, synes også den virker så spennende ut:)Håper nesten noen andre leser den så man får høre om den er bra:) Ha en videre fin helg!

    Melusine, helt enig, mye bra som kommer ut:) Veldig nysgjerrig på "Mokka", håper den er like bra som "Saras nøkkel":) Tror jeg skal se etter "Ulvetid" på biblioteket om ikke så lenge, siden denne kommer snart:)Ønsker deg en god helg!

    Mary-Anne, håper den står til forventningene når den kommer. Blir spennende å se:) Ha en flott helg!

    SvarSlett
  8. Jeg kan snart ikke lese flere anbefalinger, for jeg får lyst til å lese alt fra alle! Og hvem har så mye tid til bøker da? Må visst legge om vanene mine, for nå leser jeg stort sett bare i senga. Kan jo ikke bli liggende hele dagene heller!

    SvarSlett
  9. aariho, det er alt for mange spennende bøker der ute,og alt for lite tid til å lese dem:) Men disse skal helt klart bli lest av meg:) Men de kommer ikke ut før i oktober heldigvis, så man trenger ikke tenke på de riktig ennå:)Ha en fin kveld:)

    Nilmas Bokhylla, så bra du fikk noen tips:) Ha en herlig kveld:)

    SvarSlett